| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,938 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
نقش آب و آبرسانی در معماری عمارتهای سلطنتیِ عصر صفویه | ||
| دو فصلنامه دانش های بومی ایران | ||
| مقاله 12، دوره 6، شماره 12، مهر 1398، صفحه 411-478 اصل مقاله (1.08 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjik.2018.23908.1070 | ||
| نویسندگان | ||
| کاوه فرهادی* 1؛ مصطفی تقی زاده2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان تهران | ||
| 2دانشجوی دکتری معماری دانشگاه علم و صنعت | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله تلاش میکنیم که عناصر و اجزای مشترکی که مابین جامعه دوره صفویه و اصول و فنون معماری آن دوره وجود دارد را مورد بازنگری قرار دهیم، در این معنا طهارت و پاکیزگی نیز در کنار مفاهیم و وجوه پنهان و پیدای معماری آب معرفی میشود، گو اینکه برای حل مشکلات بحرانی شده حوزه آب ویژگیهای منحصربهفرد فرهنگ و اعتقادات ما ایرانیان در آن زمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. بنابراین در این نوشتار بر آنیم که با تأکید بر نمادها و نگارههای کهن که نهان گاه آنانبه قول یونگ ناخودآگاه جمعی میباشد، نمادها و باورهای اعتقادی را در متن فرهنگ جامعه ایرانی برجسته نماییم که صور گوناگون پدیدار گشته آن بهویژه در آیینهای پاکیزگی و طهارت به صورتهای تمثیلی و استعاری در قالب هنر یا باورهای اعتقادی متجلی میگردد. این صورتها، که ریشه در باورهای کهن اساطیری دارند (همچون آئین میترا)، یک فریضه مذهبی بوده و در ساختارهای هنر اسلامی نیز تقدس و تطهیر از پنجره این صور با جلوه آب وارد عرصۀ هنر گشته و در جویبار باورها و نشانهها و نمادهای معماری مکتب اصفهان به یاری دانشهای زمان خود، بارور میگردد و بیتوجهی به آن موجبات زوال و انحطاط دوره صفویه را فراهم ساخته و به نظر میرسد تأثیرات آن در دورههای پسازآن نیز همچنان باقی ست | ||
| کلیدواژهها | ||
| کهنالگو؛ مکتب اصفهان؛ ملاصدرا؛ شیخ بهایی | ||
| مراجع | ||
|
- فرشید نیک، فرزانه؛ طاووسی، محمود وافهمی،رضا. (1392)، بازتاباندیشههایایرانیاسلامیدرهنرایران (سیرتطورجلوههایباروریدرصورتهایگوناگونهنریتاعصرصفوی). نشریهزندرفرهنگوهنر،دورة 5،شماره 2. - مجموعه مقالات دومین همایش بینالمللی معماری مساجد. (1380)، تهران: دانشگاه هنر، ج 1. - فرهادی، مرتضی. (1377)، مختصات شیء مقدس و اصل هم ربایی قطبهای هم نام. نمایه پژوهش، ش 7-8.. - ارنست گروبه و دیگران، (1379)، معماری جهان اسلام، ویراستار: جرج میشل، ترجمه: آژند، تهران: مولی. - لیتکوهی، ساناز و ساچلی. (1391)، آب، حضور هنر مقدس و شفاف (بررسی جایگاه آب در معماری ایرانی-اسلامی). شماره 4، ویژۀ هنر دینی. - یونگ، کارل گوستاو. (1377)، انسان و سمبلهایش، ترجمه: محمود سلطانیه، تهران: جام. - اخوان بهبهانی. (1382)، عبدالهادی، مقاله نقشآفرینی آب در اسطورههای سومری و بابلی، کتاب ماه هنر، ش 57 و 58. - استیرلن، هانری. (1377)، اصفهان تصویری از بهشت، انتشارات فرزان روز، بیجا. - بندهش. (1380)، انتشارات توس، بیجا. س ۶۴. - بهار، مهرداد. (1378)، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: نشر آگه. - بهار، مهرداد. (1376)، از