| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,666,856 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,807 |
یادگیری سازمانی و تاثیر آن بر تعهد سازمانی در بین کارکنان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 8، مرداد 1395، صفحه 127-147 اصل مقاله (468.61 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.7254.1141 | ||
| نویسندگان | ||
| احسان پروین* ؛ محمدرضا کارگذاری | ||
| دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارمندان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه شامل 200 نفر (مرد و زن ) بودند که در سال 1393 در این سازمان اشتغال داشتند که نمونهگیری به صورت سرشماری کامل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای یادگیری سازمانی واتکینز و مارزیک و استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر می باشد. روایی ابزار پژوهش به صورت روایی محتوایی صورت گرفته است. برای آزمون پایایی هر دو پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ برآورد شده است، که این مقدار برای پرسشنامه ی یادگیری سازمانی89/0 و برای پرسشنامه ی تعهد سازمانی 91/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss از روش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود داشت. بین ابعاد عاطفی و مستمر تعد سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین بعد مهارت های فردی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود نداشت. ولی بین دیگر ابعاد یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری سازمانی؛ تعهد سازمانی؛ دانشگاه رازی؛ مدیران | ||
| مراجع | ||
|
تولایی، روح اله و مسلم، باقری (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها. دوماهنامهی توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 73-96.
حیدری فرد، رضا (1380). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و اثربخشی مدیران مدارس متوسطهی دولتی، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیتمعلم تهران.
خلیلی عراقی، مریم (1383)، سازمانهای یادگیرنده: ضرورتی برای تحول و توسعه. ماهنامه تدبیر، 143، 70.
داورزنی، هدی (1385). ارائه مدلی برای اندازهگیری یادگیری سازمانی در صنعت قطعهسازی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده مدیریت.
زمردیان، اصغر (1373). مدیریت تحول. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
سبحانی نژاد، مهدی. شهائی، بهنام و یوز باشی، علیرضا (1385). سازمان یادگیرنده. تهران: یسطرون.
علامه، سید محسن و مقدمی، مهدی (1387). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی، مطالعهی موردی: واحد نیرو محرکهی شرکت ایرانخودرو. پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، 10(1)، 75-100.
مدنی، حسین (1384). بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
ملکی آوراسین، صادق؛ زوار، تقی و وکیلی، راحله (1392). رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 7 (2)، 131-144.
میرشاهی، ناصر (1388)، فرایند مدیریت دانش از حافظه سازمانی تا یادگیری سازمانی. ماهنامه مدیریت و توسعه، 12.
هومن، حیدرعلی (1390). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
الوانی، سید مهدی (1380). مدیریت عمومی، چاپ شانزدهم. تهران: نی.
الیاسپوران، محمد کریم؛ پور سعید، علیرضا و اشراقی سامانی، رؤیا (1393). بررسی تأثیر آموزشهای تخصصی با تأکید بر توانمندی شغلی منابع انسانی (موردمطالعه در سطح سازمان جهاد کشاورزی اسلام). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 10(1)، 37-50.
Argris, C., & Schön, D. A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective Reading. Boston: Addison Wesley publishing company.
Baker, T. L. Hunt, T. G. & Andrews, M. C. (2006). Promoting Ethical Behavior and Organizational Citizenship Behaviors. Journal of Buseiness Research, 59(7), 840- 857.
Barzegar, M., Afzal, E., Tabibi, S. J., Delgoshaei, B., & Koochakyazdi, S. (2012). Relationship between leadership behavior, quality of work life and human resources productivity: Data from Iran. International Journal of Hospital Research, 1(1), 1-14
Berghman, L., Matthyssens, P., Streukens, S., & Vandenbempt, K. (2013). Deliberate learning mechanisms for stimulating strategic innovation capacity. Long Range Planning, 46(1-2), 39-71.
Chiaburu, D., Diaz, I., & Vos. A. (2013). Employee alienation: Relationships with careerism and career satisfaction. Journal of Managerial Psychology, 28(1), 4-20.
Falkenburg, K., & Schyns, B. (2007). Work satisfaction, organizational commitment and withdrawal behaviours. Management Research News, 30(10), 708-723.
Kontoghiorghes, C., Awbre, S. M., & Feurig, P. L. (2005). Examining the relationship between learning organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance. Human resource development quarterly, 16(2), 185-212.
Mathieu, J. E., & Zajac, D. M. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human resource management review, 1(1), 61-89.
Meyer, J. P., Stanley D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization. A meta- analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61, 20-52.
Mowday, R. T. (2000). Chickens, Pigs, Breakfast, and Commitment. The Organizational Behavior Division:p. 3. Organizational commitment. Administrative ScienceQuarterly, 17(4), 555-573.
Santos-Vijande, M. L., López-Sánchez, J. Á., & Trespalacios, J. A. (2012). How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy, and performance. Journal of Business Research, 65(8), 1079-1089.
Tam, S., & Gray, D. E. (2016). Organisational learning and the organisational life cycle: the differential aspects of an integrated relationship in SMEs. European Journal of Training and Development, 40(1), 2-20.
Roca-Puig, V., Beltrán-Martín, I., Escrig-Tena, A. B., & Carlos Bou-Llusar, J. (2007). Organizational commitment to employees and organizational performance: A simultaneous test of configurative and universalistic propositions. Personnel Review, 36(6), 867-886.
Weisberg, R. W. (1999). I2 Creativity and Knowledge: A Challenge t0 The0ries. Handbook of creativity, 226. Cambridge University Press, pp, 226-250.
Yaşlıoğlu, M. M., Şap, Ö., & Toplu, D. (2014). An investigation of the characteristics of learning organizations in Turkish companies: Scale validation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 726-734. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,860 |
||