| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,832 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,418 |
تاثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 30، فروردین 1397، صفحه 163-188 اصل مقاله (941.13 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2018.8613 | ||
| نویسندگان | ||
| گلاویژ علیزاده1؛ رسول کرد نوقابی* 2؛ خسرو رشید3؛ زلیخا قلیزاده4 | ||
| 1دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
| 2دانشیار روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
| 3استادیار روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
| 4استادیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه کردستان | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در نیمسال دوم تحصیلی 1395-1394 و روش نمونهگیری از نوع داوطلبانه بود. بدین صورت که ابتدا آزمون غربالگری افسردگی بک و فرسودگی تحصیلی ماسلاش در بین دانشجویان دختر 25- 19 ساله توزیع شد و سپس بر اساس نمرهی پرسشنامهها دانشجویانی که از متوسط نمرات در هر دو پرسشنامه برخوردار بودند انتخاب گردیده و از بین افرادی که شرایط ورود به پژوهش حاضر را داشتند 34 نفر برای مشارکت در پژوهش حاضر داوطلب شدند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 17 نفر) و کنترل(17 نفر) قرار گرفتند و به آزمونهای رایانهای دستهبندی کارتهای ویسکانسین و استروپ رنگ- واژه و آزمون فراخنای حروف ارقام پاسخ دادند. جلسات نوروفیدبک برای گروه آزمایش در آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه کردستان و برای هر فرد طی یک دورهی آموزشی 10 جلسهای( هفتهای 2 بار و به مدت 45 دقیقه) انجام شد. پروتکل نوروفیدبک با استفاده از امواج آلفای بالا در ناحیهی پاریتال- اکسیپیتال)نقاطP3, PZ, P4, O1, 02) و به ویژه نقطهی PZانجام گرفت که پس از گذشت 3 جلسه دو نفر از اعضای گروه آزمایش از ادامهی همکاری انصراف دادند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 18 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی موثر بوده است ( 001/0> p). یافتههای این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی اثرگذار است و از طریق تغییراتی که در سطوح سلولی مغز ایجاد میکند منجر به بهبود عملکرد شناختی افراد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوروفیدبک؛ امواج آلفای بالا؛ کارکردهای اجرایی؛ نشانگان فرسودگی تحصیلی؛ علایم افسردگی | ||
| مراجع | ||
|
آجیل چی، بیتا؛ احدی، حسن؛ نجاتی، وحید و دلاور، علی. (1392). کارکردهای اجرایی در افراد افسرده و غیر افسرده. مجلهی روانشناسی بالینی، سال پنجم، 2(18)، 88-77. اسکندری، ذکریا؛ طارمیان، فرهاد؛ نظری، محمد علی؛ بختیاری، مریم؛ ممتازی، سعید و رضایی، مظاهر. (1393). اثربخشی درمان نوروفیدبک در کاهش شدت علایم اختلال افسردگی اساسی. مجلهی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 22(92)، 86 - 95. آقائی، الهام؛ عابدی، احمد و جمالی پا قلعه، سمیه. (1391). فراتحلیل اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری بر میزان نشانههای افسردگی. روانشناسی بالینی و شخصیت دانشگاه شاهد، سال نوزدهم، 6، 80-69. جنگی، شهلا. (1391). کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری و عادی. پایان نامهی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز. حسینی، فریده سادات؛ امیدوار، یاسر و عباسی، نرجس. (1396). نقش کارکردهای اجرایی و افکار خودآیند منفی در تبیین دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان. فصلنامهی مطالعات روانشناسی بالینی، 7(26)، 111-83. رستم اوغلی، زهرا و خشنود نیای چماچایی، بهنام. (1392). مقایسهی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 37-18. فیضی، ژاله؛ مرادی، علیرضا؛ خواجه دلوئی، محمد و خادم، نیره.(1396). کارآمدی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و افسردگی زنان باردار به وسیله لقاح خارج از رحمی. فصلنامهی مطالعات روانشناسی بالینی، 7(27)، 27-1. کاویانی، حسین؛ صیفوریان، حسین؛ شریفی، ونداد و ابراهیمخانی، نرگس. (1388). پایایی و روایی مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی (HADS): بیماران افسرده و اضطرابی ایرانی. مجلهی دانشکده پزشکی علوم پزشکی تهران، 47(7)، 385-379. مشهدی، علی؛ حمیدی، ندا؛ سلطانیفر، عاطفه و تیموری، سعید. ( 1390). بررسی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلالهای طیف در خودماندگی: کاربرد آزمون استروپ رایانهای. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره،1(2)، 104- 87. مقتدائی، کمال؛ صالحی، مهرداد؛ افشار، حمید؛ تسلیمی، مهشید و ابراهیمی، آسیه. (1392). مقایسهی کارکردهای اجرایی بین سوء مصرفکنندگان هروئین، تحت درمان با متادون و هنجار. مجلهی تحقیقات علوم رفتاری، 11(3)، 207-196. مولایی، مهری؛ حاتمی، جواد و رستمی، رضا. ( 1393). بررسی و مقایسهی کارکردهای اجرایی در بیماران مبتلا با اختلال افسردگی اساسی و وسواسی- جبری با افراد سالم. فصلنامهی تازههای علوم شناختی، 16(3)، 71-61. هاشمی، تورج و حکمتی، عیسی. (1389). مقایسهی عملکرد نوروپسیکولوژیک افراد افسرده، وسواسی- اجباری غیر بالینی با افراد سالم: الگوی سه مولفهای کارکردهای اجرایی میاک. فصلنامهی علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 5(18)، 199-168. Ahola, K & Hakanen, J. (2007). Job strain, burnout, and depressive symptoms: A prospective study among dentists .Journal of Affective Disorders, 104(24), 103–110.