اسطوره تا تاریخ، ویراستة ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: چشمه. س ۳۲. - جواهری، پرهام و محسن. (1380 ش)، چارۀ آب در تاریخ فارس، کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران، گنجینه ملی آب ایران، تهران. - دانشدوست، یعقوب. (1369)، مقالۀ «باغ ایرانی، مجله اثر، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور،شماره 18-19. - شاکری، مریم. (1382)، مقالۀ «آب و باغ ایرانی»، کتاب ماه هنر، ش 57-58 تهران. - صمدی، مهرانگیز. (1367)، ماه در ایران، از قدیمترین ایام تا ظهور اسلام، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. - علم الهدی، هدی. (1382)، آبدرمعماریایرانی، مجموعهمقالههای همایشبینالمللیانسان و آب، نشر پژوهشکدهمردمشناسی. - مجموعه مقالههای همایش حمام در فرهنگ ایرانی. (1384)، انتشارات سازمان میراث فرهنگی و صنایعدستی و گردشگری، پژوهشکده مردمشناسی. - علیپور نسیم و ولیزاده، نیما. (1384)، مجموعه مقالههای همایش حمام در فرهنگ ایرانی. - عمید، حسن. (1360)، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیرکبیر، تهران. س ۷۳، چاپ سوم. - مجموعه نویسندگان. (1367)، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، تهران. - نظر زاده، مهدی. (1385)، ارزش آب در قرآن و روایات اسلامی، شرکت آب و فاضلاب استان قم. - هادیان شیرازی، عبدالرسول. (1389 ش)، «موعود در قرآن: سلام بر مظهر آب روان»، قسمت هشتم، پیاپی 14، نشریه موعود، تهران. - شایسته فر، مهناز. (1384)، هنر شیعی، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی. - شایگان، داریوش. (1380)، افسون زدگی جدید؛ هویت چهلتکه و تفکر سیار، مترجم: ولیانی، فاطمه، ج 3، تهران: نشر پژوهش فروزان روز. س ۲۲. - آشنا، حسامالدین و روحانی، محمدرضا. (1389)، هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردی نظری تا مؤلفههای بنیادین، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 4. - آشنا، حسامالدین و روحانی، محمدرضا. (1389)، از حیات معقول تا حیات طیبه؛ درآمدی بر فلسفه فرهنگ شیعی از منظر علامه جعفری (ره) و علامه طباطبائی (ره)، فصلنامه علمی-پژوهشی شیعه شناسی. - بوذرینژاد، یحیی. (1391)، آسیبشناسی وضعیت سیاسی، اجتماعی عصر صفوی از دیدگاه-ملاصدرا. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران: پژوهشهای ایرانشناسی. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (2002)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، دار احیاء التراس العربی، بیروت. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1376)، مثنوی ملاصدرا، به کوشش مصطفی فیضی، کتابخانه آیتالله مرعشی، قم . - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1378)، المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة،ترجمه: محمد خامنهای،؟؟؟ تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1380)، المبدا و المعاد، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، قم. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1360)، الشواهد الربوبیه، ج 2، تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، المرکز الجامعی للنشر، مشهد. