| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,093,381 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,843,261 |
بررسی تأثیر مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 27، تیر 1396، صفحه 159-178 اصل مقاله (658.17 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2017.7912 | ||
| نویسندگان | ||
| ابراهیم نعیمی1؛ زهرا مظاهری* 2 | ||
| 1استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تأثیر مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انطباقپذیری دانشجویان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که 40 نفر به شیوهی نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه، بهصورت هفتگی شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ( (CAASگردآوری و از طریق تحلیل واریانس با اندازههای تکراری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها تفاوت معناداری بین دو گروه در انطباقپذیری مسیر شغلی و خرده مقیاسهای آن درزمینهی دغدغه، کنجکاوی، کنترل و اعتماد در مرحله پسآزمون نشان داد. همچنین نتایج آزمون پیگیری حاکی از پایداری اثر مداخله مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش انطباقپذیری و خرده مقیاسهای آن بود. در نهایت از مشاورهی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوان بهعنوان یک روش مؤثر در افزایش انطباقپذیری استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشاوره مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ انطباقپذیری مسیر شغلی | ||
| مراجع | ||
|
اعتصام پور، ع. (1390). تأثیر آموزش مسیر شغلی والدین بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبستان شهر اصفهان در سال 89 -90. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره، دانشگاه اصفهان. امین جعفری، ا. عابدی، م . ر. رضایی، ز و نیلی، ع. ( 1392). مقیاس انطباقپذیری شغلی فرم ایرانی، اعتبار یابی و ویژگیهای روانسنجی. مجله روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد. زیر چاپ. ایزدی، ر. (1391). بررسی و مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و درمان شناختی- رفتاری (CBT) بر علائم و باورهای وسواسی، کیفیت زندگی، انعطافپذیری روانشناختی، افسردگی و اضطراب بیماران مبتلابه وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان. پایاننامه دکتری، دانشگاه اصفهان. سمیعی، ف. باغبان، ای. عابدی، م. ر، و حسینیان، س . (1390). نظریههای مشاوره مسیر شغلی (مسیر تکامل انتخاب شغل). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. شفیعآبادی، ع. (1391). راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریههای انتخاب شغل. چاپ بیست و یکم. تهران: رشد. کسایی اصفهانی، ع . (1391). مقایسه تأثیر الگوهای آموزشی سنتی، مدرن و فرا مدرن مشاورهی مسیر شغلی بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان. رساله دکتری، رشته مشاوره، دانشگاه اصفهان. محققی حسین، دوستی پیمان، جعفری داود (1395). تاثیر درمان پذیرش و تعهد بر فرانگرانی، نگرانی اجتماعی و نگرانی سلامتی دانشجویان، مجله مطالعات روانشناسی بالینی، دوره6، شماره23. یوسفی، ز. (1390). بررسی الگوهای فردی و موقعیتی با خود کارآمدی و انطباقپذیری مسیر شغلی در بین دانشجویان دانشگاههای سراسری شهر اصفهان. رساله دکتری، رشته مشاوره، دانشگاه اصفهان. Brown, C., George-Curran, R., & Smith, M. L. (2003). The role of emotional intelligence in the career commitment and decision-making process. Journal of Career Assessment, 11(4), 379–392.
Cai, Z. Guan, Z. Li, H. Shi, W. Guo, K. Liu,Y. Li,Q. Han,X. Jiang,P. Fang,Z. Hua,H. Self-esteem and proactive personality as predictors of future work self and career adaptability: An examination of mediating and moderating processes.(2015). Journal of Vocational Behavior. 86, 86-94.
Coetzee, M. Harry, N. Emotional intelligence as a predictor of employees' career adaptability.(2014). Journal of Vocational Behavior. 84, 90-97.
Coetzee, M. Stoltz, E. Employees' satisfaction with retention factors: Exploring the role of career adaptabilityOriginal Research Article. (2015). Journal of Vocational Behavior. 89, 3-91.
Feros, D. L., Lan, L., Cirarrochi, J., & Blackledge J. (2011). Acceptance and commitment therapy (ACT) for improving the lives of cancer patients: a preliminary study, www.contextualpsychology.org.
Flum, H., & Blustein, D. L. (2000). “Reinvigorating the Study of Vocational Exploration: A Framework for Research”, Journal of Vocational Behavior, 56(3), 380-404.
Hartung, P. J. (2011). Barrier or benefit? Emotion in life- career design. Journal of Career Assessment, 19 (3), 296-305.
Hayes S.C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35,639-665.
Hayes, S. C., Strosahl KD. (2010). A practical Guide to Acceptance and Commitment therapy. New York: Springer Science and Business Media Inc.
Hayes,S.C.,Luoma,J.B.,Bond,F.W.,Masuada,A.,&Lillis,J.(2006).Acceptance and commitment therapy: Model, prpcesses and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44, 1-28.
Hirschi, A. Herrmann, A. A, Kelley. Career adaptivity, adaptability, and adapting: A conceptual and empirical investigation Original Research Article. (2015). Journal of Vocational Behavior. 87, 1-10.
Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). CareerDevelopment and counseling. Putting Theory and Research to work. New Jersey: John Wiley & Sons.
Ottino, S. (2010). “The relationship between personality and employability”, M. A thesis, university of south African.
Savickas, M. L. (2002). Career Construction: A developmental theory of vocational behavior. InD. Brown (Ed. ), Career choice and development (4th ed. , pp. 149-205).
Savickas, M. L. (2005). Career construction: A developmental theory of vocational behavior. In D. Brown & Association (Eds. ) ,career choice and development . San Francosco: Jossey Bass
Savickas, M. L. (2009). Career-style assessment and counseling. In T. Sweeny (Ed. ), Adlerian counceling: A practical for a new decade(3 rd ed. ,pp. 289-320). Muncie, IN: Accelerated Development Press.
Savickas, M. L. (2013). “Career construction theory and practice” In R. W. Lent & S. D. Brown. (Eds.). Career Development and counseling. Putting Theory and Research to work. 147-183. New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M. L., Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior 80 (2012) 661–673.
Scent CL, Boes SR. Acceptance and Commitment Training: A Brief Intervention to Reduce Procrastination Among College Students. College Student Psychotherapy 2014; (28): 144-156.
Super, D. E. (1990). A Life-span, life-space approach to career development. In D. Brown. L. Brook & associates (eds.), Career choice and development: Applying contemporary theories to practice (2nd ed. ,pp. 197-261). San Francisci, CA: Jossey –Bass.
Tolentino, L. Sedoglavich, V. Lu, V. Raymund, P. Garcia, J. Restubog, S. The role of career adaptability in predicting entrepreneurial intentions: A moderated mediation model. (2014). Journal of Vocational Behavior. 85, 403-4. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,542 |
||