| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,243,306 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,544 |
ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش هیجانی صفت- فرم کودکان : ساختار عاملی، پایایی، روایی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 27، فروردین 1396، صفحه 65-81 اصل مقاله (396.09 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.10425.1311 | ||
| نویسندگان | ||
| مهسا ناظمی مقدم1؛ پروین کدیور2؛ مهدی عرب زاده* 3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
| 2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی پرسش نامۀ هوش هیجانی صفتی – فرم کودکان، شامل پایایی, روایی و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهش های تربیتی انجام شده است. حجم نمونه این پژوهش 343 دانش آموز ابتدایی پسر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس دولتی شهر تهران و مشهد انتخاب شدند و با پرسش نامۀ هوش هیجانی صفتی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی ، نه عامل(انطباق پذیری، آمادگی عاطفی، ابرازهیجانی، تنظیم هیجانی، تکانشی پایین، ارتباط با همسالان، عزت نفس و خودانگیختگی) را برای پرسش نامۀ هوش هیجانی صفتی تایید کرد. پایایی مقیاس بر حسب ضرایب آلفای کرانباخ و تتای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. یافتههای تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می تواند در پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی صفتی در کودکان به کار رود. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی پرسش نامۀ هوش هیجانی صفتی – فرم کودکان، شامل پایایی, روایی و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهش های تربیتی انجام شده است. حجم نمونه این پژوهش 343 دانش آموز ابتدایی پسر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس دولتی شهر تهران و مشهد انتخاب شدند و با پرسش نامۀ هوش هیجانی صفتی مورد آزمون قرار گرفتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش هیجانی صفتی-فرم کودکان؛ ساختار عاملی؛ پایایی؛ روایی | ||
| مراجع | ||
|
ثمری، علی اکبر طهماسبی، فهیمه. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، فصلنامه اصول بهداشت روانی،3،121- 135. شهنی ییلاق، منیجه؛ مجیدی، رضا؛ حقیقی مبارکه، جمال. (1391). رابطه کلی هوش کلی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی با میانجی گری اضطراب و سازگاری در دانش آموزان سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان های بروجرد، مطالعات آموزش و یادگیری، (7)، 75 – 104. هومن، حیدرعلی. (1388).راهنمای عملی تدوین پایان نامه تحصیلی. تهران: پیک فرهنگ Bar-on, R. (1997). Bar-on Emotional Quotient Inventory (EQ-I): Technical manual Toronto, Canada: Multi-Health Systems Furnham, A., & Petrides, K. V. (2003). Trait emotional intelligence and happiness. Social Behavior and Personality, 31, 815–823 Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. NewYork: Bantam Books Mavroveli, S., & Sanchez-Ruiz, M. J. (2011). Trait emotional intelligence influences on academic achievement and school behaviour. British Journal of Educational Psychology, 81, 112–134. http://dx.doi.org/10.1348/2044-8279.002009 Mavroveli, S., Petrides, K. V., Shove, C., & Whitehead, A. (2008). Validation of the construct of trait emotional intelligence in children. European Child & Adolescent Psychiatry, 17, 516-526 Mayar, J. D. & Salovay, P. (1998). the intelligence of emotional intelligence, Intelligence. 17. 433-442. Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? New York: Basic books. Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. In Personality, 17, 39–57. Petrides, K. V., Sangareau, Y., Furnham, A., & Frederickson, N. (2006). Trait emotional intelligence and children’s peer relations at school. Social Development, 15, 537–547. Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait Emotional Intelligence: Psychometric Investigation with Reference to Established Trait Taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448. http://dx.doi.org/10.1002/per.416 Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, 227–235. two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Unpublished doctoral dissertation, University College London. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,610 |
||