| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,893 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 8، شماره 29، مهر 1396، صفحه 185-204 اصل مقاله (606.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2018.22660.1555 | ||
| نویسندگان | ||
| ملیحه رمضانی* 1؛ احمد خامسان2 | ||
| 1دانشگاه بیرجند | ||
| 2استاد دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران میباشد. پرسشنامه روی 224 دانشآموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه شهر بیرجند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخصهای روانسنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی بادادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عاملهای درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان میدهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازهی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درگیری تحصیلی؛ درگیری عاملی؛ درگیری رفتاری؛ درگیری عاطفی؛ درگیری شناختی | ||
| مراجع | ||
|
بحری، سیدهلیلا و یوسفی، فریده (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری رفتاری و عاطفی تحصیلی در دانشآموزان دوره راهنمایی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 6(1)، 21-45. زرنگ، رمضان علی (1391). رابطه سبکهای یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. طالبی، سعید؛ زارع، حسین؛ رستگار، احمد و حسنپور، امین (1393). ساختار عاملی مقیاس درگیری تحصیلی فریدریکس (شناختی، رفتاری و انگیزشی). فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 8(24)، 1-16. عابدینی، یاسمین (1386). نقش واسطهای درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی: مدل معادلات ساختاری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم ریاضی و علوم انسانی. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران. ﻓﻮﻻﺩﻭﻧﺪ، ﺧﺪﯾﺠﻪ؛ ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ، ﻣﻬﺮﯼ؛ فتحی آشتیانی، ﻋﻠﯽ؛ ﺷﻌﺎﻋﯽ، ﺯﻫﺮﺍ (1391). وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ مشغولیت ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ تینو. فصلنامهی اندازهگیری تربیتی، 3(8)، 155–182. موسوینژاد، عبدالمحمد. (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. Appleton, J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427–445. DOI:10.1016/j.jsp.2006.04.002 Christenson, S. L., Reschly, A. L., Appleton, J. J., Berman, S., Spanjers, D., & Varro, P. (2008). Best practices in fostering student engagement (5th ed.). In A. Thomas, & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology. Washington, DC: National Association of School Psychologists. Christenson, S. L., Reschly, A. L., & Wylie, C. (2012). Handbook of research on student engagement. New York: Springer. Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82, 221–234. DOI:10.1037/0021-9010.82.2.221 Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59, 117–142. DOI: 10.2307/1170412 Finn, J. D. (2006). The adult lives of at-risk students: The roles of attainment and engagement in high school (NCES 2006–328). Washington, DC: U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59–109. DOI: 10.3102/00346543074001059 Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children’s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162. DOI: 10.1037/0022-0663.95.1.148 Henry, K. L., Knight, K., & Thornberry, T. (2011). School disengagement as a predictor of dropout, delinquency, and problem substance use during adolescence and early adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 41, 156-166. Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74(7), 262–273. Lam, S. F., Jimerson, S., Shin. H., Cefai, C., Veiga, F. H., Christou, C. H., Chroni, P. F., Kikas, E., Wong, B. P. H., Culescu, E. S., Basnett, J., Duck, R., Farrell, P., Liu, Y., Negovan, V., Nelson, B., Yang, H., & Tsch, J. Z. (2016). Cultural universality and specificity of student engagement in school: The results of an international study from 12 countries. Journal of Educational Psychology, 86, 137–153. DOI: 10.1111/bjep.12079 Li, Y., Lerner, J., & Lerner R. (2010). Personal and ecological assets and academic competence in early adolescence: The mediating role of school engagement. Journal of Youth and Adolescence, 39, 801–815. Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly, 19, 119–137. DOI: 10.1080/10573560308223 Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American Educational Research Journal, 37(1), 153–84. DOI: 10.3102/00028312037001153 National Research Council. (2004). Engaging schools: Fostering high school students’ motivation to learn. Washington, DC: The National Academies Press. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. DOI: 10.1037/0022-0663.82.1.33 Reeve, J., & Tseng, M. (2011). Agency as a fourth aspect of student engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36, 257–267. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2011.05.002 Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595. DOI: 10.1037/a0032690 Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 104, 700–712. DOI: 10.1037/a0027268 Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571–581. DOI:10.1037/022-0663.85.4.571 Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children’s behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69, 493–525. Tinio, M. F. O. (2009). Academic engagement scale for grade school students. The assessment Handbook, 2, 64-75. Wang, M., & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12–23. Wang, M., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engage‑ ment, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47(3), 633‑662. Wellborn, J. G. (1991). Engaged and disaffected action: The conceptualization and measurement of motivation in the academic domain. Unpublished doctoral dissertation, University of Rochester. Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236– 250. DOI:10.1037/0022-0663.96.2.236 Veiga, F. H., Galvão, D., Pereira, T., Caldeira, S., Bahia, S., Melo, M., Conboy, J. Nogueira, J., Janeiro, I., Festas, M.I., Taveira, M.C., Carvalho, C. & Almeida, A. (2012). Student’s engagement in school: a literature review. ICERI2012 Proceedings (pp. 3356-3362). Madrid, Spain. URL: http://hdl.handle.net/10451/7581 Veiga, F., García, F., Reeve, J., Wentzel, K., & García, O. (2015). When adolescents with high self-concept lose their engagement in school. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 305-320. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,738 |
||