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1375)، الشواهد الربوبیه، ترجمه: جواد مصلح، ج 2، سروش، تهران. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1379)، تفسیر القرآن الکریم، چ 2، ج 7، تصحیح محمد خواجوی بیدار، قم. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1383)، شرح اصول کافی، تصحیح محمد خواجوی ، تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1340)، رساله سه اصل، تصحیح سید حسن نصر، دانشگاه تهران: تهران. - شیرازی ،صدرالدین (ملاصدرا). (1381)، کسر اصنام الجاهلیه، تصحیح محسن جهانگیری، بنیاد حکمت صدرا، تهران. - طباطبایی، سید جواد. (1373)، زوال اندیشههای سیاسی در ایران. کویر. تهران. - مهدوی زادگان، داوود. (1389)، برداشت امتناعیون از وجه تأثیرگذاری حکمت متعالیه بر اندیشه سیاسی ایران معاصر، مجموعه مقالات سیاست متعالیه از منر حکمت متعالیه،قم:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم. - لکزایی، شریف. (1389)، مسئله صدرالمتالهین در کسر اصنام الجاهلیه، مجموعه مقالات سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه،قم:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. - مطهری، مرتضی. (1362)، خدمات متقابل اسلام و ایران، قم: انتشارات صدرا. - مطهری، مرتضی. (1372)، پیرامون انقلاب اسلامی، قم: انتشارات صدرا. - شریعتی، علی. (1379)، بازشناسی هویت ایرانی-اسلامی، تهران: انتشارت الهام. - پاکزاد،جهانشاه. (1386)، راهنمایطراحیفضاهایشهریدرایران،معاونتشهرسازیومعماریایران. - گلچینفر،صهبا. (1383)، عواملمؤثربرتعاملاجتماعیدرفضاهایشهری. - عباسزادگان،مصطفی. (1384)، بحرانادراکیرفتاریدرفضاهایشهری،ویژهنامهطراحیشهرداری،شهرداریها، شماره 23. - پاکزاد،جهانشاه. (1385)، راهنمایطراحیفضاهایشهریدرایران، شرکتطرحونقشپیام. - محمدی،حسام. (1393)، بررسیآرامشوانرژیمتافیزیکدرمفاهیمالگوهایمعماریواسلامیایران س ۱۱۲. - انصاری، مجتبی و حقیقتبین، مهدی (۱۳۸۸)، باغشهر اصفهان، آرمانشهر صفوی. - لقمانی، حدیث و غفاری، عباس. (1393)، موسیقیآب: جلوههای شنیداریآبدرطراحیشهری. تهران: اولین همایش ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار. - کمپفر، انگلبرت. (۱۳۶۳)، سفرنامه کمپفر، با ترجمه: کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی. - اهری، زهرا. (۱۳۸۵)، مکتب اصفهان در شهرسازی: دستور زبان طراحی شالوده شهری، تهران: فرهنگستان هنر. - استفان پانوسی. (1382)، گرایشهای علمی و فرهنگی در ایران از هخامنشیان تا پایان صفویه، تهران: بلخ. - میرانی، صدرالدین. (1347)، زندگی و تمدن در قرونوسطا و نقش ایران در علوم مغرب زمین. - لنگلی، اندرو. (1389)، اروپا در قرونوسطی، ترجمه: معصومه زارع، تهران: سبزان، س ۱۸۷. - دورانت، ویلیام جیمز. (1337)، تاریخ تمدن، ترجمه: ابوالقاسم طاهری، ج 4، بخش چهارم. - عفیف عبدالفتاح طباره. (1993)، روح الدین الاسلامی. - پی یر روسو. (1358)، تاریخ علوم، ترجمه: حسن صفاری. - حکمت الله ملأ صالحی. (1385)، «تأملی در پارهای از ویژگیهای مقولۀ زیباشناسی ظرافت و برخی از صور آن در عهد صفوی»، مجلۀ گلستان هنر، شماره 3. - مهدی بازرگان. (1322)، مطهرات در اسلام،انتشارات الفتح. - حسین یزدی. (1390)، فتوت، شجاعت، پهلوانی، قهرمانی و ورزش در ایران عصر صفوی، نشریةمدیریتورزشی،شماره 10. - سیوری، راجرز. ترجمه: کامبیز عزیزی. (1366)، ایرانعصرصفوی،تهران: نشر مرکز. - سیوری، راجرز. (1366)، دربابصفویان،ترجمه: رمضانعلیروحالهی، تهران:نشرمرکز. - ملکم همیلتون. (1377)، جامعهشناسی دین. