| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,805 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,096 |
مقایسه سبک های مدیریت مدیران دبیرستان های عادی ، نمونه دولتی ،غیرانتفاعی و تیزهوشان پسرانه شهر تهران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 7، اردیبهشت 1395، صفحه 37-56 اصل مقاله (452.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.2876.1070 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا جوان بخت* 1؛ محمد یمنی دوزی سرخابی2؛ اباصلت خراسانی2 | ||
| 1دانشگاه تهران | ||
| 2عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های مدیریت در انواع مدارس عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان پسرانه شهر تهران از دیدگاه دبیران بود. این پژوهش پیمایشی با مشارکت 375 نفر از دبیران دبیرستانهای پسرانه شهر تهران انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (نمودار فراوانی، میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی LSD، آزمون t تک گروهی و آزمون خی دو) استفاده گردید. نتایج نشان داد که 1-تفاوت معناداری بین دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیزهوشان و میزان استفاده از سبک مدیریت رابطه مدار و وظیفه مدار وجود دارد.2- بین سبک مدیریت رابطه مدار و وظیفه مدار در مدارس عادی، نمونه دولتی و تیزهوشان تفاوت معنی دار وجود ندارد اما در مدارس غیرانتفاعی این تفاوت معنی دار است و میانگین سبک رابطه مدار بیشتر از وظیفه مدار است.3- تفاوت معناداری بین اعمال سبک مدیریت رابطه مداری و میزان تحصیلات مدیران دبیرستان مذکور وجود ندارد؛ اما تفاوت معناداری بین میزان استفاده از سبک مدیریت وظیفه مداری و میزان تحصیلات مدیران دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیز هوشان وجود دارد 4- رشته تحصیلاتی مدیران دبیرستان ها تاثیری در تعیین سبک مدیریت رابطه مداری و وظیفه مداری ندارد.5- تفاوت معناداری بین سابقه مدیریت آموزشی و سابقه خدمات آموزشی مدیران دبیرستان های عادی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و تیز هوشان و اعمال سبک مدیریت رابطه مداری و وظیفه مداری وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک مدیریت؛ مدارس عادی؛ تیزهوشان؛ نمونه دولتی؛ غیرانتفاعی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
بهفر، ن. (1379). مقایسه دیدگاه اولیا دانش آموزان مدارس دولتی با مدارس غیرانتفاعی نسبت به عملکرد آن مدارس در دبستانهای پسرانه منطقه ۲ شهر تهران، سال تحصیلی 80-79، پایاننامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی.
بهرنگی، محمدرضا. (1382). مدیریت آموزشی و آموزشگاهی (کاربرد نظریههای مدیریت در برنامهریزی و نظارت). تهران: کمال تربیت.
بیات، م. (1380). مقایسه سبکهای رهبری مدیران مدارس دولتی و مدیران مدارس غیرانتفاعی و تأثیر آن بر موفقیت شغلی آنان در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات.
تاجدار، م. (1381). سبکهای رهبری موفق در دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگآه آزاد اسلامی، واحدتهران مرکزی.
جعفری، ابراهیم؛ سیادت، علی و بهادران، نرگس. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر شادابی مدارس. اندیشههای نوین تربیتی، (1 و 2) 4، 31-44.
حبیبی، شراره و لطفی دمساز، محمد. (1388). مقایسه سبکهای مدیریت مدارس دولتی با غیردولتی شهرستان شهریار. فصلنامه تحقیقات در مدیریت آموزشی، 2، 150-170.
ذیگلری، فاطمه. (1374). مقایسه سبک رهبری رابطه گرایی و وظیفه گرایی مدیران دبیرستانهای دخترانه دولتی، غیرانتفاعی و نمونه مردمی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد خوراسگان.
