| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,020 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,831 |
تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 11، مهر 1392، صفحه 127-146 اصل مقاله (212.83 K) | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیک بود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان اوتیستیک نمیشود یا به عبارتی تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش پس از آموزش وجود ندارد(p>0/05). با استناد به دادههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمیشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریه ذهن؛ مهارتهای اجتماعی؛ اوتیسم | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,680 |
||