| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,425 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,618 |
عوامل موثر بر شکلگیری تصویر مقصد از دیدگاه گردشگران داخلی | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 4، دوره 13، شماره 41، خرداد 1397، صفحه 83-107 اصل مقاله (3.12 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2018.18306.1507 | ||
| نویسندگان | ||
| پرویز محمدزاده* 1؛ حسین پناهی1؛ سعیده صمدزاد2 | ||
| 1دانشیار دانشگاه تبریز دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی | ||
| 2حق التدریس دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق بررسی عوامل کلیدی موثر در شکلگیری تصویر شهر تبریز از دیدگاه گردشگران داخلی شهر تبریز میباشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. بدین منظور تعداد 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده، در سه ماهه دوم سال 1395 بین گردشگران توزیع و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون رتبهای فریدمن استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اولویت اجزای تشکیلدهنده شکلگیری تصویر شهر تبریز به ترتیب زیرساختهای شهری، جاذبههای گردشگری، وقایع و رویدادها و اقتصاد و تجارت میباشد. بنابراین از آنجاییکه عامل زیرساختهای شهری به عنوان موثرترین عامل در شکلگیری تصویر تبریز مطرح میباشد، ارتقاء زیرساختها، استانداردها و کیفیت خدمات و تسهیلات گردشگری همواره باید مورد توجه مسئولین و برنامهریزان شهری قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویر مقصد؛ توسعه گردشگری؛ معادلات ساختاری؛ شهر تبریز | ||
| مراجع | ||
|
تاجزادهنمین، ابوالفضل و قضاریان، گریگور (1389). فرایند و عوامل موثر در شکلگیری انگاره مقصد گردشگری. فصلنامه مطالعات گردشگری، 13، 140-167. زنگنه، یعقوب و شمساللهزاده، یاسر (1391). بررسی و تحلیل تصویر مقصد در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر تبریز). فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی (دانشکده علوم محیطی و معماری)، 16(41)، 153-168. طولابی، زینب و نصرالهی وسطی (1396). تاثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرم آباد). فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12(38)، 111-127. فراهانی، حسین و منوچهری، سوران (1394). شناسایی موانع و مشکلات توسعه گردشگری در نواحی روستایی هدف گردشگری غرب شهرستان مریوان. فصلنامه پژوهشوبرنامهریزیروستایی، 4(1)، 161-172. قلیپور، آرین، اردکان، محمد ابوئی و پیدایش، الهام (1390). بررسی عوامل موثر در شکلگیری تصویر شهر در راستای برندسازی موثر شهری. نشریههنرهایزیبا - معماریوشهرسازی، 45، 37-46. کازس، ژرژ (1387)، جهانگردی شهری، ترجمه صلاحالدین محلاتی، تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. منصوری موید، فرشته و سلیمانی، سمیرا (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (18)، 93-110. Baloglu, S. and Mccleary, K. (1999), a Model of Destination Image Formation, Annals of Tourism Research, 26(1), 868-897. Beerli, A. and Martin, J.D. (2004). Factors Influencing Destination Image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657–681. Diez Pisonero, R. (2013). Brand City and Geomarketing: How to Promote a Destination in the Global Tourist Competition. International Journal of Humanities and Social Science, 3(14), 103-113. Fernanez, J.A.F., Oliveria Duarte, P.A. and Hernandz, J. M. (2015). Assessing the Differentiated Contribution of City Resources to City Brand Image. Tourism and Management Studies, 11(1), 77-83. Gallarza, M.G., Gil, I. S. and Calderon, H.G. (2002). Destination Image towards a Conceptual Framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56-78. Higham, J. (2007). Critical Issues in Ecotourism: Understanding A Complex Tourism Phenomenon, Amesterdam, Published by Elseiver Ltd, Butterworth Heinemann. Hoang, T.P., Quang, H.T., Nguyen Phuong, N. and Thu Ha, N. (2016), Factors Affecting The Decision of the Selection of Foreign Tourists for a Tourist Destination: a Study in Da Nang City, Vietnam, European Journal of Business and Social Sciences, 4(10), 86-97. Jutla, R., (2000). Visual image of the city: tourists’versus residents’ perception of Simla, a hill station in northern India. Kotler, P., Haider, D. H. and Rein, I. (2002). Marketing Places. New York: The Free Press. Law, C.M. (1996). Urban Tourism Attraction Visitors to Large Cities, Mansell. Publishing, London, 29(18). Lin, C. H., Morais, D. B., Kerstetter, D. L. and Hou, J. S. (2007). Examining the Role of Cognitive and Affective Image In Predicting Choice across Natural, Developed, and Theme-Park Destinations. Journal of Travel Research, 46(2), 183-194. Luque-Martínez, T., Barrio-García, S. J., Ibánez-Zapata, J. A. and Molina, M. A. R. (2007). Modeling a city’ image: The case of Granada. Cities, 24(5), 335-352 Martin, H. S. and Bosque, I. A. (2008). Exploring the Cognitive Affective Nature of Destination Image and the Role of Psychological Factors in its Formation. TourismManagement, 29(2), 263-277. Mohammadi Bazargani, S. (2014). Identifying and Ranking the Effective Factors on City Brand Determination (Tehran). Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 7(11), 2381-2386. Qu, K., Kim, L. and Im, H. (2011). A Model of Destination Branding Integrating The Concepts of The Branding and Destination Image, Tourism Management, 32(3), 465-576. Rajesh, R. (2013). Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural,11(3), 67-78. Randall, A. (2002). Resource Economics, Second Edition. New York, John. Smith, A. (2005). Conceptualizing City Image Change: The Re-Imaging of Barcelona. Tourism Geographies, 7(4), 398–423. Stylidis, D., Shani, A. and Belhassen, Y. (2017). Testing an Integrated Destination Image Model across Residents and Tourists. Tourism Management, 58, 184-194. World Economic Forum (2017). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2017, Committed to Improving the Stste of the World, 1-387. Zhang, H., Fu, X., Cai, L.A., and Lu, L. (2014). Destination image and Tourist Loyalty: A Meta-Analysis. Tourism Management, 40, 213-223.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,714 |
||