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان. - محمودیان، صفا و قیومی بیدهندی، مهرداد. (1391)، مقاله هناجار؟؟؟؟/ مادی: نظام مدیریت آب در اصفهان صفوی، دو فصلنامه دانشگاه هنر، نامۀ معماری و شهرسازی. - احمدی، بابک. (1386)، از نشانههای تصویری تا متن، تهران: مرکز. - هاوکس، ترنس. (1377)، استعاره، ترجمه: فرزانه طاهری، تهران: مرکز. - مجهول المولف. (1345)، بحر الفوائد. (دایره المعارف شامل کلام و تصوف و فقه سیاست.) به کوشش محمدتقی دانشپژوه. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - محمد بن حسن الحرالعاملی، وسائل الشیعه. چاپ عبدالرحیم ربانی شیرازی. ج هفدهم. - فخار تهرانی، فرهاد. (1379)، «حمامها در نظرگاه زمان»، دانشکده معماری، دانشگاه شهید بهشتی، دوره: 10 شماره 30. - کیانی، محمد یوسف. (1379)، معماری ایران در دروان اسلامی، سمت، تهران. - بیآزار شیرازی، عبدالکریم. (1372)، رساله نوین فقهی پزشکی (1): بهداشت، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ 1. - بیآزار شیرازی، عبدالکریم. (1374)، رساله نوین فقهی پزشکی (2): بهداشت، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ 2. - ریمون آرون. (1362)، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: باقر پرهام، ج 2. تهران: سازمان انتشارات، آموزش انقلاب اسلامی. - -کولسنیکف، آ، ای. (1389)، ایران در آستانه سقوط ساسانیان، ترجمه: محمد رفیق یحیایی، کندوکاو، تهران. - لاکهارت، لارنس. (1385)، «نگاهی به تاریخ اصفهان»، ترجمه: افرا بانک، گلستان هنر، شماره 5. - -برینیولی، ژان. (1385)، «بینش شاهعباس: شهرسازی سلطنتی اصفهان»، ترجمه: داود طبایی، گلستان هنر، شماره 5. - کامروا، محمدعلی. (۱۳۷۷)، بهشت، آرمان معماری و شهرسازی اسلامی، در نخستین مجموعه مقالات ارگ بم: تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد نخست، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - آلبرماله و ژول ایزاک. (1388)، تاریخ قرونوسطی تا جنگ صدساله، ترجمه: عبدالحسین هژیر، سمیر. - رابرت ماسی. (۱۳۶۶)، پطر کبیر، ترجمه: ذبیحالله منصوری، تهران: انتشارات زرین. - شهابینژاد، علی وامینزاده، بهناز. (1391)، منظرورودیمیداننقشجهاناصفهان؛ارزشهاومسئلهها. - هنرفر،لطفالله. (1350)، میداننقشجهاناصفهان،هنرومردم،شماره 105. - حبیبی،سیدمحسن. (1384)،شارتاشهر،انتشاراتدانشگاهتهران، چاپششم. - ریچاردز، فرد. (1343)، سفرنامه فرد ریچاردز، ترجمه: صبا، مهین دخت، تهران: انتشارات بنگاه ترجمه: و نشر کتاب تهران. - کلود انه، (1370)، سفرنامه کلود انه: گلهای سرخ اصفهان، ترجمه: جلوه، فضلالله، تهران: نشر روایت. - شاردن،ژان. (1345)،سیاحتنامهشاردن،ترجمه: محمدلویعباسی،تهران: انتشاراتامیرکبیر. - جملی کارری. (1350)، به نقل از مجله خواندنیها. شمارههای ۴ آبان و ۸ آبان. - کرنلیوس لوبرون. (1350)، به نقل از مجله خواندنیها. شمارههای ۴ آبان و ۸ آبان. - ویلفرید بلانت. (1384)، اصفهان