| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,046,297 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,818,422 |
برنامه ریزی مکانیابی ادارات پست و مسیریابی مرسوله های پستی در شهر تهران | ||
| مطالعات مدیریت صنعتی | ||
| مقاله 3، دوره 16، شماره 48، فروردین 1397، صفحه 55-72 اصل مقاله (676.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jims.2018.8366 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسین طهماسبی1؛ کاوه خلیلی دامغانی2؛ وحید رضا قضاوتی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| 2دانشیار مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
| چکیده | ||
| یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت ها ی توزیع،، طراحی مکان های دپو و مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه سازی شبکه تامین است. در این پژوهش به مکا ن یابی ادارات پست و مسیریابی مرسوله های پستی پرداخته شده است. یک مساله مکا ن یابی مسیریابی دو هدفه توسعه داده شده است. به منظور تطبیق مدل با - واقعیتت عدادی از محدودیت دنیای واقعی از جمله زما ن محدود برای ارسال در نظر گرفته شده اند. یک روش حل مناسب با استفاده از برنامه ریزی آرمانی اصلاح شده برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. مدل پیشنهادی و روش حل در مطالعه موردی ادارات پست شهر تهرا بکارگیری شده اند. نتایج مدل پیشنهادی با وضعیت جاری ادارات پست مقایسه شده اند و مشخص شده است که مدل پیشنهادی در مورد زمان و هزینه انجام عملیات پستی صرفه جویی های قابل توجهی را ارائه می دهد. مدل پیشنهادی را می توان در مورد سایر خدمات شهری مانند مکا ن یابی سطل های جمع آوری زباله ها و مسیریابی ماشین های جمع آوری متناسب سازی و بکارگیری نمود. همچنین می توا ن سایر پارامترهای مورد توجه در برنامه ریزی شهری را به صورت عدم قطعیت در مدل دخیل کرد. همچنین می توا ن مساله را برای کل کشور ایرا ن توسعه داد و با توجه به بزرگ شدن سایز مسئله می توان از روش های فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمود | ||
| کلیدواژهها | ||
| مساله مکا یابی مسیریابی؛ برنامه ریزی دو هدفه؛ برنامه ریزی آرمانی؛ پست شهر تهران | ||
| مراجع | ||
|
محمدیشاد، علیرضا و فتاحی،پرویز.(1391). یکروشفراابتکاریترکیبیبرایمسئلهمکانیابی-مسیریابیوسیلهنقلیه ظرفیت دارباپنجره هایزمانیسخت.تهران: نشریه تخصصی مهندسی صنایع. ایران نژاد بی صفر،سعید، جلیلی بوالحسنی،سهیل و رضازاده،حسن.(1391).مساله مکان یابی-مسیریابی چندکالایی با در نظر گیری محدودیت های حداکثر ظرفیت وسیله نقلیه و مدت زمان در دسترس بودن وسیله نقلیه.تهران:فصلنامه مدیریت زنجیره تامین. رضوی، مریم، سوخکیان، محمدعلی و زیارتی، کورش.(1390). ارایهالگوریتمفراابتکاریمبتنیبرسیستمکلونیمورچگانبرایمسئله مکانیابیمسیریابیباچندینانباروفرضتخصیصچندینمسیربههر وسیلهنقلیه.تهران:مدیریت صنعتی. ذگردی، سیدحسامالدین، نیکبخش، احسان.(1388). حلابتکاریوکرانپایینبرایمسئلهمکانیابی-مسیریابیدوردهای.تهران: نشریهبینالمللیمهندسیصنایعومدیریتتولید. Bruns, A., Klose, A., Staghly, P., (2000). Restructuring of Swiss parcel delivery services. OR Spektrum, 22, 285–302.
Chan, Y ., Baker, S., (2005).The multiple depot, multiple traveling salesmenfacility-location problem: Vehicle range, servicefrequency and heuristicimplementations.Mathematical and Computer Modelling, 41,1035-1053.
Charnes, A., Cooper, WW., Ferguson, R. (1955) Optimal estimation of executive compensation by linear programming.Management Science, 1, 138-151.
Charnes, A., Cooper, WW. (1961) Management models and industrial applications oflinear programming, Wiley, New York.
De Camargo,R., de Miranda,G., kketangen, A. (2013).A new formulation and an exact approach for the many-to-many hub location-routing problem.AppliedMathematicalModelling, 37,7468-7480.
Govindan,K., Jafarian,A., Khodaverdi,R., Devika, K.(2014). Two-echelon multiple-vehicle location-routing problem with time windows for optimization ofsustainable supply chain network of perishable food. International Journal of ProductionEconomics,152,9-28.
Hashemi Doulabi,S., Seifi, A. (2013).Lower and upper bounds forlocation-arc routing problems with vehicle capacity constraints. European Journal ofOperational Research, 224,189-208.
Jarboui,B.,Derbel,H.,Hana,S.,Mladenovi, N. (2013).Variable neighborhood searchfor location-routing.Computers& OperationsResearch,40,47-55.
Jones DF, Tamiz M (2010) Practical Goal Programming, Springer.
Laporte, G., Nobert, Y., 1981. An exact algorithm for minimizing routingandoperating costs in depot location. European Journal of Operational Research, 6, 224–226.
Laporte, G., Nobert, Y., Pelletier, P., 1983. Hamiltonian locationproblems.European Journal of Operational Research, 12, 82–89.
Laumanns,M., Thiele,L., Zitzler, E. (2006). An efficient,adaptive parameter variation scheme for metaheuristics based on theepsilon-constraintmethod. European Journal of Operational Research, 169,932-942.
Maranzana, F.E., (1964). On the location of supply points to minimize transportcosts.Operational Research Quarterly 15,261-270.
Rath,S.,Gutjahr,W.(2014). A math-heuristic for the warehouse location-routingproblem in disaster relief.Computers & Operations Research, 42,25-39.
Rawls, J. (1973). Some ordinalist-utilitarian notes on Rawls's theory of justice.TheJournal of Philosophy, 70(9), 245-263.
Rieck,J., Ehrenberg,C., Zimmermann, J. (2014). Many-to-many location-routingwith inter-hub transport and multi-commodity pickup-and-delivery.European Journal ofOperationalResearch,263,863-878.
Stenger,A., Schneider,M., Schwind,M., Vigo,D.(2012).Location routingforsmallpackage shippers with subcontractingoptions.InternationalJournal of ProductionEconomics, 140,702-712.
Ting,C,J., Chen,C,A,(2013).A multiple ant colony optimizationalgorithmfor thecapacitatedlocation-routing problem.InternationalJournal of Production Economics,141,34-44.
Wasner, M., Zapfel, G., (2004). An integrated multi-depot hublocation vehicle routingmodel for network planning of parcelservice. International Journal of ProductionEconomics90,403–419.
Zare Mehrjerdi,Y.,Nadizadeh,A.,(2013).Using greedy clustering method to solvecapacitated location-routing problem with fuzzy demands.European Journal of Operational Research, 229,75-84. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 968 |
||