| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,155 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,788 |
هوش معنوی و سلامت روان در کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 11، مرداد 1396، صفحه 95-110 اصل مقاله (316.87 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.10422.1076 | ||
| نویسندگان | ||
| اورانوس تاج الدینی* 1؛ علی سادات موسوی2؛ مهدی علیزاده3 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| 2کارشناس معاونت تحقیقات و فنآوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران | ||
| 3مربی، گروه کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطه هوش معنوی با سلامت روانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. حاضر یک تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 210 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پاسخ کتابداران به سؤالهای پرسشنامههای هوش معنوی و سلامت عمومی بهدستآمده است. طبق یافتههای این پژوهش بین هوش معنوی و سلامت روان رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. ضریب تعیین بین دو متغیر برابر (51/0= ) بود که نشان داد 51 درصد از تغییرات سلامت روان را میتوان به کمک هوش معنوی پیشبینی نمود و همچنین تفاوت آماری چندانی بین میزان هوش معنوی زنان و مردان شاغل در کتابخانههای مورد بررسی یافت نشد. این تفاوت در وضعیت تأهل نیز دیده نشد. در مورد سلامت روان مقایسه میانگین نمرههای سلامت روان کتابداران با توجه به جنسیت آنها نشان داد که در سطح توصیفی نمره سلامت روان کتابداران مرد (66)، بیشتر از میانگینسلامت روان کتابداران زن (65) بوده است اما این تفاوت چندان نبوده است که بتوان به لحاظ آماری آن را تأیید کرد. در دنیای امروزی انسان برای ادامه زندگی انسانی خود به عاملی جهت حفظ معنویات خود نیازمند است که هوش معنوی خوانده میشود. مطرح شدن هوش معنوی تحت تأثیر موج معنویگرایی بهعنوان یک سازه میتواند ظرفیتهای جدید را در روانشناسی دین فراهم آورد که این موضوع در حفظ کرامات انسانی در تقابل با مادیگرایی امروزی امری حیاتی محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش معنوی؛ سلامت روانی؛ کتابداران؛ کتابخانههای دانشگاهی | ||
| مراجع | ||
|
امانی، ملاحت؛ شیری، اسماعیل و رجبی، سعید (1393). نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیشبینی بخشودگی دانشجویان. بهار 1393، 15(73)، 73-80. آیزنگ، مایکل. (1388). کارکردهای روانشناختی مغز. (ترجمه سیفالله بهادری و محمدمهدی شمسایی). رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی. رقیبی، مائدهسادات؛ احمدی، سید جعفر و سیادت، سید علی. (1388). بررسی نقش و جایگاه هوش معنوی در معناداری زندگی. همایش ملی معناداری زندگی، اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، اصفهان. رقیبی، مهوش؛ سالاری درگی، زهره و معلمی، صدیقه. (1388). مقایسه هوش معنوی و سلامت روان افراد معتاد و غیر معتاد. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 3(18)، 234-242. سمیاری، حسن؛ هروی کریموی، مجیده؛ نصیری، ملیحه و عربی، ملیحه. (1394). بررسی ارتباط بین هوش معنوی و سلامت عمومی دانشجویان. نشریه روان پرستاری، 3(1)، 47-58. عزتی، زولیا؛ آقا یوسفی، علیرضا و علیپور، احمد. (1390). رابطهی هوش معنوی با افسردگی و تأثیر مقابله درمانگری بر هوش معنوی و افسردگی و راهبردهای مقابلهای. پایاننامهی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی. دانشگاه پیام نور تهران. ناصری، اسماعیل. (1387). ساختوهنجاریابیپرسشنامههوشمعنوی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی پایدار، محمدرضا؛ عبداله زاده، حسن و محققی، حسین. (1387). رابطه بین هوش معنوی و بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 87-86، مقاله ارائهشده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز. Amram, Y & Dryer, C. (2015). The Development and integrated spiritual Intelligence Scale (ISIS). Palo Alto, CA: Institute of Transpersonal Psychology Working. Animasahun, R. A. (2010). Intellignet Quotient, Emotinal and Spiritual Intelligenc as Corrlates of Prison Adjustment among Inmates in Nigeria Prisons. Jsoc sci, 22, 121-128. Asharlus V. & Dadashi Khas, E. (2014). Spiritual Intelligence influence of managers on the performance of public organizations. Ingenuity in the Humanities, 2(3), 97-133. Elkins, D. N., Hedstrom, L. J., Hughes, L. L., Leaf, J. A., & Saunders, C. (1988). Toward a humanistic-Phenomenological Spirituality. Journal of Humanistic Psychology, 28, 5-18. Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelliqence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concem. The international journal for the psychologq of Religiom, 10(1), 2-3. Mayer, J. d. (2000). Spiritual intelligences or spiritval consciousness? The international journal for the psychology of Religion, 10(1), 47-56. Nasel, D. D. (2014). Spiritual orientation in Relation to spiritual Intelligence: A consideration of tradetional Christianity and New Agelindividualistic spirituality. Unpublished thesis. Avstrqlia: the University of South Australia. Sisk, D. (2008). Engaging the Spiritual Intelligence of Gifted Student to Bould Global Awareness. Roeper Review, 30(1), 24-30. Vaughan, F. (2003). What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 42, (2). Veenhoven, R. (2014). Advances in understanding happiness. Revue Quebecoise de psychologie, 18, 29-74. Yang, K. (2012). A study of nurses spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of nursing studies, 44, 999-1010. Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: spiritual intelligence: the ultinte intelligence. New york, Ny, usa: Bloomsbury. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,050 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 741 |
||