| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,864,885 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,001,635 |
اثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکان | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 1، دوره 9، شماره 30، فروردین 1397، صفحه 1-26 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2018.8537 | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه باقری* 1؛ کارینه طهماسیان2؛ محمدعلی مظاهری3 | ||
| 1کارشناس ارشد خانوادهدرمانی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران | ||
| 2دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران | ||
| 3ریاست دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| والدگری ذهنآگاهانه، کاربردی جدید از ذهنآگاهی است که هدف آن بهبود بخشیدن به والدگری از طریق ارتقای کیفیت توجه والدینی و افزایش آگاهی هیجانی است. آموزش مدیریت والدین نیز بر افزایش کیفیت روابط بین والدین و فرزندان تأکید دارد و مستلزم یادگیری مهارتهای جدید جهت اصلاح رفتار کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکانصورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون دوگروهی بود. جامعهی پژوهش حاضر را کلیهی کودکان پایه چهارم تا ششم دبستانهای واقع در منطقه 8 شهر قم در سال تحصیلی 96-95 به همراه مادرانشان، تشکیل میدادند. نمونهی این پژوهش شامل 41 تن از کودکان پایههای چهارم تا ششم دبستان به همراه مادرانشان بود که به شیوهی در دسترس از بین دبستانهای منطقه 8 انتخاب شده و به طریق تصادفی در دو گروه جای داده شدند. ابزارهای پژوهش در جمعیت مادران شامل برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین، پرسشنامهی چهار سوالی شادی و مقیاس ذهنآگاهی بینفردی در والدگری بود. مقیاس دایرهای خلق و مقیاس بهزیستی روانشناختی نیز ابزارهایی بودند که در گروه کودکان اجرا شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. یکی از گروهها، برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین، و گروه دیگر فقط برنامهی آموزش مدیریت والدین را در 8 جلسهی 2 ساعته و به صورت یک جلسه در هر هفته دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که برنامهی ترکیبی نسبت به برنامه آموزش مدیریت والدین در افزایش نمرهی بهزیستی روانشناختی کودکان (01/0/P<57/7F=) مؤثرتر بوده است و این تغییرات در مرحله پیگیری نیز ثابت مانده است. اما در میزان شادکامی کودکان، بین دو گروه تفاوت معناداری به دست نیامد. اثربخشی بالاتر برنامهی ترکیبی نسبت به آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی را میتوان وابسته به کاربرد اصول والدگری ذهنآگاهانه دانست. به نظر میرسد والدگری ذهنآگاهانه از طریق سازوکارهایی چون گوشدادن با توجه کامل، پذیرش بدون قضاوت، شفقتمندی، خودتنظیمی و آگاهی هیجانی منجر به ارتقای رابطه والد- کودک و به تبع آن افزایش بهزیستی روانشناختی در کودکان میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| والدگری ذهنآگاهانه؛ آموزش مدیریت والدین؛ بهزیستی روانشناختی؛ شادکامی | ||
| مراجع | ||
|
عابد، نازنین، پاکدامن، مظاهری، حیدری، محمود و طهماسیان، کارینه. (1396). تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز به کودکان بر بهزیستی روان شناختی آنان. مطالعات روان شناسی بالینی، 7(26)، 25-42. خدابخش پیرکلانی، روشنک و رحیم جارونی، هانیه. (1392). اثر بخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان یک مورد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روان شناسی بالینی، 4(13)، 121-147. Abbasian, M., Baneshi, A., Shirazi Fard, M. (2015). The Role of Basic Beliefs and Life-Management Strategies in Students' Subjective Well-Being. Applied Psychological Research Quarterly, 6(3), 87-100.
Abed, N., Pakdaman, S., Heidari, M., & Tahmassian, K. (2016). Developing Psychological Well-Being Scale for Preschool Children. Global journal of health science, 8(11), 104.
Aghababaei, N., Tabik, M., & Hatami, J. (2014). Relationship of Patience to Personality, Mental Health and life Satisfaction. Applied Psychological Research Quarterly, 5(2), 17-28.
Argyle, M. (2001). The psychology of happiness, 2nd. East Sussex: Routledge.
