| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,960 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانشآموز، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان شهر اردبیل | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 29، مهر 1396، صفحه 23-46 اصل مقاله (761.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2018.20290.1498 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه بخشی پریخانی* 1؛ مسعود گرامی پور2؛ صادق حامدی نسب3 | ||
| 1کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 2استادیار گروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوشبینی علمی مدرسه هوی و همکاران (2008) در بین دانشآموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه بود. نمونه مورد بررسی 350 دانشآموز (200 پسر و 150 دختر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه-ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خوشبینی علمی مدرسه، خوشبینی علمی دانشآموز، خودکارآمدی دانشآموز و انگیزه پیشرفت بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافتهها: آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی کل مقیاس برابر با 94/0 و 93/0 بهدست آمد که حاکی از پایایی مطلوب این مقیاس است. بهمنظور تعیین روایی واگرا، همبستگی این مقیاس با پرسشنامههای خوشبینی علمی دانشآموز و خودکارآمدی محاسبه شد (88/0 و 84/0) که حاکی از همبستگی مثبت و معنیدار بود. علاوه بر این ضریب همبستگی مقیاس خوشبینی مدرسه و مقیاس انگیزش پیشرفت برابر (93/0) بهدست آمد که روایی همگرای مقیاس خوشبینی مدرسه را تأیید میکند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه خرده مقیاس خودکارآمدی جمعی، اعتماد به والدین و دانشآموزان و تأکید علمی را برای این مقیاس تأیید کرده است. نتیجهگیری: مقیاس اندازهگیری خوشبینی علمی مدرسه را میتوان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیتهای آموزشی و پژوهشی بهکار برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خوشبینی علمی مدرسه؛ پایایی؛ تحلیل عاملی؛ روایی | ||
| مراجع | ||
|
اسلاوین، رأی. (1389). روانشناسی تربیتی – نظریه و کاربست. ترجمه: یحیی سید محمدی. تهران: روان. چناری، سمیرا؛ یوسفی، فریده. (1393). ابعاد خودکارآمدی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده در مدل بافت نگر فرآیند و محتوای خانواده، نشریه روشها و مدلهای روانشناختی، 5(18)، 1-24. حسنزاده، مریم. (1392). پیشبینی سبک تدریس از طریق ادراک از خوشبینی علمی دبیران و دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی. دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. روحی، قنبر؛ آسایش، حمید؛ بطحایی، سید احمد؛ شعوری بیدگلی، علیرضا؛ بادله، محمدتقی؛ رحمانی، حسین. (1392). ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یزد، (8)1،45-51. کدیور، پروین. (۱۳82). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و گال، جویس. (1386) روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمد نصر و دیگران. تهران: سمت. لطفآبادی، حسین (1388). روششناسی پژوهش در روانشناسی و علومتربیتی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. Adams, C.M., Forsyth, P.B. & Mitchell, R.M. (2009). The formation of parent-school trust: A multilevel analysis. Educational Administration Quarterly. 45(1), 4-33. Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman. Bandura, A. (1993). Perceived Self- Efficacy in cognitive development and Functioning. Educational Psychologist, 28(1), 14-117. Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., et al. (1977). Equality of educational opportunity. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. Goddard, R. G. (2000). The education of looked after children, Child & Family Social Work, 5(1), 79-86. Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (2009). Instructional leadership: A research-based guide to learning in schools 3rd edition. Boston: Allyn and Bacon. Hoy, W. K., & Smith, P. A. (2007). Influence: A key to successful leadership. The International Journal of Educational Management, 21, 172–176. Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Woolfolk Hoy, A. (2008). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3) 425-446. Messick, P. P. (2012). Examining relationships among enabling school structures, academic optimism and organizational citizenship behaviors (Doctoral dissertation, Auburn University). Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self- efficacy in youths. Journal of Psychology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149. Oladayo, O. T. (2012). Achieving Psycho-Social Adjustment of Students with Special Needs Through Inclusive Education. Nigerian Journal of Empirical Studies in Psychology and Education (NJESPE), 1(13), 179-188. Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs and Mathematical Problem-Solving of Gifted Student Contemporary. Contemporary Educational Psychology, 21(4):325–344. Pool, L. D., & Qualter, P. (2012). Improving emotional intelligence and emotional self-efficacy through a teaching intervention for university students. Learning and Individual Differences, 22(3), 306-312. Ross, J. A. (1992). Teacher efficacy and the effect of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education, 17(1), 51–65. Salehi, M., Abdollai, M., Abolfazli,E., & Taghvaei,E. (2014). Study the Relationship between Academic Optimism of Teachers and Their Efficacy. International Journal of Management and Humanity Sciences, 3 (9), 2985-2989. Sezgin, F,. Erdogan, O. (2015). Academic Optimism, Hope and Zest for Work as Predictors of Teacher Self-efficacy and Perceived Success, Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1): 7-19. Tan, c,. Tan, L, S. (2013). The Role of Optimism, Self-Esteem, Academic Self-Efficacy and Gender in High-Ability Students, The Asia-Pacific Education Researcher, 3 (23), 621–633. Woolfolk Hoy, A., Davis, H., & Pape, S. (2006). Teachers’ knowledge, beliefs, and thinking. In P. A. Alexander & P. H, Winne (Eds.), Handbook of educational psychology (2nd ed., pp. 715-737). Mahwah, NJ:Erlbaum. Woolfolk, A. (2012). Educational psychology (11th ed.). Columbus, OH, Pearson: Merrill. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,099 |
||