Angelakis, E; Stathopoulou, S; Frymiare, JL; Green,DL; Lubar, JF& Kounios, J. (2007). EEG Neurofeedback: A Brief Overview and an Example of Peak Alpha Frequency Training for Cognitive Enhancement in the Elderly. Clin Neuropsychol, 21,110–129.
Beck, J; Gerber, M; Brand, S; Pühse, U & Holsboer-Trachsler, E. (2013). Executive function performance is reduced during occupational burnout but can recover to the level of healthy controls. Journal of Psychiatric Research, 47, 1824-1830.
Best, JR; Miller, PH & Jones, LL. (2009). Executive functions after age 5: Changes and correlates. Developmental Review, 29, 180–200.
Brown, P. C; May, R. W; Sanchez-Gonzalez, M. A; Koutnik, A. P & Fincham, F. D. (2013). The relationship of school burnout, anxiety, and depressive symptoms with academic performance. Poster session presented at the 25th Annual Convention of the Association for Psychological Science, Washington, DC.
Chang, HH; Lee, IH; Gean, PW; Lee, SY; Chi, MH; Yang, YK & et al. (2012). Treatment response and cognitive impairment in major depression Association with C-reactive. Brain Behav Immun, 26, 90-95.
Choi, S. W; Chi, S. E; Chung, S. Y; Kim, J. W; Ahn, C. Y & Kim, H. T. (2011). Is alpha wave neurofeedback effective with randomized clinical trials in depression? A pilot study. Neuropsychobiology, 63, 43–51.
Diestel, S; Cosmar, M & Schmidt, K. H. (2013). Burnout and impaired cognitive functioning:The role of executive control in the performance of cognitive tasks.Work & Stress, 27, 164–180.
Doppelmayr, M; Nosko, H; Pecherstorfer, T & Fink, A. (2007). An Attempt to Increase Cognitive Performance After Stroke With Neurofeed back. Biofeedback, 35(4), 126–30.
Elliott, M & Parente, F. (2014). Efficacy of memory rehabilitation therapy: A meta-analysis of TBI and stroke cognitive rehabilitation literature. Brain injury, 28(12), 1610-1616.
Escolano, C; Aguilar Herrero, M & Minguez, J. (2011). EEG-Based Upper Alpha Neurofeedback Training Improves Working Memory Performance. 33rd Annual International IEEE EMBS Conference, August 30 - September 3, 2011. Boston: Boston Marriott Copley Place, 2327–30.
Escolano, C; Navarro-Gil, M; Garcia-Campayo, J & Minguez, J. (2013). EEG-based upper-alpha neurofeedback for cognitive enhancement in major depressive disorder: a preliminary, uncontrolled study. Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc, 6293-6296.
Escolano, C; Navarro-Gil, M; Garcia-Campayo, J; Congedo, M; De Ridder, D & Minguez, J. (2014). A controlled study on the cognitive effect of alpha neurofeedback training in patients with major depressive disorder. Front Behav Neurosci, 2, 8-296.
Escolano, C; Olivan, B; Lopez-del-Hoyo, Y; Garcia-Campayo, J & Minguez, J. (2012). Double-blind single-session neurofeedback training in upper-alpha for cognitive enhancement of healthy subjects. Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc, 4643- 4647.
Fava, M; Graves, L. M; Benazzi, F; Scalia, M. J; Iosifescu, D. V; Alpert, J. E & et al. (2006). A cross-sectional study of the prevalence of cognitive and physical symptoms during long-term antidepressant treatment. The Journal of Clinical Psychiatry, 67, 1754–1759.
Gonzalez, M. G; Peiro, J.M; Rodriguez, I & Bliese, P. D. (2012). Perceived collective burnout: Amultilevel explanation of burnout. Anxiety, Stress & Coping, 25, 43–61.