Argyle, M., Martin, M., & Lu, L. (1995). Testing for stress and happiness: The role of social and cognitive factors. Stress and emotion, 15, 173-187
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 125-143
Baer, R. A., Lykins, E. L., & Peters, J. R. (2012). Mindfulness and self-compassion as predictors of psychological wellbeing in long-term meditators and matched nonmeditators. The Journal of Positive Psychology, 7(3), 230-238
Beer, M., Ward, L., & Moar, K. (2013). The relationship between mindful parenting and distress in parents of children with an autism spectrum disorder. Mindfulness, 4(2), 102-112.
Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1(2), 107-120
Bögels, S., & Restifo, K. (2014). Mindful parenting. A guide for mental health practitioners.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822
David, S., David, S. A., Ayers, A. C., & Boniwell, I. (Eds.). (2014). Oxford handbook of happiness. Oxford University Press.
de Bruin, E. I., Zijlstra, B. J., Geurtzen, N., van Zundert, R. M., van de Weijer-Bergsma, E., Hartman, E. E., ... & Bögels, S. M. (2014). Mindful parenting assessed further: Psychometric properties of the Dutch version of the Interpersonal Mindfulness in Parenting Scale (IM-P). Mindfulness, 5(2), 200-212.
Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2011). Happiness: Unlocking the mysteries of psychological wealth. John Wiley & Sons.
Dozois, D. J., Westra, H. A., Collins, K. A., Fung, T. S., & Garry, J. K. (2004). Stages of change in anxiety: Psychometric properties of the University of Rhode Island Change Assessment (URICA) scale. Behaviour research and therapy, 42(6), 711-729
Dumas, J. E. (2005). Mindfulness-based parent training: Strategies to lessen the grip of automaticity in families with disruptive children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(4), 779-791.
Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: Implications for parent–child relationships and prevention research. Clinical child and family psychology review, 12(3), 255-270
Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., Gayles, J. G., Geier, M. H., & Greenberg, M. T. (2015). Can mindful parenting be observed? Relations between observational ratings of mother–youth interactions and mothers’ self-report of mindful parenting. Journal of Family Psychology, 29(2), 276.
Esmaeili, S., Tabatabaie, S., Afrooz, Gh., Emami, M. (2015). Effectiveness of mindfulness-based cognitive-behavioral therapy on cognitive - emotion regulation and attentional control among addicted individuals. Applied Psychological Research Quarterly, 6(3), 133-143.
Fang, C. Y., Reibel, D. K., Longacre, M. L., Rosenzweig, S., Campbell, D. E., & Douglas, S. D. (2010). Enhanced psychosocial well-being following participation in a mindfulness-based stress reduction program is associated with increased natural killer cell activity. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(5), 531-538.
Fartash,S. (2014). Structural Model of Relation between Parenting Styles with Identity Styles and Identity Commitment Adolescents. Applied Psychological Research Quarterly, 5(2), 81-99.
Feicht, T., Wittmann, M., Jose, G., Mock, A., von Hirschhausen, E., & Esch, T. (2013). Evaluation of a seven-week web-based happiness training to improve psychological well-being, reduce stress, and enhance mindfulness and flourishing: A randomized controlled occupational health study. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2013.
Forgatch, M. S., & Patterson, G. R. (2010). Parent Management Training—Oregon Model: An intervention for antisocial behavior in children and adolescents. Evidence-based psychotherapies for children and adolescents, 2, 159-178.
Frewen, P. A., Evans, E. M., Maraj, N., Dozois, D. J., & Partridge, K. (2008). Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking. Cognitive therapy and research, 32(6), 758-774.
Gomez, V., Krings, F., Bangerter, A., & Grob, A. (2009). The influence of personality and life events on subjective well-being from a life span perspective. Journal of Research in Personality, 43(3), 345-354.
Gouveia, M. J., Carona, C., Canavarro, M. C., & Moreira, H. (2016). Self-compassion and dispositional mindfulness are associated with parenting styles and parenting stress: The mediating role of mindful parenting. Mindfulness, 7(3), 700-712.
Howells, A., Ivtzan, I., & Eiroa-Orosa, F. J. (2016). Putting the ‘app’in happiness: a randomised controlled trial of a smartphone-based mindfulness intervention to enhance wellbeing. Journal of Happiness Studies, 17(1), 163-185.
Katz, L. F., Wilson, B., & Gottman, J. M. (1999). Meta-emotion philosophy and family adjustment: Making an emotional connection. Conflict and cohesion in families: Causes and consequences, 131-165.
Kazdin, A. E. (1997). Parent management training: Evidence, outcomes, and issues. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(10), 1349-1356.
Keng, S. L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical psychology review, 31(6), 1041-1056.
