| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,564,194 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,501 |
تحلیل کانونی رابطۀ بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 13، شماره 43، فروردین 1396، صفحه 207-221 اصل مقاله (488.6 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2017.7767 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدحسین خانی؛ عنایت اله زمانپور؛ سیده خدیجه مرادیان گیزه رود | ||
| دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ امنیت در مدرسه با مشارکت فعّال در آن صورت پذیرفت؛ بدینصورت که 322 نفر از کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای دولتی در شهر ری با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای اصلاحشدۀ امنیت در مدرسه اسکیبا، سیمون، پترسون و فورد (2006) و مشارکت فعّال وانگ، ویلت و اسکلتس (2011) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS 18 و STATGRAPHICS 5.1 مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کانونی سه مجموعۀ معنادار بین امنیت در مدرسه و مشارکت فعّال در آن را نشان داد.براساس مجموعۀ اول، جوِّ مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 43 درصد از واریانس آنها را تبیین میکرد. براساس مجموعۀ دوم، جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، امنیت فردی و عدم اختلاف و خشونت با یادگیری خودگردان، استفاده از راهبرد شناختی، اشتیاق به یادگیری و حس تعلق به مدرسه رابطه داشت و 10 درصد از واریانس آن را تبیین میکرد؛ و بر اساس مجموعۀ سوم جوِّ مدرسه، عدم رفتارهای مجرمانه و امنیت سطح بالاتر، ارتباطات در مدرسه و امنیت در یادگیری با یادگیری خودگردان، حس تعلق در مدرسه و استفاده از راهبردهای شناختی رابطه داشت و 5 درصد از واریانس آن را تبیین میکرد. در مجموع میتوان نتیجه گرفت در مدارسی که مؤلفههای امنیت در مدرسه برقرار است و در سطح بالایی قرار دارد دانشآموزان مشارکت فعّال بیشتری دارند. این نتیجه با در نظر گرفتن نظریۀ میدانی لوین، رویکرد بومشناختی برنر و نظریۀ انسان شناسانۀ مازلو قابل تبیین است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امنیت در مدرسه؛ تحلیل کانونی؛ مشارکت فعّال در مدرسه؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
برک، ل. (1384). روانشناسی رشد، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی.تهران: ارسباران. حجازی، ا؛ طباطبایی، م.ق؛ لواسانی، م.غ و مرادی، ا. (1393). روابط معلم با دانش آموز و درگیری در مدرسه: نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی.فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 5(1): 40-19. قلاوندی، ح؛ امانیساری بگلو، ج و بابایی سنگلجی، م. (1391). تحلیل کانونی رابطۀ فرهنگ مدرسه با نیازهای روانشناختی در میان دانشآموزان. فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، 8 (4): 27-9 هومن، ح. ع. (1381). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات پارسا. Akey, T. M. (2006). School Context, Student Attitudes and Behavior, and Academic Achievement: An Exploratory Analysis. MDRC.
Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Horsey, C. S. (1997). From first grade forward: Early foundations of high school dropout.Sociology of education, 87-107.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006).Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument.Journal of School Psychology, 44(5), 427-445.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996).Multifaceted impact of self‐efficacy beliefs on academic functioning.Child development, 67(3), 1206-1222.
Bowen, G. L., Richman, J. M., Brewster, A., & Bowen, N. (1998).Sense of school coherence, perceptions of danger at school, and teacher support among youth at risk of school failure.Child and adolescent social work journal, 15(4), 273-286.
Bowen, N. K., & Bowen, G. L. (1999).Effects of crime and violence in neighborhoods and schools on the school behavior and performance of adolescents.Journal of Adolescent Research, 14(3), 319-342.
Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M., & Hall, C. (2003).Self‐efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students.Psychology in the Schools, 40(4), 417-427.
