| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,190 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,795 |
شناسایی صفات زیربنایی سوالهای آزمون هوش وکسلرچهارکودکان بر اساس توانایی-های باریک نظریه کتل-هورن-کارول با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 28، تیر 1396، صفحه 1-32 اصل مقاله (647.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.24991.1610 | ||
| نویسندگان | ||
| نوشیروان محمدی1؛ علی دلاور2؛ نورعلی فرخی* 3؛ اصغر مینائی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگپاه علامه طباطبایی | ||
| 2استاد دانشگاه علامه طباطبایی گروه سنجش و اندازه گیری | ||
| 3دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی مدیر گروه سنجش و اندازه گیری | ||
| 4استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر شناسایی صفات زیربنایی آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه چهار با توجه به تواناییهای باریک نظریه کتل-هورن –کارول و با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان ابتدایی کشور بودند که به صورت تصادفی خوشه ای 1222 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری نیز آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. نتایج تحلیل نشان داد که از بین نزدیک به 70 توانایی باریک که در مدل کتل –هورن-کارول به آنها اشاره شدهاست، 9 توانایی باریک شامل تصویرسازی، استقرا، حافظه فعال، اطلاعات عمومی کلامی، دانش واژگانی، انعطافپذیری در مشابهت، فراخنای حافظه، رشد زبانی، استدلال عمومی زنجیرهای به عنوان صفتهای زیر بنایی سوالهای خرده مقیاس آزمون هوش وکسلر شناسایی شدند. همچنین از بین مدلهای محدود در مدل عمومی، مدل LLM برای تحلیل دادهها با توجه به آماره والد انتخاب شد. بررسی میزان تسلط دانشآموزان در صفتهای شناسایی شده نشان داد که بیشترین میزان تسلط در صفت دانش واژگانی و کمترین میزان تسلط نیز مربوط به انعطاف-پذیری در مشابهت بود. بررسی پارامترهای سوال نیز نشان داد که در سوالهای آسان هر خرده مقیاس احتمال حدس بالا و در سوال های دشوار هر خرده مقیاس احتمال لغزش بالا بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش؛ آزمون هوش وکسلر؛ نظریه کتل - هورن-کارول؛ مدلهای تشخیصی شناختی | ||
| مراجع | ||
|
افضلی، افشین. (1393). تدوین و ارزشیابی مدل تشخیصی شناختی ریاضیات پایه اول دبیرستان با استفاده از روش سلسله مراتبی صفات AHM. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی. کبیری، مسعود. (1393). کاربرد سنجش شناختی تشخیصی بهمنظور تعیین مهارتهای کسبشده علوم تجربی در دانش آموزان پایه تحصیلی هشتم ایران بر اساس دادههای تیمز 2011. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران. صادقی، احمد، ربیعی، محمد، عابدی، محمدرضا. (1390). روا سازی و اعتبار یابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر. مجله روانشناسی تحولی، دوره 7، شماره 28. محسن پور، مریم. (1393). طراحی، ساخت و اعتبار یابی آزمون شناختی تشخیصی سواد ریاضی در پایان دوره آموزشی عمومی جهت تدوین الگوی ارتقای کیفیت آن. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران. مینایی، اصغر. (1391). مدل پردازی تشخیصی شناختی سؤالهای ریاضی تیمز 2007 در دانش آموزان پایه هشتم با استفاده از مدل یکپارچه با پارامتر پردازی مجدد و مقایسه مهارتهای ریاضی دانش آموزان دختر و پسر. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی. مقدم، اعظم. (1394). کاربرد مدلهای تشخیصی شناختی بهمنظور تعیین مهارتهای زیر بنایی عملکردی داوطلبان در آزمون ورودی زبان انگلیسی دوره دکتری. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی. De la Torre, J., van der Ark, L. A., & Rossi, G. (2015). Analysis of Clinical Data from Cognitive Diagnosis Modeling Framework. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 0748175615569110. De la Torre, J. & Chiu, C. Y. (2016). A General method of empirical q matrix validation. Psychometrika - vol. 81, no. 2, 253–273 Flanagan, D. P., & Harrison, P. L. (Eds.). (2012). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Press. García, P. E., Olea Díaz, J., & Torre, J. D. L. (2014). Application of cognitive diagnosis models to competency-based situational judgment tests. Psicothema. George, A. C., & Robitzsch, A. (2014). Multiple group cognitive diagnosis models, with an emphasis on differential item functioning. Psychological Test and Assessment Modeling, 56(4), 405-432. Li, H. (2011). A cognitive diagnostic analysis of the MELAB reading test. Spaan Fellow Working Papers in Second or Foreign Language Assessment, 9, 17–46. Mason, E & Wilcox, K(2009). Intelligence: an overview. www.education.com Reverte, I., Golay, P., Favez, N., Rossier, J., & Lecerf, T. (2015). Testing for multi group invariance of the WISC-IV structure across France and Switzerland: Standard and CHC models. Learning and individual differences,40, 127-133. Reynolds, C. R. J. Vannest, J.K & Fletcher-Janzen, E. (2013). Encyclopedia of special education: A reference for the education of children, adolescents, and adults with disabilities and other exceptional individuals (Vol. 3). John Wiley & Sons. Richerson, L. P., Watkins, M. W., & Beaujean, A. A. (2014). Longitudinal Invariance of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition in a Referral Sample. Journal of Psychoeducational Assessment, 0734282914538802. Rupp A. & Templin L. (2008). Unique characteristic of diagnostic models: A comprehensive review of the current state of art, measurement: interdisciplinary research and perspective. 6:4, 219-262. Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and, (3rd), 99-144. Su, Y. L. (2013). Cognitive diagnostic analysis using hierarchically structured skills. Templin, J., & Ivie, J. L. (2006). Analysis of the Raven’s Progressive Matrices (RPM) scale using skills assessment. In annual meeting of the National Council on Measurement in Education (NCME), San Francisco, CA. Van Aken, L, van der Heijden, T, van der Veld, W. Hermans, L, Kessels, R, and I. M. Egger, J. (2015). Representation of the Cattell–Horn–Carroll Theory of Cognitive Abilities in the Factor Structure of the Dutch-Language Version of the WAIS-IV. Assessment 1–9, DOI: 10.1177/1073191115607973 asm.sagepub.com Wahlstrom, D., Breaux, K. C., Zhu, J., & Weiss, L. G. (2012). The Wechsler preschool and primary scale of intelligence–third edition, the Wechsler intelligence scale for children–fourth edition, and the Wechsler individual achievement test–. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues, 224-248. Guilford Press. Yi, Y. (2013). Implementing a cognitive diagnostic assessment in an institutional test: a new networking model in language testing and experiment with a new psychometric model and task type .Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23,593 |
||