| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,033,871 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,803,446 |
بررسی ارتباط بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 11، مرداد 1396، صفحه 1-19 اصل مقاله (487.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2017.24717.1145 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن اصغری* 1؛ حمید رحیمی2 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
| 2استادیار، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه کاشان ،کاشان ، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بود. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل به تعداد 132 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز نیز از طریق دو پرسشنامه فرآیند تبدیل دانش با 24 گویه در چهار مؤلفه و پرسشنامه نوآوری و خلاقیت با 12 گویه برحسب مقیاس پنجدرجهای لیکرت، جمعآوری گردید. روایی پرسشنامهها بهصورت محتوایی توسط کارشناسان تائید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای فرآیند تبدیل دانش 91/0 و برای نوآوری 92/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری و خلاقیت و فرآیند تبدیل دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین فرآیندهای تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و تنها مؤلفه درونی سازی است که قابلیت پیش بینی نوآوری و خلاقیت را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تبدیل دانش؛ نوآوری و خلاقیت؛ آموزش و پرورش | ||
| مراجع | ||
|
افرازه، عباس. (1384). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). تهران: عباس افرازه. امانی، مرتضی. (1387). بررسی رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با خلاقیت و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس مناطق 4 و 9 شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. بیات، حمیدرضا. (1375). بررسی و تجزیهوتحلیل اثرات فرهنگسازمانی بر خلاقیت و نوآوری سازمانی در سطح سازمانهای دولتی استان زنجان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی. داونپورت، تامس اچ. (1998). مدیریت دانش. ترجمه رحمانسرشت. (1379). تهران: ساپکو. فردمن، تام؛ ویلکینسون، ادریان. (2006). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. ترجمه تقوی و ختایی، چاپ اول. (1388). تهران: مهکامه. قلی زاده، رضوان حسین؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ مرتضوی، سعید. (1383). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگسازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 6(1)، 5-28. موسی خانی، محمد؛ حقیقی، محمد و ترکزاده، سمانه. (1391). ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی). مدیریت بازرگانی، 4(2)، 147-164. Bontis, N. & Girardi, J. (2000). Teaching knowledge management and intellectual capital lessons: an empirical examination of the Tango simulation. International Journal of Technology Management, 27(5-8), 545-55. Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measure and models. Management Decision, 36(2), 63-76. Bontis, N. (2002). World congress of intellectual capital readings, Boston: Elsevier Butterworth Heinemann KMCI Press. Courger, J. (1996). Creativity and innovation in information systems organizations. Boyd & Fraser. Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press. Fathian, M. (2005). Role of tacit knowledge management in creativity & innovation. Tadbir, 16(164), 12-8. [In Persian]. Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. (2001). Knowledge management: an organizational capabilities perspective. Journal Managent Information, 7(3), 41-68. Hind, B. (2008). Introduction to knowledge management for creativity and innovation minitrack. Journal of Knowledge Management, 12(78), 121-149. Joo, J. & Lee, S. M. (2009). Adoption of the semantic web for overcoming technical limitations of knowledge management systems. Journal of Expert Systems with Applications, 36, 7318–7327. Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes and organizational performance. An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228. Nanoka, I. & Tackeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York:Oxford Press. Noor, N. M. (2004). Work-family connects work- and family-role salience, and women's well being. The Journal of Social Psychology, 144(4), 389-405. Sallis, E. & Jones, G. (2002). Knowledge managementin Education. Kogan Page London. Soonhe, K. (2009). Managerial leadership. The climate for creativity and innovation and culture of innovation and performance-driven in local government. Paper Pprepared for the PMRA Conference 2009 Oct 1-2. 2009 Columbus. Ohio. Wall. T. D. (2005). Creativity innovation. Learning and knowledge management in the process of sevice development – result from a survey of experts. Journal of Applied Psvchology, 90(5), 774-79. Weisberg, R. (1994). Genius and madness? A quasi – experimental test of the hypothesis that manic – depression increases creativity. Psy Science 5(6), 361-367. Yogesh, M. (2000). Knowledge management for e-business performance: advancing information strategy to internet time, information strategy. The Executive's Journal, 16, 4, 5-16. Zack, M. H. (1999). Developing knowledge strategy. California Management Review, 41(3), 125-145. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,099 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 756 |
||