Catalano, R. F., Oesterle, S., Fleming, C. B., & Hawkins, J. D. (2004). The importance of bonding to school for healthy development: Findings from the Social Development Research Group. Journal of School Health, 74(7), 252-261.
Chen, J. J. L. (2008). Grade-level differences: Relations of parental, teacher and peer support to academic engagement and achievement among Hong Kong students. School Psychology International, 29(2), 183-198.
Conner, J. O. (2009). Student engagement in an independent research project: The influence of cohort culture. Journal of Advanced Academics, 21(1), 8-38.
Doll, B., Pfohl, W., & Yoon, J. S. (Eds.).(2012). Handbook of prevention science.Routledge.
Dotterer, A. M. (2006). THE ECOLOGY OF CHILDREN AND ADOLESCENTS’ACADEMIC ADJUSTMENT.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Garbarino, J., & Abramowitz, R. H. (1992). Children and families in the social environment (2nd ed.). New York: Aldine de Gruyter.
Gorski, J. D., & Pilotto, L. (1993). Interpersonal violence among youth: A challenge for school personnel. Educational Psychology Review, 5(1), 35-61.
Graham, S., & Bellmore, A. D. (2007). Peer victimization and mental health during early adolescence. Theory into practice, 46(2), 138-146.
Henrich, C. C., Brookmeyer, K. A., & Shahar, G. (2005). Weapon violence in adolescence: Parent and school connectedness as protective factors. Journal of Adolescent Health, 37(4), 306-312.
Kirby, D. (2001). Understanding what works and what doesn't in reducing adolescent sexual risk-taking. Family planning perspectives, 33(6), 276-281.
Lamborn, S., Newmann, F., & Wehlage, G. (1992).The significance and sources of student engagement.Student engagement and achievement in American secondary schools, 11-39.
Mandernach, B. J. (2009). Effect of instructor-personalized multimedia in the online classroom.The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3).
Mehta, S. B., Cornell, D., Fan, X., & Gregory, A. (2013).Bullying climate and school engagement in ninth‐grade students.Journal of school health, 83(1), 45-52.
Mitchell, M. M., Bradshaw, C. P., & Leaf, P. J. (2010). Student and teacher perceptions of school climate: A multilevel exploration of patterns of discrepancy. Journal of School Health, 80(6), 271-279.
Moore, K. A., & Lippman, L. H. (Eds.). (2006). What do children need to flourish?: Conceptualizing and measuring indicators of positive development (Vol. 3). Springer Science & Business Media.
Newmann, F. M. (1992). Student engagement and achievement in American secondary schools. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027 (paperback: ISBN-0-8077-3182-X, $17.95; hardcover: ISBN-0-8077-3183-8, $38)..
Niemi, A. M. (2007). What are Effective Strategies to Support Student Engagement and Learning?(Doctoral dissertation, Evergreen State College).
Nishina, A., & Juvonen, J. (2005). Daily reports of witnessing and experiencing peer harassment in middle school. Child development, 76(2), 435-450.
Schneider, B., & Csikszentmihalyi, M. (2000).Becoming Adult: How Teenagers Prepare for the World of Work.
Shernoff, D. J., Csikszentmihalyi, M., Schneider, B., & Shernoff, E. S. (2014).Student engagement in high school classrooms from the perspective of flow theory.In Applications of Flow in Human Development and Education (pp. 475-494).Springer Netherlands.
Skiba, R., Simmons, A. B., Peterson, R., & Forde, S. (2006). The SRS safe school survey: A broader perspective on school violence prevention. Handbook of school violence and school safety: From research to practice, 157-170.
Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of educational psychology, 85(4), 571.
Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765–781.
Sternberg, R. J., & Subotnik, R. F. (Eds.). (2006). Optimizing student success in school with the other three Rs: Reasoning, resilience, and responsibility. IAP.
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007).Using Multivariate statistics (5th edn). Boston: pearson Education.
Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010).Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school.American Educational Research Journal, 47(3), 633-662. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,076 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 803 |
||