| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,705,304 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,983,227 |
تبیین پاتوس جهت شناخت حیث التفاتیِ پوئتیک | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 6، دوره 13، شماره 52، دی 1396، صفحه 115-132 اصل مقاله (601.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2018.8405 | ||
| نویسندگان | ||
| آقای دکتر یونسی* 1؛ علی خالندی شیلان آباد2 | ||
| 1استادیار علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| «Pathos» یکی از مفاهیمی است که در اندیشۀ ارسطو، غالباً به نفع سایر مفاهیم متقابلش، هیچگاه نتوانسته شأن در خوری پیدا کند. یکی از بنیادیترین ِ این تقابلها دوگانۀ Logos – Pathos است که با تبعید Pathos به قلمروی غیر Logical و محدود کردن دلالتهای آن به احساس و انفعال، از اهمیت این مفهوم بسیار کاسته است و این در حالی است که در پژوهشهای معاصر بر اهمیت Pathos و نقش بنیادین آن در خوانش اندیشۀ ارسطو بسیار تأکید میشود. یکی از دلایل گشوده شدن باب جدیدی جهت بررسی Pathos به ارتباط این مفهوم با «تغییر و جنبش» (Kinesis) بر میگردد. هایدگر یکی از نخستین اندیشمندانی بود که به این رابطه و نقش بنیادین Pathos به عنوان مفهومی وجودی، جهت تبیین Kinesis پرداخت. بداعت مقالۀ پیش رو در برقراری پیوند هستیشناسانه میان پاتوس با مفهوم علتهای تصادفی است و هدف آن نیز از یک سو برخوردی ساختارشکنانه با دوگانۀ Logos – Pathos و از دیگر سو بررسی Pathos جهت تبیین حیث التفاتی Poetic و آنچه حکمت صناعی معطوف به آن است، میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : Pathos؛ Poetic؛ Poiein؛ Paschein؛ Kinesis؛ مسئله ( Problem )؛ معُما ( Enigma ) | ||
| مراجع | ||
|
ارسطو. (1378). اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: طرح نو. ارسطو. (1378). دربارة نفس، ترجمۀ علیمراد داوودی، تهران: حکمت. ارسطو. (1363). طبیعیات، ترجمۀ مهدی فرشاد، تهران: امیرکبیر. ارسطو. (1367). متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمۀ شرف الدین خراسانی، تهران: گفتار. ارسطو. (1388). دربارۀ هنر شعر (بوطیقا)، ترجمۀ سهیل محسن افنان، چاپ اول، تهران: حکمت. افلاطون. (1390). شش رساله، محمدعلی فروغی، تهران: هرمس. افلاطون. (1353). جمهوری، ترجمۀ رضا کاویانی و محمدحسن لطفی، چاپ اول، تهران: ابن سینا. سوفوکلس. (1385). افسانههای تبای، ترجمۀ شاهرخ مسکوب، چاپ چهارم، تهران: خوارزمی. وبگاه: https://www.britannica.com/topic/Tyche یونسی، مصطفی و جیرانی، یاشار. (1392). «مسئلۀ دوگانگی روح و بدن در هومر، افلاطون و ارسطو»، فصلنامۀ تاریخ فلسفه، سال چهارم، شمارۀ 13، صص 36-9.
Aristotle. (1991). The Complete Works of Aristotle, Edited by Jonathn Barnes, vol. 2, Prinston: Princeton University Press. Aristotle. (2004). On Generation and Corruption, Translated By H. H Joachim, Adelaid: University Adelaide Press. Aristotle. (2010). De Anima, Translated with Introduction and Notes Mark Minnesota: Shiffman, Focus Publishing Press. Laertius, Diogenes. (1925). Lives of Eminent Philosophers, Volume 22, translated by R.D Hicks, London: Heinemann Manville, Philip Brook. (2014). The Origins of Citizenship in Ancient Athens, Princeton: Princeton University Press. Munteanu, Dana Lacourse. (2011). Tragic Pathos, Cambridge: Cambridge University Press. Oele, M. (2012). "Attraction and Repulsion: Understanding Aristotle's Poiein and Paschein." Graduate Faculty Philosophy Journal, 33(1), 85-102. Oele, M. (2012). "Heidegger's Reading of Aristotle's Concept of Pathos." Epoché: A Journal for the History of Philosophy, 16 (2), 389-406. Peters, F. E. (1967). Greek Philosophical Terms A Historical Lexicon, New York: Univercity Press. Preus, Anthony. (2007). Historical Dictionary of Ancient Greek Philosophy, New York: Scarecrow Press. Polybius. (1979). The Rise Of The Roman Empire, Translated by F. W. Walbank, London: Penguin.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,413 |
||