| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,506 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,722 |
ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 6، دی 1394، صفحه 123-177 اصل مقاله (657.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2017.14104.1220 | ||
| نویسندگان | ||
| نسرین حیدری سورشجانی* 1؛ بیژن رضایی2؛ یحییی صفری3 | ||
| 1دانشجوی ارشد دانشگاه رازی | ||
| 2هیئت علمیه دانشگاه رازی | ||
| 3هیئت علمیه دانشگاه علوم پزشکی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط ابعاد سرمایه اجتماعی و آوای سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 96- 95 انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه این پژوهش شامل 186 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم دانشکدهها انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پژوهش پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1997) و آوای سازمانی کاتارین هامس (2012) بود. روایی ابزار بهصورت محتوایی مورد تأیید متخصصان و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ سرمایه اجتماعی (95/0)، آوای سازمانی (96/0) تعیین و تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss V. 21 از طریق آزمون همبستگی پیرسون انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که در سطح خطای 5 درصد بین ابعاد سرمایه اجتماعی با آوای سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (001/0P≤). همچنین بر اساس مدل رگرسیون ابعاد سرمایه اجتماعی تأثیر معنیداری بر روی آوای سازمانی داشت و بیشترین میزان پیشبینی آوای سازمانی مربوط به بعد شناختی سرمایه اجتماعی بود (48/0= R2). | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرمایه اجتماعی؛ شناختی؛ ارتباطی؛ ساختاری؛ آوای سازمانی؛ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | ||
| مراجع | ||
|
ابیلی خدایار، زارع خلیلی مجتبی (1391). رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش در یک شرکت بیمه دولتی. پژوهشنامۀ بیمه، 28(2)، تابستان 1392، شماره مسلسل 110، 129 - 152.
احمدی، سید علیاکبر؛ فیضآبادی، حوریه (1390). بررسی ارتقاء سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان نمونهی موردی: سازمانهای ستادی شهرداری تهران). مدیریت دولتی، 3(3)، بهار و تابستان 1390، 35-55.
الوانی، سید مهدی، واعظی، رضا، هنرمند، روحالله (1394). نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش سکوت سازمانی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 24(79)، 1-26.
برباری، غلامرضا، زارعی محبوبه (1392). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر ارتقای سطح مدیریت دانش در سازمان بهزیستی استان یزد. جامعهشناسی کاربردی، 24(4)، 244-227.
جعفری، محمد، شریفزاده، فتاح، قربانی زاده، وجه اله، رضایی منش، بهروز، دلخوش کسمایی، ابوالقاسم. (1393). الگوی سرمایه اجتماعی، ابعاد و شاخصهای آن در کلانتریهای تهران بزرگ. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 7(3)، 370-396.
دوستار، محمد، اسماعیلزاده، محمد (1392). عدالت سازمانی و تأثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(72)، زمستان 92، 143- 163.
رسولی، رضا (1392). بررسی رابطه حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان (مطالعه موردی بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران). دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 2(2)، پیاپی 4، پاییز و زمستان 1392، 111-124.
زارعی متین، حسن و فاطمه طاهری، ابوالقاسم سیار (1391). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6(21)، 104-77
زارعی متین، حسن و مصطفی ملایی. (1393). بررسی وضعیت مؤلفههای سرمایه اجتماعی در سازمانهای اجرایی استان قم. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی 1، 1: 119-137.
زیاری، کرامتاله، طاوسیان، سلمانی، رضایی، حجت (1394). برآورد و سطحبندی توسعه محلهای با تأکید بر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: محلات شهر ابرکوه). فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش و برنامهریزی شهری، 5(18), 59-76.
صلواتی، عادل؛ یاراحمدی، یلدا؛ سید هاشمی، سید نادیا (1393). ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در شبکه بانکی (کشور موردمطالعه شهرستان سنندج). مدیریت دولتی، 6(3)، پاییز 1393، 542-420
عباس زاده، محمد، بوداقی، علی، حسنپور، محمد., حسینی، سید صمد (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر ظرفیت انطباقپذیری سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی، 4(3)، 174-146.
علی پور حسین، جهاندیده حسین )1392). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهوری نیروی انسانی صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل. مطالعات علوم اجتماعی ایران، 10(37)، 148-121.
فانی، علیاصغر، فاطمه شیخی نژاد، حسن داناییفرد، علیرضا حسنزاده. (1393). بررسی اثرات تعدیلکننده مهارت سیاسی و اراده سیاسی در ارتباط بین درک سیاستهای سازمانی و رفتار سیاسی موردمطالعه: صنعت آب ایران. پژوهشهای مدیریت در ایران، 222-193.
قنبری، سیروس، زندی، خلیل، محمدی، محمد فائق، احمدیان فر (1394). تسهیل آوای سازمانی از طریق رهبری قابلاعتماد «رویکردی به تعاملات رهبرـ پیرو». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی،7(4)، 865-882.
کاظمزاده بیطالی، مهدی؛ قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل (1392). تبیین نقش و میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی و آموزش اثربخش. رفتار سازمانی در آموزشوپرورش. 1(1)، 12-1
کبریایی علی، رودباری مسعود، رخشانی نژاد مالک، میر لطفی پرویز (1384). ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی زاهدان از کیفیت خدمات آموزشی ارائهشده به آنان. مجله طبیب شرق، 7(2)، 146-139.
