| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,079,578 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,836,969 |
اثربخشی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 13، شماره 45، مهر 1396، صفحه 147-162 اصل مقاله (828.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2017.8148 | ||
| نویسنده | ||
| مجید محمودی مظفر | ||
| مربی روانشناسی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی بر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی پرداخته شده است. روش تحقیق شبهتجربی بود و درآن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه تجربی وگواه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل معلمان دورۀ ابتدایی منطقه دو شهر تهران و گروه نمونۀ تحقیق شامل 0 3 نفر برای گروه تجربی و 30 نفر برای گروه گواه بودند که از مدارس تابعه منطقه 2 شهر تهرا ن بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه نگرشسنج محققساخته مشتمل بر 30 سؤال با مقیاس 5 درجهای لیکرت بود که پایایی آن بر اساس بازآزمایی 84/0 و بر اساس آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. آموزگاران در 8 جلسه آموزش 4 ساعته بهصورت کارگاهی شرکت کردند و ضمن آشنایی با رویکردها، مهارتهای طراحی طرح درس را مبتنی بر مدل تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی فراگرفتند. نتایج نشان داد که شناخت وکسب مهارت طراحی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییرنگرش انان در فرآیند تربیت اخلاقی مؤثر بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش معلمان؛ تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی؛ نگرش معلمان | ||
| مراجع | ||
|
ابن مسکویه، احمد بن محمد بن یعقوب. (۱۳۸۵). الهوامل و الشوامل. قاهره: لجنة التألیف و النشر و الترجمه بناری، علیهمت، «تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن» تربیت اسلامی ـ تربیت اخلاقی» (1379)، ص 166-192. خواجه نصیرالدین طوسی. (۱۳۷۳). اخلاق ناصری، تصحیح وتوضیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، چاپ پنجم. تهران: انتشارت خوارزمی. داوودی، محمد. (1389). سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت. تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سادات، محمدعلی. (1388). اخلاق اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی شاملی، عباسعلی. (1389). در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام. تربیت اسلامی تربیت اخلاقی ص 15-45. شعبانی، زهرا. (۱۳۹۱). فراتحلیل تحول اخلاقی در تحقیقات انجام شده طی سالهای 1365 ـ 1388. دو فصلنامه علمی – پژوهشی، پژوهش ونگارش، سال شانزدهم ۱۳۹۱ کیانی، بختیار نصرآبادی.(1390). اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی. پژوهش درتعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، دوره جدید، شماره 12. لطفآبادی، حسین. (138۴). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت. نوروزی، عاطفت دوست. (1390). بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی وکلبرک. معرفت اخلاقی، سال دوم. Glassman, M. J. (1997). Moral action in the context of social activity. In meeting of the Society for Research in Child Development, Washington, DC.
Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: a social intuitionist approach to moral judgment. Psychological review, 108(4), 814.
Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: a social intuitionist approach to moral judgment. Psychological review, 108(4), 814.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development. New York: Cambridge University Press.
Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive-developmental approach to socialization. Rand McNally.
Miller, J. G. (1995). Culture, context, and personal agency: The cultural grounding of self and morality. In meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis.
Simonson, M. and Maushak, N. (2001). Instructional technology and attitude change. In D. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 984-1016).Mah way, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,087 |
||