Lavac, A. M., McMay, E., Merka, P., & Reddon-D'Arcy, M. L. (2008). Exploring parent participation in parent training program for children aggression. Journal of child Adolescent psychiatric nursing, 21(2), 78-88.
Madani, Y., Hojati, S. (2015). The effect of mindfulness-based cognitive therapy on marital satisfaction and quality of life in couples. Applied Psychological Research Quarterly, 6(2), 39-60.
Mash, E. J., & Barkley, R. A. (Eds.). (2006). Treatment of childhood disorders. Guilford press.
McAuley, C., & Rose, W. (2010). Child well-being: Understanding children's lives. Jessica Kingsley Publishers.
Medeiros, C., Gouveia, M. J., Canavarro, M. C., & Moreira, H. (2016). The indirect effect of the mindful parenting of mothers and fathers on the child’s perceived well-being through the child’s attachment to parents. Mindfulness, 7(4), 916-927.
Michelson, D., Davenport, C., Dretzke, J., Barlow, J., & Day, C. (2013). Do evidence-based interventions work when tested in the “real world?” A systematic review and meta-analysis of parent management training for the treatment of child disruptive behavior. Clinical child and family psychology review, 16(1), 18-34.
Myers, D. G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American psychologist, 55(1), 56
Nath Dwivedi, K., & Harper, P. B. (2004). Promoting Emotional Well Being of Children and Adolescents and Preventing their Mental Ill Health.
Nock, M. K., & Kazdin, A. E. (2005). Randomized controlled trial of a brief intervention for increasing participation in parent management training. Journal of consulting and clinical psychology, 73(5), 872.
O'Leary, K., & Dockray, S. (2015). The effects of two novel gratitude and mindfulness interventions on well-being. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 21(4), 243-245.
Parent, J., McKee, L. G., Rough, J. N., & Forehand, R. (2016). The association of parent mindfulness with parenting and youth psychopathology across three developmental stages. Journal of abnormal child psychology, 44(1), 191-202.
Patterson, G. R., Reid, J. B., & Eddy, J. M. (2002). A brief history of the Oregon model. Antisocial behavior in children and adolescents: A developmental analysis and model for intervention, 3-21.
Pelechano, V., González-Leandro, P., García, L., & Morán, C. (2013). Is it possible to be too happy? Happiness, personality, and psychopathology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(1), 18-24.
Piquero, A. R., Jennings, W. G., Diamond, B., Farrington, D. P., Tremblay, R. E., Welsh, B. C., & Gonzalez, J. M. R. (2016). A meta-analysis update on the effects of early family/parent training programs on antisocial behavior and delinquency. Journal of Experimental Criminology, 1-20.
Rahiminezhad, A., Rahimijafari, M., Salamati, P. (2016). The Relationship of Identity Styles and Psychological, Social and Emotional Well-beings: the Mediating role of Commitment and Accepting Religious Identity. Applied Psychological Research Quarterly, 6(4), 95-112.
Ravens-Sieberer, U., Herdman, M., Devine, J., Otto, C., Bullinger, M., Rose, M., & Klasen, F. (2014). The European KIDSCREEN approach to measure quality of life and well-being in children: development, current application, and future advances. Quality of life research, 23(3), 791-803.
Romo-González, T., Ehrenzweig, Y., Sánchez-Gracida, O. D., Enríquez-Hernández, C. B., López-Mora, G., Martínez, A. J., & Larralde, C. (2014). Promotion of individual happiness and wellbeing of students by a positive education intervention. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 79-102.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual review of psychology, 52(1), 141-166.
Sanders, M. R., Bor, W., & Morawska, A. (2007). Maintenance of treatment gains: a comparison of enhanced, standard, and self-directed Triple P-Positive Parenting Program. Journal of abnormal child psychology, 35(6), 983-998
Sanders, M. R., Kirby, J. N., Tellegen, C. L., & Day, J. J. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical psychology review, 34(4), 337-357.
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M., & Gemar, M. C. (2002). The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy, 9(2), 131-138.
Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of positive psychology, 2, 3-12.
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress. American psychologist, 60(5), 410-421.
Van der Oord, S., Bögels, S. M., & Peijnenburg, D. (2012). The effectiveness of mindfulness training for children with ADHD and mindful parenting for their parents. Journal of child and family studies, 21(1), 139-147.
Williams, K. L., & Wahler, R. G. (2010). Are mindful parents more authoritative and less authoritarian? An analysis of clinic-referred mothers. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 230-235. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,136 |
||