| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,887 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بسط مدل عوامل مؤثر بر وفاداری دانشجو به دانشگاه ازنظر اعضای علمی در نظام آموزش عالی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 3، اردیبهشت 1394، صفحه 73-90 اصل مقاله (708.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2017.523.1012 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید طالبی* 1؛ حسن محمودیان2؛ محمدحسن صیف1؛ احمد رستگار1 | ||
| 1استادیار دانشگاه پیام نور | ||
| 2دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش کاربرد شاخص رضایتمندی مشتریان و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری است. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و با حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 239 پرسشنامه به روش آماری تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. اثرات مستقیم رضایتمندی دانشجو (18/0) و تصویر ذهنی آنان(16/0) با وفاداری معنیدار است همچنین بین انتظارات دانشجو (47/0)، کیفیت مشهود سختافزار (19/0) و کیفیت مشهود نرمافزار (15/0) با رضایتمندی دانشجو اثری مستقیم و معنیداری وجود دارد. اما اثر مستقیم و معنیداری بین ارزش مشهود (10/0) با رضایتمندی دانشجو از دانشگاه برای ادامه تحصیل وجود ندارد. درنهایت تصویر ذهنی (45/0)، کیفیت مشهود سختافزار (15/0)، کیفیت مشهود نرمافزار (12/0) و انتظارات دانشجو (46/0) اثری مستقیم و معنیداری با رضایتمندی دانشجو دارد. لازم به ذکر است که تمامی متغیرهای پژوهش بهجز ارزش مشهود با رضایتمندی دانشجو اثر مستقیم و معنیداری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویر ذهنی؛ کیفیت مشهود سختافزار؛ کیفیت مشهود نرمافزار؛ انتظارات دانشجو؛ ارزش مشهود؛ رضایتمندی؛ وفاداری دانشجو | ||
| مراجع | ||
|
زینآبادی،حسن.(1383).ارزیابی درونی گروه مشاوره دانشگاه تربیتمعلم، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه تربیتمعلم.
سالیس ، ادوارد.(1380).مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش.ترجمه: حدیقی،سید علی .تهران:نشر هوای تازه.
طالبی،سعید.(1384). زمینهیابی پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه تربیتمعلم،پایاننامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تربیتمعلم.
کافمن ، راجرو هرمن، جری.(1380). برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمه: مشایخ، فریده و بازرگان،عباس.تهران: انتشارات مدرسه.
کزازی، ابوالفضل.(1378). مدیریت کیفیت فراگیر(نگرش کاربردی)،تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
منوریان، عباس.(1380). مدیریت کیفیت جامع یا مهندسی مجدد و کار. ویژهنامه مدیریت کیفیت جامع، فصلنامه علمی کاربردی مدیریت دولتی،شماره 52.
هومن، حیدر علی.(1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران:سمت.
Adomaitiene, Roma and Ruzevicius, Juozas. (2003)." TQM Implementation in Lithuanian Institutions", http://www.blwe b.it/esoe / tqmhe2/37.pdf.
Bland ford, S. (2001). “Management Professional Development in School".London:Routledge.
Chitty, C and Geoffrey N, S. (2008)." Is the European Customer Satisfaction Index Model Applicable to Tertiary Education", http: // anzmac .info/ conference /2004/ papers/ Chitty1.PDF
Hisrich, D.R.And Peters, M.P. (2002). “Entrpreneurship ". New York: MC Graw Hill.
Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R (2008). “Structural Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit.” The Electronic Journal of Business Research Methods Volume 6 Issue 1, pp. 53 - 60, available online at www. ejbrm. com
Knight, G. P., Virdin, L. M., Ocampo, K. A., & Roosa, M. (1994). An examination of the cross ethnic equivalence of measures of negative life events and mental health among Hispanic and Anglo-American Children. American Journal of Community Psychology, 22, 767–783.
Kristensen;K & Eskildsen,J.(2012). The Relationship Between SERVQUAL, National Customer Satisfaction Indices, and Consumer Sentiment The Quality Management Journal; 2012; 19, 2
Markland, D. (2006). Latent variable modeling: An introduction to confirmatory factor analysis and structural equation modeling. University of Wales, Bangor. Available at http: //www. bangor. ac. uk/
Mathias H .and Pil F.K. (2002). "Successful Build – to- order strategies start with the customer ".MIT Sloan Management Review.
O’Loughlin. C, & Coenders.G.(2004). Estimation of the European Customer Satisfaction Index: Maximum Likelihood versus Partial Least Squares. Application to Postal Services, Total Quality Management. Vol. 15, No. 9–10, 1231–1255.
Srikanthan G. (2001). "Developing a Model for Quality in Higher Education" paper presented at The Fifth Intl. Research Con! On Qual. Mgmt., Melbourne.
Svensson M.(2004)"TQM-Based Self –Assessment in Educational Organizatio .http://epubl.luth.se/1402-1544/2004/40/
Vilares,M.J and Coelho,P.S.(2003). The employee-customer satisfaction chain in the ECSI model, European Journal of Marketing, Vol. 37 No. 11/12, 2003.
World Bank. (1995). “Priorities and Standards for Education .Washington.
Zaim,S& Turkyilmaz, A& Tarim, M &Ucar, B& Akkas, O .(2010). Measuring Customer Satisfaction in Turk Telekom Company using structural equation modeling technique, Journal of Global Strategic Management. 7, 2010, June.
Zhang;L, Han;Z, Gao;Q .(2008). Empirical Study on the Student Satisfaction Index in Higher Education, International Journal of Business and Management; Vol. 3, No. 9.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |
||