| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,714,186 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,984,083 |
بررسی محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (Plsek) | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 44، تیر 1396، صفحه 1-28 اصل مقاله (664.11 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2017.7977 | ||
| نویسنده | ||
| علی ضیایی مهر | ||
| دکتری آموزش زبان انگلیسی ومدیرکل دفتر صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی | ||
| چکیده | ||
| کتاب درسی بهعنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، میتواند نقش مهمی را در زمینه پرورش خلاقیت و تفکرخلاق یادگیرندهها ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تطابق محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی با الگوی خلاقیت هدایت شده پلسک (1997) و با روش توصیفی از نوع تحلیلمحتوا انجام گرفته است. نمونهی آماری این پژوهش که با حجم جامعه آماری آن یکسان است، شامل کلیه تمرینات کتاب کار تفکر و پژوهش پایهی ششم دبستان در سال تحصیلی 93-1392 میباشد. از فرمهای تحلیل محتوا که براساس الگوی چرخهی آموزش خلاقیت پلسک طراحی شد بهعنوان ابزارهای جمع آوری دادهها استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بر اساس الگوی پلسک، در تدوین محتوای کتاب کار تفکر و پژوهش پایهی ششم دبستان میزان توجه به اصل اول یعنی توجه (مرحله آمادگی) برای خلاقیت %61، اصل دوم یعنی گریز (مراحل تخیل و توسعه) برای خلاقیت (%39) بوده و اصل سوم یعنی تحرک (مرحلهی عمل) مورد توجه قرار نگرفته است (0%). این در حالی است که از اصل تحرک در الگوی چرخهی خلاقیت هدایت شدهی پلسک بهعنوان مهمترین بخش این چرخه یاد شده است. امید است یافتههای پژوهش حاضر ضمن مفید بودن در بازطراحی و بازنگری کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بتواند از طریق ایجاد دانش وآگاهی بیشتر در تولید محتوای مناسب در برنامههای درسی، در جهت پرورش و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان، نقش سازندهای را ایفا کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوی خلاقیت پلسک؛ برنامه درسی؛ تفکر وخلاقیت؛ کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، غلامعلی. (1388). بررسی و مطالعهی عوامل مؤثر در تعیین کتابهای علوم تجربی دورهی راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم. اسبورن، الکس. (1374). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، ترجمۀ حسن قاسمزاده. تهران: نیلوفر. افروز، غلاملی. (1371). روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن و اولیا مربیان. افشارکهن، زهرا. (1388). مقایسهی میزان تفاوت رشد خلاقیت بین کودکان تحت تعلیم معلمان آموزش دیده و ندیده در زمینۀ خلاقیت بین کودکان پایهی اول ابتدایی استان خراسان در سال تحصیلی 89-88. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. جهانی، جعفر و قاسمی، فرشید. (1387). ارزیابی اهداف و محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. فصلنامهی مطالعات برنامه درسی، سال سوم شمارهی 10. دانشور، میترا و غلامحسینی، احمد. (1392). کتاب کار تفکر و پژوهش- ششم دبستان- 8/34. ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی. ذهبیون، لیلا و احمدی، غلامرضا. (1388). تفکر خلاق و رابطۀ آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجلهی دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی. دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، شماره 21، بهار 1388. رمی، بختیار؛ کرمی، آزادالله و هاشمی، نظام. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزهی پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورهی دوم، شمارۀ 4. سبحانینژاد، مهدی؛ زراعتی، محسن؛ مرادی، شعبان و حیدرپور، بیژن. (1392). پروزش مهارتهای تفکر خلاق با رویکرد حل مسأله در برنامهی درسی دانشجویان. فصلنامهی علمی-پژوهشی مدیریت نظامی. شماره 50، سال سیزدهم. سرداری گرده، باقر. (1381). بررسی تحلیل محتوای کتب درسی علوم دورهی ابتدایی در رابطه با اعمال ذهنی و شاخصهای خلاقیت از نظر گیلفورد. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. سیف، علی اکبر. (1388). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم. تهران: دوران. سیلور، الکساندر و لوتیس، م. (1374). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمهی غلامرضا خویینژاد. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 1992. عصاره، علیرضا و قهرمانی، علیاصغر. (1393). تحلیل محتوای کتابهای ریاضی چهارم و پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت پلسک. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال نهم، شماره 34، پاییز 1393، 116-93. فردانش، هاشم. (1387). مبانی نظری تکنولوژی آموزش. تهران: سمت. قهرمانی، علی اصغر. (1390). ارزیابی اهداف و محتوای کتابهای ریاضی دورهی از دیدگاه مدل آموزش خلاقیت پلسک. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. ملکی، حسن. (1388). برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه. ملکی، حسن؛ افشارکهن، زهرا و نوروزی، بهزاد. (1391). ارزیابی محتوای کتب علوم تجربی دورهی راهنمایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 4. مهدویپور، رضا. (1387). تحلیل محتوای کتاب شیمی نظام جدید دورۀ متوسطه از نظر تطبیق با عوامل خلاقیت گیلفورد و مهارت حل مسأله گانیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت شهید رجایی. میرکمالی، سیدمحمد و خورشیدی، عباس. (1387). روشهای پرورش خلاقیت در نظام آموزشی. تهران: یسطرون. همتی قرارملکی، مریم. (1377). بررسی تأثیر برنامههای پرورش خلاقیت کودکان در شکوفایی استعدادهای خلاق دانشآموزان دبستان. اداره کل آموزش و پرورش تبریز، شورای تحقیقات. یارمحمدیان، محمد حسین. (1377). اصول برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات یادواره کتاب. Connelly, F. M. & Clendenin, D. J. (1991). Curriculum Decision. The International Encyclopedia of curriculum, Pergamum Press, New York. Dogbey, J. K. (2010). Concepts of variable in middle-grades mathematics textbooks during four eras of mathematics education in the United States. Erdogan, T., Akkaya, R., & Celebi Akkaya, S. (2009). The Effect of the Van Hiele Model Based Instruction on the Creative Thinking Levels of 6th Grade Primary School Students. Educational sciences: theory and practice, 9(1), 181-194. Fernandes, A. A., da Silva Vieira, S., Medeiros, A. P., & Natal Jorge, R. M. (2009). Structured methods of new product development and creativity management: A teaching experience. Creativity and Innovation Management, 18(3), 160-175. Gamlath, S. L. (2008). Creativity in Teaching and Learning: A Global Economic Perspective. Lehning, A. J., Vu, C. M., & Pintak, I. (2007). Theories of poverty: Findings from textbooks on human behavior and the social environment. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 16(1-2), 5-19. Perkins, D. N. (1981). The mind's best work: A new psychology of creative thinking. Plsek, P. E. (1997). Creativity, innovation, and quality. Asq Press. Simmons, R., & Thompson, R. (2008). Creativity and performativity: the case of further education. British Educational Research Journal, 34(5), 601-618. Weisberg, R. (1986). Creativity: Genius and other myths. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Co. Woolfolk, A. E. (2004). Educationalpsychology. Boston: Allyn and Bacon. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15,688 |
||