رابینز، ا. پ. (2003). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی(1390)، ویرایش دوم، چاپ بیست و نهم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ربیعی، محمد و صالحی نجف آبادی، رضوان. (1386). مقایسه نرخهای آموزشی و کیفیت آموزشوپرورش نمونههای برتر مدارس دولتی و غیرانتفاعی استان چهارمحال و بختیاری. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، (19)6، 110-140.
رضایی قند فروش، سعید. (1378). بررسی رابطه مکان کنترل با جوسازمانی مدارس راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیتمعلم.
زین آبادی، حسن رضا؛ بهرنگی، محمدرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و فرزاد، ولی اله. (1389). نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحولی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (34)9، 126-90.
سرمد، غلامعلی. (1389). مقایسه عملکرد مدیریت دبیرستانهای دخترانه دولتی و غیردولتی شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، (2)2، 98-116.
سنجری، پروین. (1384). بررسی کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دولتی شهر- اصفهان در سال تحصیلی 84-1383. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.
شمسالمعالی تبریزی، شبناز. (1381). بررسی و مقایسه دبیرستانهای دخترانه دولتی و غیرانتفاعی ازنظر سبک مدیریت و میزان روحیه دبیران در شهر تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء.
عطایی، م. (1378). مقایسه سبکهای مدیریتی دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد ، مرکز آموزش مدیریت دولتی اصفهان.
علاقه بند، علی. (1388). مدیریت عمومی. چاپ بیستم. تهران: روان.
فرشاد، مهدی. (1362). رابطه نگرش سیستمی. تهران: امیرکبیر.
فقهی فرهمند، ناصر. (1379). مدیریت در ایران. تبریز: کتابفروشی مرکز آموزش دولتی تبریز.
قاسمی، بهروز. (1382). تئوریهای رفتار سازمانی. تهران: هیأت.
محمدزاده، عباس. (1379). مدیریت توسعه. تهران: سمت.
نریمانی، محمد و جاوید، ارجمند.(1386). بررسی رابطه بین جوسازمانی و روحیه دبیران دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی. اندیشههای نوین تربیتی، (3 و 4)3، 93-81.
AlFahad, H. Alhajeri, S. & Alqahtani, A. (2013). The relationship between school principals' leadership styles and teachers' achievement motivation. Chinese Business Review, 12(6).
Bertrand, M. & Schoar, A. (2001). Managing with style: The effect of managers on firm policies. Retrieved May 13, 2012, from http://www.qje.oxfordjournals.org/content/118/4/1169.short.
Bush, T. (2007). Educational leadership and management: theory, policy and practice. South African Journal of Education, 27(3), 391-406.
Chiok Foong Loke, J. (2001). Leadership behaviours: effects on job satisfaction, productivity and organizational commitment. Journal of nursing management, 9(4), 191-204.
Dunham-Taylor J. (2000). Nurse executive transformational leadership found in participative organizations. Journal of Nursing Administration, 30(5), 241-250.
Frank, B., Eckrich, H. & Rohr J. (1997). Quality nursing care, leadership makes the difference. Journal of Nursing Administration, 27(5), 13-14
Hakimi, S. Hejazi, E, &Lavasani, M. G. (2011). The Relationships Between Personality Traits and Students’ Academic Achievement. Journal of Social and Behavioral Sciences, 29, 836-845.
Ma, X. & MacMillan, R. B. (1999). Influences of workplace conditions on teachers' job satisfaction. The journal of educational research, 93(1), 39-47.
Pilerood, F. M. F. (2012). Comparison of Female & Male Physical Education Managers’ Leadership Style & Its Relation to Job Satisfaction of Iran Sports Federations’ Staff. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(4), 3874-3879.
Subramaniam, P. A. B. (2011). The influence of leadership style on organizational commitment (Unpublished Masters dissertation, University Utara, Malaysia).
Wong, J. Y. & Lee, W. H. (2012). Leadership through service: An exploratory study of the leadership styles of tour leaders. Tourism Management, 33(5), 1112-1121. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 837 |
||