کشاورز، علی حسین، حسینی، سید احمد، حیدری نصب، لیلا، آمده، علی (1390). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مطالعه موردی قم). ماهنامه دانشور رفتار مدیریت پیشرفته، 329- 344
مرزوغی، رحمتالله؛ حیدری، معصومه؛ کشاورز، فهیمه؛ حیدری، الهام (1393). بررسی نقش سکوت سازمانی در تبیین ارتباطات بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان. مجله توسعهی آموزش در علوم پزشکی، 8(17)، بهار 94، 102-111.
نقشبندی، رحمتالله (1394). تأثیر سرمایه اجتماعی و ادراک رفتارهای سیاسی سازمانی بر سکوت و آوای سازمانی ادارات ورزش و جوانان غرب ایران. پایاننامه اخذ مدرک دکتری.
نقوی مقدم، علیرضا، فهیما مریم (1392). بررسی تطبیقی رفتـار چنـدآوایـی در سازمانها (مطالعه موردی: بانک سپه)، دفتر بازرسی و حسابداری بانک سپه، 144، 41-35.
Bagheri, G., Zarei, R., & Aeen, M. N. (2012). Organizational silence (basic concepts and its development factors). Ideal Type of management, 1(1), 47-58.
Brinsfield, C. T., Edwards, M. S., & Greenberg, J. (2009). Voice and silence in organizations: Historical review and current conceptualizations. Voice and silence in organizations, 1.
Camps, S., & Marquès, P. (2011). Social capital and innovation: exploring intra-organizational differences. UAM-Accenture Working Papers. (07), 1-39.
Carriere, J. & Bourque, C. (2009). The effects of organizational communication on job satisfaction and organizational commitment in a land ambulance service and the mediating role of communication satisfaction. Telfer school of management. Career Development international, 14(1): 29-49
Detert, J. R., & Burris, E. R. (2007). Leadership Behavior and Employee Voice: Is the Door Really Open? Academy Of Management Journal, 50, 25-241.
Ellinger, A. E. Elmadag Bas. A. B. Elllinger, A. D. Wang, Y. & Bachrach, D. G. (2011). Measurement of Organizational Investments in Social Capital: TheService Employee Perspective. Journal of Business Research, 64(6), pp. 572-578.
Farsi, J. Y., Rezazadeh, A. & Najmabadi, A. D. (2013). Social capital and organizational innovation: The mediating effect of entrepreneurial orientation. Journal of Community Positive Practices, 13(2), pp.22-40.
Gorden, W. I. (1988). Range of Employee Voice. Employee Responsibilities & Rights. Journal of Management Studies, 1(4), 283-299.
Hames, K.M. (2012). Employees’ voice climate perceptions and perceived importance of voice behavior: links with important work-related outcomes. Thesis of Bachelor of Psychology (Honors), Murdoch University
Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice and loyalty: Responses to decline in firms, organizations and states. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Jansen, Rob J.G., Curseu, Petru L., Vermeulen, Patrick A.M., Geurts, Jac L.A., Gibcus, Petra. (2013). Information processing and strategic decision-making in small and medium-sized enterprises: The role of human and social capital in attaining decision effectiveness. International Small Business Journal, 31(2), 192-216
Koh, T. Y., & Rowlinson, S. (2012). Relational approach in managing construction project safety: A social capital perspective. Accident Analysis & Prevention, 48, 134-144.
Lin, N., Cook, K. S., & Burt, R. S. (Eds.). (2001). " Social capital: Theory and research". Transaction Publishers
Liu,, W.; Zhu, R., & Yang, Y. (2010). "I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership". The Leadership Quarterly 21, 189˚ 202
Merlo, O., Bell, S., Menguc, B., Whitwell, G. J. (2006). Social Capital, Customer Service Orientation and Creativity in Retail Store. Journal of Business Research, 12(59), 1214-1221.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management review, 25(4), 706-725.
Mowbray, P. K., Wilkinson, A., & Tse, H. H. (2015). An integrative review of employee voice: identifying a common conceptualization and research agenda. International Journal of Management Reviews, 17(3), 382-400.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
Pinder, C. C. and Harlos, K. P. (2001). Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice. In Rowland, K. M. and Ferris, G.R. (Eds), Research in personnel and Human Resources Management. New York. Vol. 20. Pp.331- 69.
Quinn, R. E., & Spreitzer, G. (1999). The road to empowerment: seven questions every leader should consider. IEEE Engineering Management Review, 27, 21-28.
Salajegheh, S., Pirmoradi, N. (2013). Social Capital of the Organization. International Journal of Engineering Research and Development, 7(12). pp. 40-52.
Takeuchi, R.; Chen, Z., & Chueung, S. Y. (2012). Applying uncertainty management theory to employee voice behavior: an integrative investigation applying uncertainty management theory to employee voice behavior: an integrative investigation. Personnel Psychology, 65, 283˚ 323.
Tötterman H., & Sten, J. (2005). Applying uncertainty management theory to employee voice behavior: an integrative investigation Start-ups business incubation and social capital. International small business journal, 23(5), 487-511.
Travis, D. J.; Gomez, R. J. & Mor Barak, M. E. (2011). Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect. Children and Youth Services Review, 33, 46-68
Van Dyne, L., & LePine, J. (1998). Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity. Academy of Management Journal, 41, 108-119.
Zehir Zehir, C., & Erdogan, E. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 1389- 1404.
Zhang, M., Zheng, M., Zheng, W., & Wei, J. (2009). Sources of social capital: Effects of altruistic citizenship behavior and job involvement on advice network centrality. Human Resource Development Quarterly, 20(2), 195. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,297 |
||