| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,982,875 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,775,196 |
تحلیل مفهومی مدل دیجی کوال بر اساس چارچوب نظری پنج -اس در کتابخانه های دیجیتالی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 11، مرداد 1396، صفحه 59-76 اصل مقاله (465.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2018.28787.1159 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا سادات سیادتی* 1؛ عصمت مومنی2؛ مهدی علیپور حافظی2 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر، تطابق مدل ارزیابی دیجی کوال با چارچوب نظری پنج- اس در مفاهیم کتابخانه ی دیجیتالی است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تحلیل محتوای کیفی به ارزیابی مدل دیجی کوال و چارچوب نظری پنج- اس پرداخته است. داده ها با تفسیر ذهنی محتوایی داده های متنی، از طریق فرآیندهای طبقه بندی نظام مند گرد آوری شده است. روایی پژوهش از نوع منطقی است که بیشتر بر مبنای قضاوت شخصی پایه گذاری شده است. پایایی پژوهش از نوع اعتبار پذیری و مشورت با متخصصین حوزه کتابخانه دیجیتالی است که به واقعی بودن توصیفات و یافته های پژوهش و اعتبار آنها اشاره دارد. یافته ها: یافته های به دست آمده از پژوهش حاکی از آن است که در الگوی دیجی کوال فرآیند بررسی محتوا (اطلاعات)؛ و فرآیند جامعه (کاربر) کتابخانه دیجیتالی، عمدتا منوط به پیش نیازهای دو جزء مهم در محیط کتابخانه دیجیتالی محیط فنی و تعامل کاربر/ سیستم است. در نتیجه، از آنجایی که هر مدل ارزیابی، مجموعه ای از مقیاس ها و روش های گردآوری داده ها را دارد؛ عامل و متغیر جوامع (کنشگران) در ابعاد مفاهیم موثر پنج- اس در کتابخانه ی دیجیتالی اعم از قابلیت دسترس پذیری، ارتباط شیء دیجیتالی؛ قابلیت ایجاد، اثر بخشی، قابلیت توسعه پذیری، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت اطمینان خدمات وجود دارد و با مدل دیجی کوال قابل ارزیابی است. در ابعاد مفاهیم موثر پنج- اس در کتابخانه ی دیجیتالی اعم از قابلیت دسترس پذیری، ارتباط شیء دیجیتالی؛ قابلیت ایجاد، اثر بخشی، قابلیت توسعه پذیری، قابلیت استفاده مجدد | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل دیجی کوال؛ چارچوب نظری پنج- اس؛ کتابخانه های دیجیتالی | ||
| مراجع | ||
|
امان الهی نیک، حمید؛ علیپور حافظی، مهدی و مطلبی، داریوش (1392). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی موسسههای پژوهشی ایران بر اساس پروتکل دیجی کوال. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25(3)، 25- 43. امینی سرتشنیزی، سمیه (1393). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل دیجی کوال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء علیها السلام، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. جعفربگلو، مریم؛ حمیدی، محسن؛ انوری، شاپور؛ فامیل روحانی، سید علیاکبر (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجی کوال (موردمطالعه: کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. (68)، 309-324 صفوی، زینب؛ تفرشی، شکوه (1390). امکانسنجی نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). (13)، 1- 12 صمیعی، میترا. (1395). تحلیل الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج-اس. در سازماندهی منابع علمی و ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 2(6)، 80 -100. یوسف زاده نجدی تبریز، الهام (1392). سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس مدل تطبیقی لیب کوال، دیجی کوال و ای-اس کوال. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسى، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. Balog, A. (2011). Testing a multidimensional and hierarchical quality assessment model for digital libraries. Studies in Informatics and Control, 20(3), 233-246. Balog, A. (2013). CHALLENGES IN EVALUATING THE QUALITY OF DIGITAL LIBRARIES. Quality Issues and Insights in the 21st Century, 1(2), 100-102. Gonçalves, M. A., Moreira, B. L., Fox, E. A., & Watson, L. T. (2007). “What is a good digital library?”–A quality model for digital libraries. Information processing & management, 43(5), 1416-1437. Kyrillidou, M., Thompson, B., & Cook, C. (2011, August). Regrounding LibQUAL+® for the digital library environment: an analysis of the DigiQUAL data. In 9th Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services, York, England. Kyrillidou, M., Cook, C., & Lincoln, Y. (2009). Digital library service quality: what does it look like?. Evaluation of digital libraries: An insight into useful applications and methods, 187-214. RANDHAWA, J. S., & Ahuja, I. S. (2017). 5s-a quality improvement tool for sustainable performance: literature review and directions. International Journal of Quality & Reliability Management, 34(3). Shen, R., Goncalves, M. A., & Fox, E. A. (2013). Key issues regarding digital libraries: evaluation and integration. Synthesis Lectures on Information Concepts.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 804 |
||