| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,993,020 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,456 |
انقلاب مشروطیت و اعتراض علیه جایگاه آموزشی و تربیتی زنان در ایران (1285-1287) | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 5، دوره 24، شماره 79، اسفند 1396، صفحه 159-189 اصل مقاله (394.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2017.19493.1501 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد بیطرفان1؛ سهراب یزدانی2؛ حسین مفتخری3؛ حجت فلاح توتکار4 | ||
| 1دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه خوارزمی | ||
| 2دانشیار تاریخ دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی | ||
| 4استادیار تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی | ||
| چکیده | ||
| ساختار آموزش در دوره قاجار به صورت سنتی و براساس نوعی قرائت از اصول مذهبی بود. سه مؤلفه اساسی روند تغییر در ساختار آموزشی در حوزه جنسیت زنانه را رقم زد: الف) توجه دانشآموختگان اروپائی و روشنفکران دو دهه واپسین سلطنت ناصری به مسئله «آموزش» زنان؛ ب) تأسیس مدارس دخترانه توسط میسیونرهای مذهبی آمریکائی، انگلیسی و فرانسوی در ایران؛ ج) طرح مفهوم برابری در انقلاب مشروطیت. واقعیت امر این است که توانمندسازی زنان یکی از دغدغهها و کنشهای اصلی روشنفکران مشروطهخواه بود؛ از آنجایی که روابط اجتماعی دوره قاجار اجازه طرح مسئله برابری در حوزه زنان را نمیداد، اندیشیدن و کاربست مفاهیم دینی و اجتماعی در حوزههای آموزشی و بهداشتی میتوانست تغییرات اولیه را در نگاه به مسئله جنسیت زنانه به وجود آورد. بنابراین توجه به بهبود موقعیت اجتماعی زن ایرانی و نفع همگانی حاصل از آن، به صورت دغدغه اصلی مشروطه خواهان در حوزه زنان درآمد. با این حال، تغییر در سنت های اجتماعی، باعث واکنش شدید حامیان گفتمان سنتی بر سر موضوع آموزش زنان و تاسیس مدارس دخترانه شد؛ بر همین مبنا کشمکش های بسیاری صورت گرفت که در محافل گوناگون نظیر مجلس، دولت، انجمن های شهری، جراید و غیره تبلور یافت. در واقع طرح مفاهیم اصلی مشروطیت نظیر آزادی، قانون و برابری، که به نوعی با مسئله زنان نیز پیوند یافت، نقطه کانونی تعارض بین گفتمان های سنت و تجدد قرار گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زنان؛ آموزش؛ تجدد؛ سنت؛ گفتمان؛ مشروطیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,545 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,939 |
||