| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,108 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,773 |
جایگاه کتاب و کتابخوانی در سایت تبیان با رویکرد متنکاوی و تحلیل شبکههای اجتماعی | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 7، دوره 6، شماره 21، مهر 1396، صفحه 169-188 اصل مقاله (425.16 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2018.8516 | ||
| نویسندگان | ||
| سلما کشاورزیان* 1؛ حوریه براردخت2 | ||
| 1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران (نویسنده مسئول)؛ | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز. | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش با تمرکز بر روی مقوله مطالعه، سایت موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان با استفاده از خوشهبندی موضوعی مورد متنکاوی دقیق قرار گرفته است. با استفاده از روش خوشهبندی موضوعی و متنکاوی، ضمن مشخص نمودن خوشههای موضوعی برجسته و کماهمیت به بررسی اهمیت این موضوع در میان کاربران شبکه تبیان پرداخته شده است. با توجه به ماهیت فرهنگی تبیان و امر خواندن و مطالعه، جستجوی عبارات کلیدی مرتبط بیشترین نتایج را در طبقه موضوعی فرهنگ به ترتیب با 26 و 18 درصد در اختیار خواهد گذاشت. با توجه به ماهیت مجازی و الکترونیکی بودن سایت تبیان، لازم است بخش آموزشهای الکترونیکی این سایت با تولید محتوای آموزشی بیشتر این کمبود را پوشش دهد. باوجود بالا بودن تعداد نتایج حاصل در طبقه موضوعی جامعه، نتایج در کل شبکه برای مقوله کتابخوانی بسیار اندک به نظر میرسد (تنها به ترتیب 952 و 1199 نتیجه در جستجوی عبارت کلیدی خواندن و مطالعه) و این امر لزوم فعالیت بیشتر تبیان در راستای اعتلای این فرهنگ مغفول مانده در کشور را نمایان میسازد. جامعه جهانی هرروز در پرتو تحولات جدید، فنّاوری مدرن را به جامعه ارائه میدهد و در این میان اگر کسی از دانش روز عقب بماند هیچ فرصت جبرانی برای مهرومومهای ازدسترفته ندارد؛ بنابراین، باید برای اهمیت و ارزش دادن افراد به خواندن و مطالعه و ترویج این امر حتی در شبکههای اجتماعی عمیقاً در اندیشه بود و بهطور وسیعی برنامهریزی کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل دادههای عظیم؛ خواندن؛ دادههای جستجویی؛ متنکاوی؛ خوشهبندی موضوعی | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلی، مهدی.، زاهد، عطیه. (1394). مروری بر متن کاوی؛ تکنیکها و چالشها، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات. پیکری، ناصر.، یعقوبی، سیدعلی اصغر.، طاهری، حمیدرضا. (1394). تحلیل احساسات در شبکه اجتماعی توئیتر با تکنیک متن کاوی، کنفرانس بین المللی وب پژوهی. عظیمی همت. منیره.، و فاطمه. شمس عزت، (۱۳۹۴). مروری بر متن کاوی متون فارسی، دومین کنفرانس بین المللی و سومین همایش ملی کاربرد فناوری های نوین در علوم مهندسی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه، دانشگاه فردوسی مشهد. کرمی، مهتاب. (1386). کاربرد ابزارهای تحلیلگر داده کاوی و متن کاوی در چابکی سازمانهای مراقب بهداشتی و درمانی، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت، 10 (30)، 15-21. Sultan M. Al-Daihani, Alan Abrahams. (2016). A Text Mining Analysis of Academic Libraries' Tweets, the Journal of Academic Librarianship.
G. Bello-Orgaz, J. Hernandez-Castro, D. Camacho, (2016). Detecting discussion communities on vaccination in twitter, Future Generation Computer Systems.
Brynjolfsson, E., Geva, T., & Reichman, S. (2016). Crowd-squared: Amplifying the predictive power of search trend data. MIS Quarterly, 40(3).
Shraddha S.Bhanuse, Shailesh D.Kamble, Sandeep M. Kakde. (2016). Text Mining using Metadata for Generation of Side information, Procedia Computer Science, 78, 807 – 814.
Feldman, R., and Sanger, J. (2006). The Text Mining Handbook. New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-83657-9.
Marijn Janssen, Haiko van der Voort, Agung Wahyudi. (2017). Factors influencing big data decision-making quality, Journal of Business Research, Volume 70, January 2017, Pages 338–345.
Jaeyong Kang, Hyunju Lee, (2017). Modeling user interest in social media using news media and Wikipedia, Information Systems, Volume 65, April 2017, Pages 52–64.
Kyung-Sun Kim, Sei-Ching Joanna Sin. (2016). Use and Evaluation of Information from Social Media in the Academic Context: Analysis of Gap between Students and Librarians, the Journal of Academic Librarianship, 42, 74–82.
Allison J. Lazard, Emily Scheinfeld, Jay M. Bernhardt, Gary B. Wilcox, Melissa Suran. (2015). detecting themes of public concern: A text mining analysis of the Centers for Disease Control and Prevention’s Ebola live Twitter chat, American Journal of Infection Control,1-3.
J. Han, H. Lee. (2014). Characterizing user interest using heterogeneous media, in: Proceedings of the 23nd international conference on World Wide Web, pp. 289-290.
Xin Li, Bing Pan, Rob Law, Xiankai Huang, (2017). Forecasting tourism demand with composite search index, Tourism Management, 59, 57-66.
Juyoung Song, Tae Min Song, Dong-Chul Seo, Jae HyunJin. (2016). Data Mining of Web-Based Documents on Social Networking Sites That Included Suicide-Related Words among Korean Adolescents, Journal of Adolescent Health, Volume 59, Issue 6, Pages 668-673.
MohammadNoor Injadat, Fadi Salo, Ali Bou Nassif. (2016). Data mining techniques in social media: A survey, Neurocomputing, Volume 214, Pages 654-670.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 703 |
||