| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,143 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,785 |
بررسی نقش فرهنگ خوشبینی علمی در توانمندسازی ساختار مدارس ابتدایی شهر تهران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 3، اردیبهشت 1394، صفحه 29-50 اصل مقاله (717.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2015.7937 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدمحمد میرکمالی1؛ فاطمه نارنجی ثانی2؛ فرنوش اعلامی* 3؛ علیرضا یوزباشی2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
| 2دانشگاه تهران | ||
| 3دانشگاه بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ خوشبینی علمی معلمان با ساختار توانمندساز مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردنظر، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران و نمونه آماری شامل 250 نفر است که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخابشدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه فرهنگ خوشبینی علمی و ساختار توانمندساز هوی و همکارانش است. نتایج تحقیق حاکی از رابطهی مثبت و معنیدار بین فرهنگ خوشبینی علمی و عوامل آن با ساختار توانمند ساز است و همچنین از میان عوامل خوشبینی علمی، عامل اعتماد به دانشآموزان و والدین بالاترین همبستگی(616.) را با ساختار توانمند ساز داشته و عوامل حس کارآمدی با ضریب همبستگی(612.) و تأکید علمی با ضریب همبستگی(601.) در رتبههای بعدی قرار دارند. درآخر تشکیل انجمنهای خبرگی و داشتن نمایندهای از اولیا در مدرسه نیز پیشنهاد میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژه ها: ساختار توانمندساز؛ فرهنگ خوش بینی علمی؛ مدارس ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
ذبیحی حصاری، نرجس و همکاران(1393)، ارتباط خوشبینی تحصیلی معلم با اهداف پیشرفت دانشآموزان، مجله روانشناسی شماره 3
عسگری علی، فتوت زهرا (1393). خوشبینی علمی معلمان و رفتار شهروندی سازمانی. مجله تحقیقات نظام سلامت1 (10)
عیسی زادگان ، علی و همکاران (1393). رابطه بین امید ،خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی، مجلهی روانشناسی مدرسه، دورهی 3(شمارهی 2)
کجاف، محمدباقر وهمکاران(1385)، هنجاریابی، پایایی، روایی مقیاس خوشبینی، خود تسلط یابی و افسردگی. مطالعات روانشناختی، دوره 2، شمارهی 1 و2.
کیافر، مریم سادات و همکاران(1393)، نقش باورهای امید و خوشبینی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(6)/517
Beard, Karen S., Hoy, Wayne K. & Anita Woolfolk Hoy(2009), academic optimism of individual teachers: confirming a new construct, PhD thesis, the Ohio university.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. ًَُEducational Psychologist, 28,2, 117-148.
Bevel, K. Raymona (2010). The effects of academic optimism on student academic achievement in Alabama, A Dissertation for the degree of Doctor of Education, University of Alabama
Bryk, A. S., & Schneider, B. (2002). Trust in schools: A core resource for improvement. New York: Russell Sage Foundation.
Goddard, R. D., LoGerfo, L., & Hoy, W. K. (2004). High school accountability: The role Of collective efficacy. Educational Policy, 18,3,pp 403-425.
Gural, Mehmet & Kerimgil, Seda(2010). Academic Optimism,procedia social & behavioral sciences,9,pp 929-932.
Hoy, W. K., Sweetland, S. R., & Smith, P. A. (2002). Toward an organizational model of achievement in high schools: The significance of collective efficacy. Educationl Administration Quarterly, 38,1, 77-93.
Hoy, W., Smith, P. & Sweetland, S. (2001). Organizational health of high schools and dimensions of faculty trust. Journal of School Leadership, 11, 135-150.
Hoy, Wayne K., Tarter, John C. & Anita Woolfolk Hoy (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement, American educational research Journal, 43(3),pp425-446
Kurz , N., Woolfolk Hoy A.& Wayne K. Hoy(2007). Predictors of Academic Optimism: Teachers’ Instructional Beliefs and Professional Commitment, aper to be presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, April 13, 2007, Chicago, IL.
Licata, J. W., & Harper, G. W. (2001). Organizational health and robust school vision. Educational Administration Quarterly, 37,1, 5-26.
MacPherson, Kelly &Carol Carter (2009). Academic Optimism: The Possible Benefits Over Current Discipline Policies, Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 2 1,pp59-69.
McGuigan, L.(2005). The role of enabling bureaucracy & academic optimism in academic achievement growth, the Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University
McGuigan, L., & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5,203-229.
Mishra, A. K. 1993. Breaking down organizational boundaries during crisis: The role of mutual trust. Unpublished working paper, Pennsylvania State University.
Moghar ,Elahe Hejazi, Lavasani, Mas'oud G, Bagherian, Valiollah & Javad Afshari(2011), Relationship between perceived teacher's academic optimism and English achievement: Role of self-efficacy, procedia Social and Behavioral Sciences 15 , pp 2329–2333.
Pajares, F. (2001). Toward a positive psychology of academic motivation. The Journal of Educational Research, 95,1, 27-35.
Sweetland, S.R. & Hoy, W.K. (2000). School characteristics and educational outcomes: Toward an organizational model of student achievement in middle schools, Educational Administration Quarterly, 36, 703-757.
Tschannen-Moran, M. & Hoy, W. (1998). Trust in schools: A conceptual and empirical analysis. Journal of Educational Administration, 36,4, 334-353.
Toor, F.Salmaan (2009). Optimism and achievement: A domain-specific and within-constr uct in vestigation, Doctoral Dissertations, University of T ennessee, Knoxville
Wagner, charles . (2009).academic optimism of Virginia high school teachers: its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement, a dissertation for the degree of doctor of education, the college of William and mary.
Watts, Donald M.(2009). Enabling schools structure, mindfulness, and teacher empowerment: test of theory, a dissertation for the degree of Doctor of Education in the Department of Education, The University of Alabama | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,095 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 830 |
||