| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,809,320 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,995,498 |
بررسی نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسائل تربیتی فرزندان جهت آموزش خانواده | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 4، تیر 1395، صفحه 83-108 اصل مقاله (768.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.7825 | ||
| نویسندگان | ||
| سید صادق نبوی* 1؛ علی اسماعیلی2 | ||
| 1دانشجوی دوره دکتری دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2استادیار دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| آموزش خانواده علاوه بر اینکه زمینهساز تربیت هماهنگ خانه و مدرسه میباشد میتواند معلومات و آگاهیهای اولیای دانشآموزان را در زمینه مسایل تربیتی و مراحل مختلف رشد فرزندان افزایش دهد، تا بدین وسیله ضمن پیشگیری از بروز ناهنجاریهای رفتاری و روانی در فرزندان، زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان نیز فراهم شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان صورت گرفت. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش روش پژوهش غیرآزمایشی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و مدرسین دورههای آموزش خانواده و همچنین اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بودند که نمونهای به تعداد 310 نفر از اولیای دانشآموزان، 24 نفر مدرس دوره و 28 نفر مدیر دوره با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مناطق شهرستانهای تهران انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه محققساخته و فرمهای مصاحبه استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t) استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که مقدار t در سطح 01/0>P معنادار بود. نتایج پژوهش نشان دادکه از نظر اولیای دانشآموزان، مدیران و مدرسین دورهها، محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده تا اندازه زیادی با نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان انطباق و هماهنگی داشته است و همچنین محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده همه نیازهای آموزشی والدین را در بر نمیگرفت. نیازهای دیگر آموزشی والدین دانشآموزان دوره ابتدایی عبارت بودند از: نحوه ارتباط والدین با کودکان، آشنایی با کتابهای مناسب کودکان، شناخت نیازهای جسمانی و روانی کودک و چگونگی تامین آنها، چگونگی تامین سلامت جسمانی و روانی کودکان، اصول تغذیه کودکان. با توجه به اینکه محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده همه نیازهای والدین را در برنمیگرفت، لازم است که مدرسان آموزش خانواده علاوه بر آموزش سرفصلهای مصوب، طبق یک نظرخواهی در ابتدای دوره، نیازهای دیگر والدین را نیز شناسایی نموده و بر آن اساس برنامه آموزش خود را تنظیم و ارایه نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نیاز آموزشی؛ مسایل تربیتی؛ آموزش خانواده | ||
| مراجع | ||
|
اقدسی، علی نقی؛ فرید، ابوالفضل و بایرام زاده، حمیرا. (1390). آسیبشناسی آموزش خانواده در آموزش و پرورش شهرستان ماکو از دیدگاه اولیای دانشآموزان. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 4(14)، 64-43. احمدی، جمشید و نصری، صادق. (1385). شناخت و اولویتیابی مشکلات خانوادههای ایرانی از سال 84-1380 و ارایه راهکارها. طرح پژوهشی، پژوهشکده خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. انجمن اولیاء و مربیان. (1377). دستورالعمل جامع آموزش خانواده، دفتر مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران. بهپژوه، احمد. (1389). نقش آموزش خانواده در شکلگیری خانواده متعالی. ماهنامه آموزشی و تربیتی پیوند، 374، 13-9. پیرزاد، علیاکبر و بختیاری، ابوالفضل. (1390). مطالعه کارآمدی کلاسهای آموزش خانواده از دیدگاه والدین. فصلنامه خانواده و پژوهش، 1و2، 156-121. تبریزی، غلامرضا. (1389). بررسی تأثیر کلاسهای آموزش خانواده در ارتقای سطح فرهنگی، تربیتی و تحصیلی کودکان. ماهنامه پیوند، 377، 21-18. تقی زاده، احسان.( 1375). اهمیت آموزش خانواده و ضرورت بازنگری درآن. ماهنامه تربیت ، 11 (10)، 25-20. تقیزاده ، احسان. (1375). اهمیت آموزش خانواده و ضرروت بازنگری در آن. ماهنامه تربیت، دوره یازدهم، شماره 10[y1] . ثابتی، حسن. (1375 ). بررسی نگرش اولیای دانشآموزان درباره عوامل مؤثر در جذب آنها به کلاسهای آموزش خانواده در شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. حسنپور، لقمان. (1387). بررسی تأثیر آموزش خانواده بر تغییر نگرش مادران در خصوص مسایل تربیتی و آموزشی فرزندان در شهر سردشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. حکیم زاده، رضوان؛ میرزابیگی، محمدعلی؛ و رسولی سقای، مقصود. (1393). نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده برای اولیای دانشآموزان ناحیه یک تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7(26)، 24-7. حکیم زاده، ر . میزابیگی، م. و رسولی سقای، م . [y2] (1393). نیازسنجی آموزشی برنامههای آموزش خانواده برای اولیای دانشآموزان ناحیه یک تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7(26): 24-7. دوکوهکی، فاطمه. (1387). بررسی اثربخشی برنامه آموزش خانواده در تغییر نگرش شیوه فرزندپروری والدین (مادران) و بهبود انگیزش پیشرفت در دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم. (1379). ارزیابی کمی وکیفی آموزش خانواده از دیدگاه والدین، مدرسین و تأثیر این کلاسها در تغییر نگرش والدین. طرح پژوهشی، پژوهشکده خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. عصاره، علیرضا و نصری، صادق. (1384). بررسی نیازهای آموزشی و تربیتی والدین و دانش آموزان مقطع متوسطه کشور در خرده فرهنگ های مختلف ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14(64)، 46-34 . عصاره، ع و نصری، ص[y3] . (1384). بررسی نیازهای آموزشی و تربیتی والدین و دانشآموزان مقطع متوسطه کشور در خردهفرهنگهای مختلف ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14(64)، 46-34 . علیزاده، حمید. (1391). تدوین برنامه آموزش والدین برای خانوادههای دارای فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و تاثیر آن بر کاهش نشانهها و کارکرد خانواده. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2(7)، 73-45. فتحآبادی، جلیل و عمویی، رضا. (1381). بررسی عملکرد کلاسهای آموزش خانواده از نظر والدین و مدیران مدارس شهرستانهای استان تهران. طرح پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران. فرهادی، یدالله. (1383). بررسی موانع و مشکلات کلاسهای آموزش خانواده و راههای توسعه و بهسازی آن در استان لرستان. طرح پژوهشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت. کریمی، عبدالرسول. (1376). بررسی تأثیر کلاسهای آموزش خانواده بر میزان آگاهیهای تربیتی و الدین شهر تهران. طرح پژوهشی، سازمان آموزش وپرورش شهر تهران. محسنی طارمسری، مریم. (1388). بررسی شیوههای ترغیب والدین جهت شرکت در کلاسهای آموزش خانواده. طرح پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان گیلان. محمدی، مصطفی. (1382). بررسی نیازهای آموزش خانواده از دیدگاه اولیاء، مربیان و معلمان در استان کردستان. طرح پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان کردستان. محمدخانی، کیهان. (1376). بررسی نگرش والدین دانشآموزان شهر تهران در مورد میزان اثربخشی برنامههای آموزش خانواده در برآوردن نیازهای آموزشی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. محمدی یوزباشکندی، فاطمه. (1387). بررسی میزان اثربخشی برنامههای آموزش خانواده بر والدین دانشآموزان دوره ابتدایی شهر ملکان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. مظاهری، حسن. (1393). بررسی نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه در کلاسهای آموزش خانواده. فصلنامه خانواده و پژوهش، 11(3)، 60-47. نبوی، سیدصادق. (1393). نقش آموزش خانواده در ارتقای مهارتهای فرزندپروری. ماهنامه آموزشی و تربیتی پیوند، 421، 37-34. بصیری، بتول .(1383). بررسی نیازهای آموزشی خانوادهها در دورههای آموزش خانواده از دیدگاه اولیاء و مربیان در استان اصفهان. طرح پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان . نوابینژاد، شکوه. (1385). مشاوره ازدواج و خانوادهدرمانی. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. نورالدینی، مریم. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر وضعیت شرکت اولیای دانشآموزان برای حضور در کلاسهای آموزش خانواده شهرستان زرند کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. Abuya, B. A., Oketch, M., Mutisya, M., Ngware, M., & Ciera, J. (2013). Influence of mothers' education on children's maths achievement in Kenya. Education 3-13, 41(6), 633-646.
Afshin, O., Zarei, A., Jahanpour, F., Alhani, F., & Razazan, N. (2014). The impact of multimedia education on knowledge and self-Efficacy among Parents of children with Asthma: a randomized clinical trial. Journal of Caring Sciences (JCS), 3(3), 60-78.
Anja M. T., Simo Nyh, T. H. T., & Marko T. K. (2007). Adolescents' physical activity In relation to family income and parents' Education. Preventive Medicine Journal. 5(6), 49-61.
Araghieh, A., & Rezaei Khomami, O. (2014). A survey on fulfillment amount of family education Objectives In terms of managers and parents For Girls High School of Islamshahr city of Iran. Journal of Applied Environmental and Bi Jane-ological Sciences, 4(6), 45-63.
Kupfer, J., Gieler, U., Diepgen, T. L., Fartasch, M., Lob-Corzilius, T., Ring, J., & Staab, D. (2010). Structured education program improves the coping with atopic dermatitis in children and their parents a multicenter, randomized controlled trial. Journal of psychosomatic research, 68(4), 353-358.
Christenson, S. L., & Conoley, J. (2005). Evidence-based parent and family interventions in school psychology: Overview and procedures. School Psychology Quarterly, 20(4), 345.
Christenson, S., Conoley, J., & other Practioners. (2007). Parent education.Website Development, center for information Technology impacts on children.
Christenson. S., Conoley, J., & other Practioners. (2003). Parent education: How does parents' education level influence parenting and children's achievement. Manuscript submitted for publication.
Christina, S., Doris, W., Gerhard, J., Gieler, J., Scheewe, M., Lob-Corzilius, M., Wahn, R., Schnopp, R., Staab, S., Scheidt, T., Thomas, W., Thomas. L., Fartasch, U., Schmid-Ott, U., Diepgen, K. (2010). Structured education program improves the coping with atopic dermatitis in children and their parents—a Multicenter, randomized controlled trial. Journal of Psychosomatic Research, Research, 68(4), 50-68.
Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: the indirect role of parental expectations and the home environment. Journal of family psychology, 19(2), 294.
Meszaros, P. S., Gloria, B., Bonnie, G., & Melissa, C. (2002). Parent education .website Development, center for information Technology impacts on children.
Paterson, W. (1974). Parent education at schools. Family process, 68(4), 221-235.
Sharma, G., & Jha, M. (2014). Academic performance in relation to parents' education, institution and sex. Journal of Psychosocial Research, 9(1), 171.
Silburn, S., Zubrik, S.R., De Maio, J.A., Shepherd, C., Griffin, J.A., & Mitrou, F. G., & Pearson, G. (2006).The Western Australian aboriginal child health survey: strengthening the capacity of aboriginal children,families and communities. Perth: Curtin university of Technology and Telethon Institute for Child Health Research.
Storm, A., adams, A., & Berlin, L. (1992). family education at elementary school. psychological Bulletin, 2 ,56-80.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,733 |
||