| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,974 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,434 |
تبیین نقش مسئولیتپذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان براساس تفسیر المیزان | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 34، تیر 1397، صفحه 27-56 اصل مقاله (502.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2018.29013.1734 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا دیدگاه1؛ سید صدر الدین شریعتی* 2؛ سعید بهشتی3؛ محسن ایمانی نایینی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 4دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین نقش مسئولیتپذیری در تربیت اجتماعی نوجوانان بر اساس تفسیر المیزان بوده است. روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوای تفسیر المیزان بود. جامعه موردنظر پژوهش قرآن و تفاسیر قرآنی بوده و نمونه پژوهش تفسیر المیزان بوده است. روش نمونهگیری نیز سرشماری از آیات قرآن بود. یافتهها نشان داد مسئولیت یعنی مورد بازخواست قرار گرفتن در برابر آنچه به ما سپرده شده است. انسان در مقابل خود، جامعه و پروردگار خویش مکلف به انجام وظایفی است. ازجمله لوازم مسئولیتپذیری اجتماعی میتوان به داشتن اختیار، آگاهی، اراده فردی و جمعی، برخورداری از قدرت و توانمندی، گرایشهای متضاد، انتخاب قبل از عمل اشاره نمود. همچنین از کارکردهای مسئولیتپذیری میتوان به بهبود رابطه میان فرد و جامعه، ارتقای درک و شعور اجتماعی، که یکی از پایههای بسیار مهم در رشد مسئولیتپذیری است، اشاره کرد، زیرا اگر شخصیت اجتماعی درست تربیت نشود، منجر به بروز اختلالاتی مانند افسردگی، بدبینی، استرس و پرخاشگری در روابط اجتماعی نوجوان با دیگران خواهد شد. برای مسئول بارآوردن نوجوانان استفاده از روشهایی مانند: داشتن استقلال، الگوبرداری، نظارت اجتماعی نسبت به عملکرد، ایفای نقش توأم با انضباط، ایجاد فضای تصمیمگیری و مواجهه با نتیجه عمل، کاربردی به نظر میرسد. هدف از مسئول بار آوردن نوجوانان این است که، نوجوانان با شناخت امانات و تعهد نسبت به آنها ولایت خداوند را در زندگی قبول کرده و در قبال آن پاسخگو خواهند بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت اجتماعی؛ تفسیر المیزان؛ روشهای تربیتی؛ مسئولیتپذیری؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم، ترجمه حسین انصاریان (1391). چ ۲. خطاط حسنزاده. سید عبد المهدی. انتشارات پیام عدالت. ابنبابویه قمی، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین (شیخ صدوق)(1384 ش). عیون اخبار الرضا، جلد دوم، ترجمه حمیدرضا مستفید و علیاکبر غفاری، چاپ دوم، تهران: دارالاکتب الاسلامیه. اسلامی منش، نرگس (1395). بررسی تحلیلی نسبت وجدان و مسئولیت و مدلولهای تربیتی آن از منظر قرآن کریم بهمنظور ارائهی الگوی تربیت مناسب، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. اصغری، فرهاد (1377-1378). بررسی مقایسهای اثربخشی درمان مبتنی بر الگوی فرا نظری گروهی بر سوءمصرف مخدر (تریاک) در دو شکل دومرحلهای و پنج مرحلهای و تحلیل مراحل تغییر این مواد الگو در معتادان مراکز دولتی و خصوصی شهر سنندج، پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. البستانی، فؤاد افرام (1906 م). فرهنگ المعجم الوسیط عربی- فارسی، ترجمه بندر ریگی، محمد (1382) تهران: انتشارات اسلامی. باقری، خسرو (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چ 19، ج اول، تهران: مدرسه. باقری، خسرو، سجادیه، نرگس، توسلی، طیبه (1394). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، چاپ دوم، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. حاجیزاده، مهین، آورجه (1393). مسئولیتپذیری اجتماعی در قرآن کریم با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان، دو فصلنامه قرآن در آینه پژوهش، 1(1)، 156-123. حرعاملی، محمد بن حسن (1403 ق). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، چاپ پنجم، بیروت: دار احیاء التراث العربی. خواجهنوری، بیژن، مساوات، سید ابراهیم، ریاحی، زهرا (1393). «رابطۀ سبک زندگی و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی (مطالعۀ موردی: نوجوانان دبیرستانی شیراز)، مجله جامعه پژوهی فرهنگی (علوم اجتماعی)»، 5(4)، 36-19. دشتی، محمد (۱۳۸۹). نهجالبلاغه. مؤسسه فرهنگی تحقیقات امیرالمؤمنین به نقل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی. راد، سید مسعود (1394). مجموعه کتابهای آینههای شفاف «چگونه فرزندان خود را تربیت نکنیم»، تهران: برادری، نسل نواندیش. رفعتیان، عبدالحسین (1394). مسئولیتپذیری، چاپ ششم، تهران: قطره. طباطبایی، سید محمدحسین (1392). تفسیر المیزان، جلدهای، 1-2-4-5-6-7-8-9-12-13-16-17-18-19-20، ترجمه موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. طباطبایی، سید محمدحسین (1387). نهایت الفلسفه ترجمه نهایت الحکمۀ، ترجمه تدین، مهدی به کوشش خسروشاهی، هادی، قم: بوستان کتاب، انتشارات تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم. علوی، سید محمدحسین (1386). نکات اساسی در فلسفۀ تعلیم و تربیت و مکاتب فلسفی- تربیتی، کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر. کلینی، محمد بن یعقوب (1365). الکافی. مصحح غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، تهران: دارالکتب الاسلامیه. نبوی، سید صادق (1392). شیوههای آموزش مسئولیتپذیری به نوجوانان. ماهنامه آموزشی- تربیتی پیوند، (403 و 402)، 85-84.
ابوالدهب، اشرف طه (1381). المعجم الاسلامی «الجوانب الدینیۀ و السیاسیۀ و الاجتماعیۀ و الاقتصادیۀ»، دائرۀ المعارفها و واژهنامهها، قاهره: دارالشرق. Sausky, I., Larson, R. W., Griffith, A., Wu, J., Raffaell, M., Sugimura, N., & Guzman, M. (2014). Journal of Research on Adolescence (Wiley- Blackwell). 24(3), 417-430. Wilkinson-Lee, A. M., Zhang, Q., Nuno, V. L., & Wilhelm, M. S. (2011). Adolescent emotional distress: The role of family obligations and school connectedness. Journal of Youth and Adolescence, 40(2), 221-230. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,688 |
||