مروارید ایران، مترجم محمدعلی موسوی فریدنی، اصفهان: خاک. - خاطره، مروج تربتی و حسین پور، نادری. (1392)، بررسی تداوم سنتهای مؤثر در شکلگیری پل خواجو-بر اساس مطالعه تطبیقی پلهای تاریخی شهر اصفهان. باغ نظر، شماره 27 . - کیانی، محمد یوسف. (1374)، تاریخ هنرمعماری ایران در دورۀ اسلامی. - دلاواله، پیترو. (1361 ه ش)، سفرنامه پیترو دلاواله. ترجمه: همایون فره وشی، چاپ سعدی. - شایسته محمود رضا و قاسمی منصور. (1383)، اصفهان بهشتی کوچک اما زمینی، نقش خورشید، چاپ 1. - فرهادی، مرتضی. (1372)، «گیاهان و درختان مقدس در فرهنگ ایرانی». آینده، سال نوزدهم. ش 4-6. - فرهادی، مرتضی. (1373)، «زمینههای فرهنگی در منابع طبیعی». فصلنامه جنگل و مرتع، شماره 25. - ژوژ ؟؟؟بالاندید. (بهار 1377)، «دیدگاه انسانشناسی نوین درباره تغییر امر قدسی در جوامع سنتی». ترجمه: هوشنگ فرهیخته. نامه فرهنگ (ویژهنامه تبادل و تهاجم فرهنگی) شماره 29. - مظلومی، رجبعلی. (1366)، روزنهای به باغ بهشت. - مدد پور، محمد. (1374)، تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی. تهران: امیرکبیر. - مدد پور، محمد. (1377)، حکمت معنوی و ساحت هنر. تهران: حوزه هنری. - ستاری، جلال. (1372)، مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. نشر مرکز، چاپ اول. - م.لوفلر دولاشو. (1364)، زبان رمزی افسانهها، ترجمه: جلال ستاری، انتشارات توس. - پوپ، آرتوراپهام. (1365)، معماری ایران: پیروزی شکل و رنگ، ترجمه: افسر، کرامت الله.تهران: فرهنگسرا (یساولی). - پوپ، آرتوراپهام. (1363)، معماری ایران، ترجمه: بصیری، رضا، تهران: گوتنبرگ. - توسلی، محمود. (1376)، قواعد و معیارهای طراحی فضای شهری، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران. - اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1380)،حس وحدت: سنت عرفانی در معماری ایرانی، ترجمه: حمید شاهرخ، اصفهان: نشر خاک. - اولیویه، گیوم آنتوان. (1371)، سفرنامه اولیویه، تاریخ اجتماعی اقتصادی ایران در دوران آغازین عصر قاجار، ترجمه: محمد طاهر میرزا، تهران: اطلاعات. - همایون، غلامعلی. (1383)، اسناد مصور اروپاییان از ایران، . ج 1، توماس هربرت. دانشگاه تهران،چاپ 2. - لوتی، پیر. (۱۳۷۲)، سفرنامه بهسوی اصفهان،ترجمه: بدرالدین کتابی، تهران: اقبال. - دیولافوا، ژان. (1361)، سفرنامه دیولافوآ در زمان قاجاریه: ایران و کلده، ترجمه: و نگارش فره وشی، (مترجم همایون سابق)، تهران: خیام . - گرس، ایون. (1371)، سفیر زیبا، سرگذشت و سفرنامه فرستاده فرانسه در دربار شاه سلطان حسن صفوی، ترجمه: علیاصغر سعیدی. انتشارات: تهران. - تاورنیه، ژان باتیست. (1383)، سفرنامه تاورنیه، ترجمه: حمید، شیرانی. تهران: نیلوفر. - حبیبی، سید محسن. (1377)، مکتب اصفهان در شهر، س ۹۸ سازی، مجله: هنرهای زیبا، دانشگاه تهران: شماره 3. - لمبتون، آن.س.