| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,178 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,791 |
تأثیر آموزش از طریق چندرسانهای بر میزان یادگیری درس زیستشناسی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 3-18 اصل مقاله (252.6 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2018.22598.1214 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر احمدی گل* 1؛ جواد حاتمی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبهآزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر بود که در سال 95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونهگیری خوشهای 75 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به سه گروه 25 نفره شامل، گروهای آزمایش «الف و ب» و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، آزمون محقق ساخته بود؛ روایی آزمون طی دو جلسه با معلمان مربوط و اعمال اصلاحات ایشان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش آلفای کرونباخ که پایایی 73/0 و روش باز آزمایی که ضریب پایایی 86/0 به دست آمد، انجام شد. در ابتدا پیشآزمون از سه گروه به عمل آمد سپس گروه آزمایش «الف» با چندرسانهای حاوی مفاهیم پیش آموزش و گروه آزمایش «ب» با چندرسانهای بدون مفاهیم مذکور طی چهار جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش را دریافت کردند؛ در پایان آموزش نیز از هر سه گروه پسآزمون به عمل آمد. آزمون تحلیل کوواریانس بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش استفادهشده است و نتایج بهطورکلی حاکی از آن بود که آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر، موجب بهبود یادگیری دانشآموزان شده است؛ لذا، نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر در افزایش یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اصل پیش آموزش مایر؛ چندرسانهای آموزشی؛ درس زیستشناسی؛ دانشآموزان دبیرستان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |
||