| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,412 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,711 |
مسأله موازنه قدرت نوجوانان در خانه با توجه به ICTS: سنخهای جدید قدرت و تقویت کنشگری . | ||
| پژوهشنامه مددکاری اجتماعی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 7، خرداد 1395، صفحه 1-37 اصل مقاله (801.04 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjsw.2016.8095 | ||
| نویسندگان | ||
| سهیلا صادقی فسایی1؛ ایمان عرفان منش2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
| 2دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران - دبیر کمیسیون علوم اجتماعی شورای برنامه ریزی و گسترش (وزارت علوم/شورای عالی انقلاب | ||
| چکیده | ||
| چکیده طی دهه گذشته، افزایش روند خانگی شدن فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی (ICTS) بهعنوان مسأله اجتماعی نوظهور در خانوادههای ایرانی، تجربه و درک جدیدی از زندگی روزمره خانوادگی را در تکالیف و حقوق، تصورات و انتظارات از نقش، نظارت و روابط والد-فرزندی به وجود آورده است. یکی از مهمترین دستاوردهای این مسأله، افزایش قدرت کنشگری و تواناییهای بالقوه و نهفته فرزندان نوجوان در پی مصرف و استفاده از آن فناوریها بهمنزله یک منبع تقویتکننده بوده است. نویسندگان تحلیل واقعیت مذکور را با انجام پژوهشی میدانی در شهر تهران (مناطق 3، 6 و 11) بررسی کردند. بدین منظور، رویکرد تحلیلی و نظریِ چند-وجهی درباره ارتباط فناوری با مقولههای قدرت، مصرف، فردگرایی، جامعهپذیری و زبان و همچنین، الهام از پارادایم ساخت یابی آنتونی گیدنز اتخاذ شده است. بهعلاوه، با توجه به استراتژی نمونهگیری نظری و هدفمند، با 120 نفر از نوجوانان 17-13 ساله مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت. برای رسیدن به بازسازی واقعیت، مصاحبهها در فرآیندی شامل نظم دهی چند-مرحلهای، کدگذاری، الگویابی و سنخشناسی تحلیل شدند. نتایج نشان میدهند بهرغم برخی آسیبپذیریها، 16 نوع قدرت برای فرزندان شناسایی پذیر است که میتوان آنها را در دو سنخ قدرتهای اکتسابی و قدرتهای منتقلشونده طبقهبندی کرد. این قدرتها عمدتاً ماهیتی وابسته، مشروط، موقت، بالقوه، غیر مشروع، لحظهای، نمایشی و کوتاه-بُرد دارند که باید در شبکه قدرت-وابستگی و نیاز به والدین نگریسته شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی: فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی؛ قدرت؛ خانواده؛ فرزندان نوجوان؛ مسأله و آسیب اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - بنت، اندی. (1386)، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران. - تامپسون، جان بروکشیر. (1380)، رسانهها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانهها، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: سروش. - ترلو، کریسپین و همکاران. (1390)، ارتباطات کامپیوتر-واسط: تعاملات اجتماعی و اینترنت، ترجمه: سروناز تربتی، تهران: جامعهشناسان. - خلیلیآذر، هایده. (1392)، شناخت ویژگیهای شبکههای اجتماعی و تأثیرات آنها بر روابط بین فردی نوجوانان، پژوهشهای ارتباطی، شماره 75. - داتن، ویلیام. (1384)، دگرگونیهای اجتماعی در یک جامعه اطلاعاتی، ترجمه: محمد توکل و ابراهیم کاظمی پور، تهران: کمیسیون ملّی یونسکو. - ساروخانی، باقر. (1387)، جامعهشناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات. - سعدیپور، اسماعیل. (1392)، بررسی اثرات اینترنت بر خانوادههای دارای فرزند نوجوان، پژوهشهای ارتباطی، شماره 76. - سعدیپور، اسماعیل. (1393)، دنیای دیجیتال: با تأکید بر نوجوانان، تهران: جامعهشناسان. - صادقی فسایی، سهیلا؛ عرفان منش، ایمان. (1394)، مبانی روششناختی روش پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، راهبرد فرهنگ، شماره 29. - عاملی، سعید رضا. (1388)، مطالعات شهر مجازی تهران: رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی، جلد 1، تهران: قلم. - علیبابایی، یحیی. (1387)، قشربندی اجتماعی، همدان: نور علم. - کاستلز، مانوئل. (1385)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، جلدهای 1، 2 و 3، ترجمه: احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو. - کاستلز، مانوئل. (1393)، قدرت ارتباطات، ترجمه: حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. - کیا، حامد. (1392)، از نیرو تا قدرت: سرریز شدن امر طبیعت در امر اجتماع، جامعه، فرهنگ، رسانه، شماره 7. - گیدنز، آنتونی. (1392)، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نی. - لادریر، ژان. (1380)، رویارویی علم و تکنولوژی با فرهنگها، ترجمه: پروانه سپرده، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات. - محسنی، منوچهر. (1380)، جامعهشناسی جامعهاطلاعاتی، تهران: دیدار. - مککی، هیو و همکاران. (1386)، تحقیق در جامعهاطلاعاتی، ترجمه: رامین کریمیان، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. - میروویتز، جاشوا. (1387)، رسانهها و رفتار: حلقه مفقوده در نظریههای ارتباطات، ترجمه: گودرز میرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - هنسون، جریس؛ نارولا، اوما. (1381)، تکنولوژیهای جدید ارتباطی در کشورهای در حال توسعه، ترجمه: داوود حیدری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- Bakardjieva, M. (2005). Internet Society: The Internet in Everyday Life, London: Sage.
- Buckingham, D. & et al. (2008). Youth, Identity & Digital Media, Cambridge: MIT.
- Cavanagh, A. (2007). Sociology in the Age of the Internet, England: Open University.
- Hertlein, K. M. (2012). Digital Dwelling: Technology in Couple & Family Relationships, Family Relations, Volume 61, pp374-387.
- Jordan, T. (2001), Cyberpower: The Culture & Politics of Cyberspace & the Internet, London: Routledge.
- Patton, M. (1990). Qualitative Evaluation & Research Methods, CA: Sage.
- Silverstone, R. (1999). Why Study the Media?, London: Sage.
- Watne, T. & et al. (2011). Children as Agents of Secondary Socialisation for Their Parents, Young Consumers, Volume 12(4), pp285-294.
- Zinn, M. B.; Eitzen, D. S. (1990). Diversity in Families, New York: Harper & Row.
- http://atlas.tehran.ir.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 863 |
||