Hanslmayr, S; Sauseng, P; Doppelmayr, M; Schabus, M & Klimesch, W. (2005). Increasing Individual Upper Alpha Power by Neurofeedback Improves Cognitive Performance in Human Subjects. Appl Psychophysiol Biofeedback, 30, 1–10.
Hargrave, DD; Nupp, JM & Erickson, RJ. (2012). Two brief measures of executive function in the prediction of driving ability after acquired brain injury. Neuropsychol Rehabil, 22(4), 489-500.
Hart T & Jacobs H. (2010). Rehabilitation and management of behavioral disturbances folloeing frontal lobe injury. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 8(2), 1-12.
Harvey, P.O; Bastard, G.L; Pochon, J.B; Levy, R; Allilaire, J.F; Dubois, B & Fossati, P. (2004). Executive functions and updating of the contents of working memory in unipolar depression. Journal of Psychiatric Research, 38, 567–576.
Huizinga, M; Dolan, CV& van der Molen, MW. (2006). Age-related change in executive function: developmental trends and a latent variable analysis. Neuropsychologia, 44(11), 2017-2036.
James, LC & Folen, RA . (1996). EEG biofeedback as a treatment for chronic fatigue syndrome: a controlled case report. Behav Med, 22 (2), 77-81.
Kayiran, S; Dursun, E; Dursun, N; Ermutlu, N & Karamürsel, S. (2010). Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. Appl Psychophysiol Biofeedback, 35(4), 293-302.
Klimesch, W; Sauseng, P & Hanslmayr, S. (2007). EEG alpha oscillations: The inhibition–timing hypothesis. Brain Res Rev, 53, 63–88.
Knouse, L.E; Barkley, R & Murphy, K.R. (2013). Does executive functioning (EF) predict depression in clinic-referred adults? EF tests vs. rating scales. Journal of Affective Disorders, 145, 270–275.
Kober, SE ; Schweiger, D; Witte, M; Reichert, JL; Grieshofer, P; Neuper, C & Wood, G. (2015). Specific effects of EEG based neurofeedback training on memory functions in post-stroke victims. J Neuroeng Rehabil, 12, 107.
Lars, M; Moazami-Goudarzi, M; Jeanmonod, D & Sarnthein, J. (2008). EEG alpha distinguishes between cuneal and precuneal activation in working memory. NeuroImage, 40(3), 1296-1310.
May, R.W; Bauer, K.N & Fincham, F.D. (2015). School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences, 42, 126–131.
Miyake, A; Friedman, NP; Emerson, MJ; Witzki, AH; Howerter, A &Wager, TD. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex ‘‘frontal lobe’’ tasks: a latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100.
Monastra, VJ; Monastra, DM & George, S. (2002). The effects of stimulant therapy, EEG biofeedback, and parenting style on the primary symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder. Appl Psychophysiol Biofeedback, 27(4), 231-49.
Murrough, JW; Lacoviello, B; Neumeisrer, A; Chaney, DS & Losifescu, DV. (2011). Cognitive dysfunction in depression: Neurocircuitry and new therapeutic strategies. Neurobiol Learn Mem, 96, 553 -563.
Nan, W; Rodrigues, JP; Ma, J; Qu, X; Wan, F; Mak, P & et al. (2012). Individual alpha neurofeedback training effect on short term memory. Int J Psychophysiol, 86, 83–7.
Paelecke-Habermann, Y; Pohl, J & Leplow, B. (2005). Attention and executive functions in remitted major depression patients. Journal of affective disorders, 89(1), 125-35. Rosenblum, S; Aloni, T& Josman, N. (2010). Relationships between handwriting performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: A preliminary study. Research in developmental disabilities, 31(2), 502-9.
Salmela-Aro, K; Savolainen, H & Holopainen, L. (2008). Depressive Symptoms and School Burnout During Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 6, 34-45.
Shirom, A. (2009). Epilogue: Mapping future research on burnout and health. Stress and Health, 25,375–380.
Snyder, H. (2013). Major depressive disorder is associated with broad impairments on neuropsychological measures of executive function: a meta-analysis and review. Psychological Bulletin, 139, 81-132.
Tuladhar, A.M; ter Huurne, N; Schoffelen, J.M; Maris, E; Oostenveld, R &Jensen, O. ( 2007).Parieto occipital sources account for the increase in alpha activity with working memory load. Hum. Brain Mapp, 28, 785–792.
Vernon, D; Egner, T; Cooper, N; Compton, T; Neilands, C; Sheri, A & Gruzelier, J. (2003). The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. Int J Psychophysiol, 47(1), 75-85.
Walburt, V. (2014). Burnout among high school students: A literature review. Children and Youth Services Review, 42, 28–33.
Zoefel, B; Huster, R. J & Herrmann, C. S. (2011). Neurofeedback training of the upper alpha frequency band in EEG improves cognitive performance. Neuroimage, 54, 1427–1431. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,201 |
||