(1345)، مالک و زارع در ایران، ترجمه: امیری، منوچهر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - نرمان ل، مان. (1352)، اصول روانشناسی، ترجمه: ساعتچی محمود، تهران: انتشارات امیرکبیر، ج اول. - اصفهانی، محمدمهدی بن محمدرضا. (1368)، نصف جهان فی تعریف الاصفهان، تصحیح و تحشیه: منوچهر ستوده، امیرکبیر، تهران. - سجادی نائینی، سید مهدی. (1380)، راهنمای جدید شهر اصفهان، انتشارات سازمان ایرانگردی و جهانگری استان اصفهان: چاپ نقشجهان، نوبت اول. - بری، تامس. (1384)، رمز و بنا و آیین، ترجمه: مهرداد قیومی، فصلنامة خیال، تهران: فرهنگستان هنر، شماره 13. - بهمنی قاجار، محمد. (1386)، تقدس آب در فرهنگ کهن ایـران، روزنامـة ایـران، شماره پیـاپی 3603. - باستانی پاریزی، محمدابراهیم. (1348)، سیاست و اقتصاد عصر صفوی، صفی علیشاه، تهران. - پور خالقی چترودی، مهدخت. (1377)، نمادهای هم پیوند با درخت، نشـریة دانشـکدة ادبیـات و علوم انسانی، مشهد: دانشگاه فردوسی، شماره 3 و 4. - رضی، هاشم. (1381)، آیین مهر، تاریخ آیین راز آمیز میترایی در شـرق و غـرب از آغـاز تـا امـروز، تهران: بهجت. - شایسته فر، مهناز. (1387)، تأثیرپذیری کلیساهای اصفهان از معماری دورة صفوی، دوفصـلنامة مطالعات هنر اسلامی، تهران: شماره 8. - شجاع نوری، نیکو. (1385)، درخت، نقشی بر فرش، رویـی بـر عـرش، فصـلنامة گلجـام، انجمن علمی فرش ایران، شماره 3. - صارمی، علیاکبر و رادمرد، تقی. (1376)، ارزشهای پایدار در معماری ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - گویری، سوزان. (1385)، آناهیتا در اسطورههای ایرانی، تهران: ققنوس. - هینلز، جان. (1382)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه. - بیدهندی، محمد. (۱۳۸۳)، بررسی و تحلیل نسبت «انسان» با «عالم» در فلسفه ملاصدرا، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره ۱۱. - دیبا، داراب. انصاری، مجتبی. (۱۳۷۷)، ” باغ ایرانی”، در نخستین مجموعه مقالات ارگ بم: تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد نخست، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - یوسف ثانی، محمود. (۱۳۸۱)، اصالت وجود و کلی طبیعی، در حکمت متعالیه و فلسفه معاصر جهان از مجموعه مقالات همایش بزرگداشت حکیم صدرا المتألهین، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. - عمرانی، مرتضی. (1384)، در جستجوی هویت شهری اصفهان، ناشر، وزارت مسکن و شهرسازی. چاپ 1. - ایروانی، محمود و خدا پناه،محمدکریم. (1371)، روانشناسیاحساسوادراک،سازمانمطالعهوتدوینکتبعلومانسانی دانشگاهها.
- Herbert Thomas, travels in persia (1622-1627). george routledges and sons, landon, 1928. - Baker, geoffry.h (1992). design strategies in architecture, New York: Van nostrad reinhold pub.co. - Brümmer, Vincent (1993). The Model of Love: A study in philosophical Theology, Cambridge: Cambridge University Press. - Golan, Ariel (1991). Myth and Symbol symbolism in prehistoric religions, Jerusalem: Schoen Books. - Strang, veronica (2005). common senses: water, semsory experience and generation of meaning,sago - Schama, simon (1996). landscape and memory, london: fonta press - www.olympic.farsnews.com/newstext.php?nn=13910509000189 - www.isfahanziba.ir/sites/default/files/newspaper/1395/05/.../10.pdf - www.parnianuk.com - www.georgeortiz.com - www.iqna.ir - www.ettelaat.com/etiran/?p=291418 - www.cph-theory.persiangig.com - www.richt.ir
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 859 |
||