تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,514,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,085,156 |
شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانههای عمومی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه مطالعات دانش شناسی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 12، پاییز 1396، صفحه 27-48 اصل مقاله (699.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.31580.1176 | ||
نویسندگان | ||
سمیه جعفری باقی آبادی ![]() | ||
1دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی | ||
2مدیر گروه کتابداری دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. روش: این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشم انداز، برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. یافتهها: بررسی اسناد از یک سو نشان میدهد که در برخی از بندهای مرتبط با اهداف و رسالت کتابخانه عمومی، به طور مستقیم به کتابخانه-های عمومی اشاره نشده این در حالی است که در حال حاضر برخی از آن بندها توسط کتابخانههای عمومی پیگیری و اجرا میشوند. از سوی دیگر با توجه به رسالت کتابخانه عمومی، میتوان در اسناد بالادستی بندهایی را در ارتباط با اهداف و ماموریتهای کتابخانه عمومی شناسایی کرده و اقدامات لازم در جهت عملیاتی شدن آن بندها توسط کتابخانههای عمومی طراحی و اجرا شود. اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر میتواند تصویری روشن از اهداف کلان فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی کشور مرتبط با کتابخانههای عمومی ارائه کند و ضمن آنکه جایگاه این کتابخانهها را در اسناد بالادستی مشخص مینماید، در صدد شناسایی و تعریف نقشهای جدید برای کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف متنوع فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی کشور میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانه(های) عمومی؛ اهداف کتابخانه(های) عمومی؛ رسالت کتابخانه عمومی؛ سند چشمانداز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |