| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,739 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,069 |
شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی (موردمطالعه: راهنمایان تورهای ورودی فرهنگی شهر تهران) | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 2، دوره 13، شماره 41، خرداد 1397، صفحه 41-55 اصل مقاله (2.89 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2018.8052.1201 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی کروبی* 1؛ زینب امیری2؛ سیدمجتبی محمودزاده3 | ||
| 1دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2فارغ التحصیل رشته برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| عملکرد راهنمایان تورهای ورودی بهعنوان نمایندگان فرهنگی و کارکنان صف در تعاملات بین فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی گردشگران خارجی در تورهای همراه با راهنما است که از فروردین تا تیر 94 از شهر تهران بازدید کردهاند. نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 385 نفر به دست آمد که از این تعداد، 328 نفر از گردشگران به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن و نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که اولویت ویژگیهای حرفهای و تخصصی مؤثر بر عملکرد راهنمایان تورهای ورودی از منظر گردشگران خارجی، بیشتر از ویژگیهای فردی و رفتاری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عملکرد راهنمایان تور ورودی؛ ویژگیهای رفتاری؛ ویژگیهای حرفهای؛ گردشگران خارجی؛ شهر تهران | ||
| مراجع | ||
|
حسینی، سید صادق، (1393) ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران با رویکرد ارائه الگوی آموزشی در سطح دانشگاهی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 28، 144-115. زاهدی، محمد و بلالی، ارسلان (1388). فن راهنمایی گشت، اصفهان: چهارباغ. ضیایی، محمود و فرمانی، لیلا، (1390) ارزیابی گردشگران اروپایی از عملکرد راهنمایان تور در ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15، 52-29. محمدخانی، کامران، (1378) نقش راهنمایان تور در رضایتمندی گردشگران فرهنگی: مدل راهنمایان هوشمند عاطفی. مجلهی مدیریت فرهنگی، 2، 124-113. Black, R., & Weiler, B. (2005). Quality assurance and regulatory mechanism in the tour guiding industry: A systematic review. The Journal of Tourism Studies, 16 (1), 24-37. 6) Duke, C. R., & Persia, M.A. (1993). Effects of distribution channel level on tour purchasing attributes and information sources. J. Travel Tour. Mark, 2 (2/3), 37-55. Fine, E .C, & Speer, J. H. (1985). Tour guide performances as sight sacralization. Ann. Tour. Res, 12(1), 73-95. Geva, A., & Goldman, A. (1991). Satisfaction measurement in guided Heung, V. C. S. (2008). Effects of tour leader’s service quality on agency’s reputation and customers’ word-of-mouth. Journal of Vacation Marketing, 14(4), 305-315. 10) Huang, L., & Kao, P. H. (2011). How to tell a good tour guide under different strategic orientations. African Journal of Business Management, 5 (27), 11146-11162. Huang, S., Hsu, C., & Chan, A. (2010). Tour Guide Performance and tourist satisfaction: The package tours in Shanghai. Journal of Hospitality & Tourism Research, 34 (1), 3-33. Lin, Y. H., Ting, Y. S., Hsu, Y. L. & Wu, C. C. (2014). Tourist’ perception of tour guides in visiting Taiwan.The International Journal of Organizational Innovation, 6 (4), 192-202. Min, J., Chen, S. H., Kao, M. Y. & Hsu, F. N. (2013). Study on the indicators of Taiwanese tour guides’ service quality. IBusiness,5 (3), 59-62. Min, J. (2014). The relationships between emotional intelligence, job stress, and quality of life among tour guides. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19 (10), 1170–1190. 15) Mossberg, L. L. (1995). Tour leaders and their importance in charter tours. Tourism Management, 16 (6), 437-445. Poynter, J. M. (1993). Tour design, marketing & management. New- Jersey: Regents/ Prentice Hall. Rabotic, B. (2011). American tourists perception of tourist guide in Belgarde. UTMS Journal of Economics, 2 (2), 151–161. World Federation of Tourist Guide Association. (2014). What is a tourist guide?. Retrieved from www.wftga.org/tourist-guiding/. Zhang, H. Q, & Chow, I. (2004). Application of importance-performance model in tour guides’performance: evidence from mainland Chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management, 25 (1), 81-91.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |
||