| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,207 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,217,578 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,900,499 |
جامعهپذیری مصرف آب در آئینه کتب درسی تحلیل محتوای آب در کتب علوم اجتماعی-- حسین دهقان -ناصر پوررضا کریم سرا | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 6، دوره 24، شماره 77، شهریور 1396، صفحه 285-312 اصل مقاله (402.2 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2017.7923 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین دهقان* 1؛ ناصر پوررضا کریم سرا2 | ||
| 1عضو هیئت رئیسه انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش | ||
| 2دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| چکیده تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان که نتایج آن در این مقاله ارائه شده با این هدف انجام شده که به این پرسش پاسخ دهد که «در متون آموزشی علوم اجتماعی تا چه میزان به مفاهیم و پیامهای مربوط به آب پرداخته شده است؟» برای پاسخگویی به این پرسش و انجام پژوهش پس از مطالعات نظری مقدماتی الگوی مورد نظر برای تحلیل محتوا استخراج و پس از تعیین روایی و پایایی الگو کار تحلیل آغاز شد. در این تحقیق، از روش تحلیل محتوا بهشکلتجزیهوتحلیلکمیاستفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، کتابهای علوم اجتماعی اول ابتدایی تا پایان دبیرستان بوده است. بر این اساس نمونه آماری با جامعه آماری برابر می باشد به بیان دیگر مطالب برای احصای دقت بیشتر در نتایج، تمام شماری شده است. یافتههای حاصل از تحلیل محتوای متون کتابهای علوم اجتماعی، نشان میدهد میزان مطالب مربوط به آب بسیار کم بوده و از سوی دیگر تنها 2 مطلب در خصوص صرفه جویی و یک مطلب در زمینه استفاده بهینه در مصرف آب در کتابهای علوم اجتماعی منعکس شده است. بر این اساس به نظر می رسد برخی فصول کتب علوم اجتماعی در مقاطع تحصیلی مختلف به علت عدم توجه کافی به آموزش شیوههای مصرف بهینه آب نیاز به بازنگری مجدد دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کتاب علوم اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ آب و صرفه جویی؛ کتب درسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 836 |
||