| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,268,221 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,912,250 |
بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سوگیری تفسیری برای خلق افسرده(AST-D) در جامعه ایرانی: آزمون سناریوهای مبهم | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 28، تیر 1396، صفحه 155-179 اصل مقاله (517.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.19093.1476 | ||
| نویسندگان | ||
| علی نیک بخت1؛ حمیدطاهر نشاط دوست* 2؛ حسینعلی مهرابی3 | ||
| 1دانشگاه اصفهان | ||
| 2استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان | ||
| 3استادیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| براساس مدل های شناختی اختلالات هیجانی، افراد مضطرب و افسرده، اطلاعات منفی را نسبت به اطلاعات مثبت و خنثی در اولویت قرار می دهند. آزمایش ها و درمان های طراحی شده برای اصلاح سوگیری تفسیری، از ابزارهای ساخته شده ی محدودی بهره می برند. آزمون سناریوهای مبهم(AST-D) یک آزمون عمل گرا برای سنجش سوگیری تفسیری در موقعیت های بالینی است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون سناریوهای مبهم در جامعه ایرانی و آماده کردن آن برای استفاده در پژوهش های مربوط به سوگیری تفسیری در افسردگی بود. به همین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 240 نفر از دانشجویان(61 نفر پسر و 179 نفر دختر) دانشگاه هرمزگان جهت شرکت در آزمون انتخاب شدند. با استفاده از روش های تحلیل عامل اکتشافی، منحنی راک، بازآزمایی به فاصله دو هفته، محاسبه ی آلفای کرونباخ، همبستگی با خلق، تشخیص افراد دارای خلق بالا و پایین و همبستگی با نمرات پرسشنامه افکار ناکارامد، ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه بررسی شد. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه 78/0 و ضریب همبستگی بازآزمایی به فاصله دو هفته، 72/0 به دست آمد. همبستگی بین این پرسشنامه با پرسشنامه افکار ناکارآمد، 57/0- و ضریب همبستگی بین عضویت گروهی و آزمون سناریوهای مبهم، 38/0 بدست آمد.در مجموع نتایج نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی و روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و توان جدا کردن افراد دارای سوگیری تفسیری منفی از افراد دارای سوگیری تفسیری مثبت را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| افسردگی؛ سوگیری تفسیری؛ مقیاس سناریوهای مبهم؛ ویژگی های روان سنجی؛ تحلیل عاملی | ||
| مراجع | ||
|
ترکان، هاجر. (1391). تأثیر تعدیل سوگیری شناختی از طریق تصویرسازی مثبت برسوگیری تفسیری، عاطفه و خلق در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده. پایان نامهی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان. دابسون، کیت استفان. محمدخانی، پروانه. (1386). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک- 2 در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی در دوره بهبودی نسبی. فصلنامهی علمی پژوهشی توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی بهزیستی، شمارهی 29، صفحه 88-82. عریضی، حمیدرضا و گل پرور، محسن. (1385). تفاوت افراد دارای هیجانهای بالا و پایین در عملیات شناختی تجرید گزینشی، شخصی سازی و تعمیم دهی افراطی. پژوهشهای روان شناختی، شمارهی 9، صفحه 32-11. کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرایی، هادی. (1384). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه. تازههای علوم شناختی، شمارهی 1، صفحه 59-49. Beadel, J. R., Smyth, F. L., & Teachman, B. A. (2014). Change processes during cognitive bias modification for obsessive compulsive beliefs. Cognitive therapy and research, 38(2), 103-119. Berna, C., Lang, T. J., Goodwin, G. M., & Holmes, E. A. (2011). Developing a measure of interpretation bias for depressed mood: An ambiguous scenarios test. Personality and Individual Differences, 51(3), 349-354. Blackwell, S. E., & Holmes, E. A. (2010). Modifying interpretation and imagination in clinical depression: A single case series using cognitive bias modification. Applied Cognitive Psychology, 24(3), 338-350. Fennell, M. J. (2004). Depression, low self-esteem and mindfulness. Behaviour research and therapy, 42(9), 1053-1067. Gotlib, I. H., Krasnoperova, E., Yue, D. N., & Joormann, J. (2004). Attentional biases for negative interpersonal stimuli in clinical depression. Journal of abnormal psychology, 113(1), 127. Gotlib, I. H., & Joormann, J. (2010). Cognition and depression: current status and future directions. Annual review of clinical psychology, 6, 285-312. Grey, S., & Mathews, A. (2000). Effects of training on interpretation of emotional ambiguity. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A, 53(4), 1143-1162. Hollon, S. D., & Kendall, P. C. (1980). Cognitive self-statements in depression: Development of an automatic thoughts questionnaire. Cognitive therapy and research, 4(4), 383-395. Holmes, E. A., Mathews, A., Dalgleish, T., & Mackintosh, B. (2006). Positive interpretation training: Effects of mental imagery versus verbal training on positive mood. Behavior therapy, 37(3), 237-247. Holmes, E. A., Coughtrey, A. E., & Connor, A. (2008). Looking at or through rose-tinted glasses? Imagery perspective and positive mood. Emotion, 8(6), 875. Holmes, E. A., Lang, T. J., & Shah, D. M. (2009). Developing interpretation bias modification as a" cognitive vaccine" for depressed mood: imagining positive events makes you feel better than thinking about them verbally. Journal of abnormal psychology, 118(1), 76. Hoppitt, L., Mathews, A., Yiend, J., & Mackintosh, B. (2010). Cognitive bias modification: The critical role of active training in modifying emotional responses. Behavior therapy, 41(1), 73-81. Cerny, B. A., & Kaiser, H. F. (1977). A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. Multivariate Behavioral Research, 12(1), 43-47. Lang, T. J., Blackwell, S. E., Harmer, C. J., Davison, P., & Holmes, E. A. (2012). Cognitive bias modification using mental imagery for depression: developing a novel computerized intervention to change negative thinking styles. European Journal of Personality, 26(2), 145-157. Lothmann, C., Holmes, E. A., Chan, S. W., & Lau, J. Y. (2011). Cognitive bias modification training in adolescents: effects on interpretation biases and mood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(1), 24-32. Mathews, A., & Mackintosh, B. (2000). Induced emotional interpretation bias and anxiety. Journal of abnormal psychology, 109(4), 602. Mathews, A., & MacLeod, C. (2002). Induced processing biases have causal effects on anxiety. Cognition & Emotion, 16(3), 331-354. Newby, J. M., Lang, T., Werner-Seidler, A., Holmes, E., & Moulds, M. L. (2014). Alleviating distressing intrusive memories in depression: A comparison between computerised cognitive bias modification and cognitive behavioural education. Behaviour research and therapy, 56, 60-67. Peckham, A. D., McHugh, R. K., & Otto, M. W. (2010). A meta‐analysis of the magnitude of biased attention in depression. Depression and anxiety, 27(12), 1135-1142. Rohrbacher, H., Blackwell, S. E., Holmes, E. A., & Reinecke, A. (2014). Optimizing the ingredients for imagery-based interpretation bias modification for depressed mood: Is self-generation more effective than imagination alone? Journal of affective disorders, 152, 212-218. Rude, S. S., Wenzlaff, R. M., Gibbs, B., Vane, J., & Whitney, T. (2002). Negative processing biases predict subsequent depressive symptoms. Cognition & Emotion, 16(3), 423-440. Tamir, M., & Robinson, M. D. (2007). The happy spotlight: Positive mood and selective attention to rewarding information. Personality and Social Psychology Bulletin, 33(8), 1124-1136. Williams, A. D., Blackwell, S. E., Mackenzie, A., Holmes, E. A., & Andrews, G. (2013). Combining imagination and reason in the treatment of depression: a randomized controlled trial of internet-based cognitive-bias modification and internet-CBT for depression. Journal of consulting and clinical psychology, 81(5), 793. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,960 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,725 |
||