| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,794 |
ویژگی های روان سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 8، شماره 29، مهر 1396، صفحه 167-184 اصل مقاله (488.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2018.22309.1545 | ||
| نویسندگان | ||
| عزت اله قدم پور* 1؛ محمد قاسمی پیر بلوطی2؛ باقر حسنوند3؛ زهرا خلیلی گشنیگانی1 | ||
| 1دانشگاه لرستان | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد | ||
| 3دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| دف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. این مقیاس شامل 17 سؤال است که سه مؤلفه نیرومندی، جذب و وقف آزمودنیها را میسنجد. آزمودنیهای پژوهش 385 نفر از دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 (186 پسر و 199 دختر) بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر حسب جنسیت و ناحیه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفههای اصلی و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که با چرخش عاملها با روش اوبلیمین، سه عامل تأیید میشود. همچنین نتایج تحلیل موازی برای شناسایی دقیق عاملها انجام گرفت که نتایج این تحلیل نیز این سه عامل را مورد تأیید قرار داد. بنابراین، تعداد این عاملهای بدست آمده و نیز سؤالاتی که با این عاملها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مؤلفین این پرسشنامه همخوان بود. همچنین مشخص شد که کل پرسشنامه و عاملهای آن از ضریب پایایی بالایی برخوردار بودند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتیاق تحصیلی؛ جذب؛ نیرومندی؛ وقف خود | ||
| مراجع | ||
|
اسلامی، محمدعلی؛ درتاج، فریبرز؛ سعدیپور، اسماعیل و دلاور، علی. (1395). مدلیابی اشتیاق تحصیلی بر مبنای منابع شخصی و منابع اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر تهران. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 7(28)، 133-161. پیریایی، صالحه و نعامی، عبدالزهرا. (1391). رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز. پژوهش در نظام آموزشی،6 (16)، 29-42. فرگوسن، جرج و تاکانه، یوشیو. (1393). تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه علی دلاور، سیامک نقشبندی. تهران: ارسباران. نفر، نسیم و وحیدنیا، الهام. (1393). هنجاریابی مقیاس اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان شهر اصفهان. ششمین همایش روانشناسی کودک و بزرگسال دانشگاه علوم پزشکی تبریز. قدمپور، عزتاله؛ فرهادی، علی و نقیبیرانوند، فاطمه. (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 60-68. Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychologyin the Schools, 45, 369–386. http://dx.doi.org/10.1002/pits.20303. Britt, T. W., Mckibben, E. S., Greene-Shortridge, T. M., Beeco, A., Bodine, A., Calcaterra, J., et al. (2010). Self-engagement as a predictor of performance and emotional reactions to performance outcomes. British Journal of Social Psychology, 49, 237–257. Carter, C. P., Reschly, A. L., Lovelace, M. D., Appleton, J. J., & Thompson, D. (2012). Measuring student engagement among elementary student: pilot of the student engagement instrument: elementary version. School Psychology Quarterly, 27, 61-73. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experiemce. NewYork, Ny: Harper and Row. Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: the self-determination perspective. Educational Psychologist, 26, 325–346. http:// dx.doi.org/10.1080/00461520.1991.9653137. Eccles, J., & Roeser, R. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21, 225e241. http://dx.doi.org/10.1111/ j.1532-7795.2010.00725.x. Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59, 117–142. http://dx.doi.org/10.3102/00346543059002117. Jimerson, S., Campos, E., & Greif, J. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8, 7-27. http://dx.doi.org/10.1007/BF03340893. Kiuru, N., Nurmi, J.-E., Aunola, K., & Salmela-Aro, K. (2009). Peer group homogeneity in adolescents’ school adjustment varies according to peer group type and gender. International Journal of Behavioral Development, 33, 65–76. http://dx.doi.org/ 10.1177/0165025408098014. Lee, J., & Shute, V. J. (2010). Personal and social- contextual factor in K-12 academic performance: An integrative perspective on student learning. Educational psychologist, 45,185-202. Li, Y., & Lerner, R. M. (2011). Trajectories of school engagement during adolescence: implications for grades, depression, delinquency, and substance use. Developmental Psychology, 47, 233–247. http://dx.doi.org/10.1037/a0013153. Libbey, H. P. (2004). Measuring student relationship to school: Attachment, Bonding, Concectendness, and engagement. Journal of Youth and Adolescence, 39, 801-815. Maslach, C., Schaufeli, W.B., & Leiter, M. P, (2001). Job Burnout. Annual Review ofPsychology, 52, 39-422. Newman, F. (1991). Student engagement in Academic Work: Expanding The perspective on secondary school effectiveness. In J. R, Bliss & W. A., Firestone (Eds). Rethinking Effective school: Research and practice: Englewood Cliffs: Nj: Prentice-Hall. Orthner, D. K., Jones-sanpei, H., Akos, P., & Rose, R, A. (2013). Improving middle school student engagement Through cereer-relevant instruction in the core curriculum. The Journal Of Educational Research, 106, 27-38. Ouweneel, E., Le Blanc, P. M., &, W. B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotion, personal resource and study engagement. The journal of positive psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 6(2):142-153. Saklofske, D., Austin, E. J., Mastoras, S. M., & Beaton, S. E. (2012). Relationship of personality, Affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: different patterns of association for stress and success. learning and individual difference, 22, 251-257. Salanova, M., Schafeli, W. B., Martinnez, I., & Berso, E. (2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: the mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 1, 1-18. Salmela-Aro, K., & Upadaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory: energy, dedication, and absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment, 28, 60-67. http://dx.doi.org/10.1027/1015-5759/a000091. Salmela-Aro, K. (2015). hool Burnout and Engagement: Lessons from a Longitudinal Study in Finland. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 21. Salmela- Aro, K., Tolvanen, A., & Nurmi, J. V. E. (2009). Achievment sterategies during university studies predict early career burnout and engagement. Journal of vocational Behavior, 75, 162-172. Schafeli. W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V. & Baker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout. Journal of Happiness studies, 3, 71-92. Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An introduction. American Psychology. 55, 5-14. Simon- Morton, B, G., & Chen, R. (2009). Peer and Parent influence on school engagement among early adolescents. Journal ofYouth and society, 41, 3-25. Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2013). Development of studies engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts: a review of empirical research. European Psychologist, 18 (2), 136–147. Wang, M. T., & Degol, J. (2014). Staying engaged: knowledge and research needs in student engagement. Child Development Perspectives, 8, 137- 143. http:// dx.doi.org/10.1111/cdep.12073. Wang, M. T., & Peck, S. C. (2013). Adolescent educational success and mental health vary across school engagement profiles. Developmental Psychology, 49, 1266-1276. http://dx.doi.org/10.1037/a0030028. Wang, M. T., & Eccles, J.S. )2012(. Social support matters: longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child Development, 83, 877–895. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,594 |
||