| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,643 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,741 |
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) در دانشجویان ایرانی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 8، شماره 27، فروردین 1396، صفحه 83-102 اصل مقاله (460.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.18370.1461 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیرا سلیمانی1؛ فرشته علی دوست قهفرخی2؛ علی محمد رضایی* 3؛ محمد بارانی4 | ||
| 1دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| 3استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| 4استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| روان شناسی مثبت به عنوان رویکردی جدید در حیطه روانشناسی بر سلامت روان و ارتقاء بهزیستی تاکید دارد. در حقیقت روانشناسی مثبت علم شادکامی و شکوفایی انسان است، در این راستا یکی از عوامل مهم در موفقیت انسان ها شکوفایی می باشد. شکوفایی ترکیبی است از احساس خوب و کارکرد موثر در زندگی که با سطح بالای بهزیستی روانی مترادف است و سلامت روان را به طور خلاصه نشان می دهد. هدف اساسی این مقاله بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی دانشجویان ایرانی (HFQ) بر مبنای مدل سلیگمن می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر تهران در سال 94 می باشد. نمونه ی مورد بررسی 300 دانشجو (135 دختر و 165 پسر) است که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی پیرسون و همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل پایایی به کمک نرمافزارهای SPSSV22 و LISRELV8.80 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی ساختار چهار عاملی HFQ را مورد تائید قرار داد. نتایج اعتبار همگرای پرسشنامه شکوفایی (HFQ) از طریق اجرای همزمان آن با پرسشنامه های "خودشکوفایی اهواز" و " شکوفایی دینر" و اعتبار واگرای آن از طریق "پرسشنامه افسردگی بک" بررسی و مورد تائید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) برای عامل های هیجانهای مثبت، روابط، معنایابی، پیشرفت و کل پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 82/0، 61/0، 77/0 ، 78/0 و 90/0 به دست آمد. در نهایت با توجه به ضرایب روایی و پایایی مطلوب، سهولت اجراء، نمره گذاری و تعبیر و تفسیر و همچنین زمان اندک برای پاسخگویی می توان گفت پرسشنامه شکوفایی (HFQ) واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به منظور اندازه گیری میزان شکوفایی است و پیشنهاد می شود در مطالعات آتی به منظور تعیین میزان شیوع شکوفایی در جامعه دانشجویی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرسشنامه شکوفایی؛ هیجانهای مثبت؛ روابط؛ معنایابی؛ پیشرفت | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلخانی، فرشته؛ نجاریان، بهمن و مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1380). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش خودشکوفایی. علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). 39(11):1-20. Allen, Mary J, & Yen, Wendy M. (2001). Introduction to measurement theory: Waveland Press. Azkhosh, M. (2008). The use of psychological tests and clinical diagnosis. Tehran: Ravan, 224-226. Beck, Aaron T, Epstein, Norman, Brown, Gary, & Steer, Robert A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6), 893. Beck, AT, Rush, AJ, Shaw, BF, & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. 1979. New York: Guilford Press Google Scholar. Compton, William C. (2005). Introduction to Positive Psychology: Thomson Wadsworth. Cronbach, Lee J, & Meehl, Paul E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological bulletin, 52(4), 281. Diener, Ed, Wirtz, Derrick, Tov, William, Kim-Prieto, Chu, Choi, Dong-won, Oishi, Shigehiro, & Biswas-Diener, Robert. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143-156. Fowler, R. (2010, September 8). Positive health: Health and well-being throughout the lifespan. . Lecture presented in MAPP 700 class, University of Pennsylvania, Philadelphia,PA. Gable, Shelly L, & Haidt, Jonathan. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of general psychology, 9(2), 103. Grant, Adam M. (2011). How customers can rally your troops. Harvard Business Review, 89(6), 96-103. Groth-Marnat, Gary. (2009). Handbook of psychological assessment: John Wiley & Sons. Hooman, HA. (2006). Multivariate data analysis in behavioral research. Tehran, emission peak Culture. Hooman H. Multivariate Data Analysis. Tehran: Peyke Farhang 2001. Keyes, Corey LM. Lopez, Shane J (2002). Toward a science of mental health. Handbook of positive psychology. 45-59 Keyes, Corey LM. (2005). Mental illness and/or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health. Journal of consulting and clinical psychology, 73(3), 539. Keyes, Corey LM. (2007). Promoting and protecting mental health as flourishing: a complementary strategy for improving national mental health. American psychologist, 62(2), 95. Magyar-Moe, Jeana L. (2009). Therapist's guide to positive psychological interventions: Academic Press. Meyers, Lawrence S, Gamst, Glenn, & Guarino, Anthony J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage. Peterson, Christopher. (2006). A primer in positive psychology: Oxford University Press. Seif, A. (2010). Methods of measuring and evaluating training. Tehran: Doran. Seligman, MARTIN. (2010). Flourish: Positive psychology and positive interventions. The Tanner lectures on human values, 31. Seligman, Martin EP. (2011). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. Policy, 27(3), 60-61. Soleimani, Samira, Rezaei, Ali Mohammad, Kianersi, Farahnaz, Hojabrian, Hanie, & Khalili Paji, Kokab. (2015). Developement and validation of flourishing questionnaire based on seligman's model among Iranian university students. Journal of Research & Health, 5(1), 3-12.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,923 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,405 |
||