| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,069,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,831,459 |
وضعیت زمان، مسئلهبودگی و صورتبندی سیاستگذاری اجتماعی (مطالعه موردی: لوایح و طرحهای مجلس هشتم و نهم) . | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 33، دی 1396، صفحه 1-36 اصل مقاله (2.92 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2017.8703 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اکبر تاج مزینانی1؛ غلامرضا غفاری2؛ یاسر باقری3 | ||
| 1استادیار برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی. (نویسنده مسئول). (عضوپیوسته گروه مطالعات جوانان) | ||
| 2دانشیار برنامهریزی رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. | ||
| 3دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| چکیده سیاستگذاری در عمل بهمثابه یک رشته فعالیت نظاممند است که متضمن مجموعهای از تصمیمها، طرحها و شیوههای عمل است. خلاء قانونی، مغایرتها یا موانع حقوقی در پاسخگویی به مسائل اجتماعی، غالباً سیاستگذاران را بهسوی تدوین یا اصلاح سیاستهای اجتماعی در قالب لوایح/طرحها سوق میدهد. در این زمینه، «فاصله زمانی» میان «مسئلهبودگی»ِ یک پدیده و «پاسخِ» درخور به آن، واجد اهمیت است. فزونیِ این فاصله میتواند سبب تشدید مسئله و یا حتی موجب پیدایش مسئله یا مسائل تازهتر دیگری شود، به نحوی که اقدامات سیاستی تعبیهشده پیشاپیش ناکارآمد شوند. و همین مورد، مسئله پژوهش حاضر را ضرورت میبخشد که «وضعیت «زمان» در واقعیت سیاستگذاری اجتماعی (با تمرکز بر طرحها / لوایح) چگونه بوده است؟» برای بررسی تجربی موضوع و ارائه شواهدی مناسب در باب مسئله مورد پژوهش؛ به شیوه بررسی و تحلیل اسناد طرحها و لوایح مرتبط با سیاستگذاری اجتماعی در مجلس هشتم و نهم و اسنادی که واجد اطلاعاتی درباره تاریخ و نتیجه بررسی آنها (از آغاز تا ابلاغ) است مورد پژوهش قرار گرفته است. یافتهها حاکی از این است که: میانگین زمانی وصول تا تصویب طرحها و لوایح (صرفِ نظر از موارد مسکوت مانده یا کنارگذاری شده)، حدود 22 تا 25 ماه بوده است. زمانبرترین لوایح در حوزه قضایی بوده است که مهمترین آن حدود 12 سال است که به نتیجه نرسیده است. دادههای پژوهش ارتباط منطقی و معناداری میان نزدیکی به زمان انتخابات و رد یا تصویب طرحها و لوایح در حوزه سیاستگذاری نشان نمیدهد. الگومندی مصوبات به تفکیک سالهای مختلف عمر هر مجلس نیز تایید نمیشود. عموماً مسئلهبودگی پدیدههای اجتماعی در جامعه مابهازایی تقنینی در مجلس نداشته است. نتیجه آنکه اولاً فرآیند سیاستگذاری اجتماعی از طریق مجلس بسیار زمانبر است؛ از سوی دیگر عموماً این مسیر پاسخی بهنگام برای مسائل اجتماعی به دنبال نداشته است. از این منظر به نظر میرسد که فرآیند سیاستگذاری اجتماعی در مجلس نیازمند بازنگری و بهبود است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی:سیاستگذاری اجتماعی؛ طرح/ لایحه؛ زمان؛ مسائل اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - اسمیت، کوین؛ لاریمر، کریستوفر. (1392). درآمدی بر نظریه خطمشیگذاری عمومی، ترجمه: حسن داناییفرد، تهران: انتشارات صفار. - باقری، محمدرضا؛ پورعزت، علیاصغر. (1392). «ارائه الگوی ترکیبی برای خط مشی گذاری در عرصه دانشگاه»، مجلس و راهبرد، سال بیستم، شماره 74. - پارسونز، واین. (1392). مبانی سیاستگذاری عمومی و تحلیل سیاستها، ترجمه: حمیدرضا ملک محمدی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. - تابناک. (1389). «توکلی: باید به پرونده مرتضوی رسیدگی شود»، خبرگزاری تابناک، کد خبر: ۱۰۹۳۳۲ تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۹، لینک: http://www.tabnak.ir/fa/print/109332 - دانشفرد، کرماله. (1393). فرآیند خطمشیگذاری عمومی، تهران: انتشارات صفار. - دین، هارتلی. (1388). سیاستگذاری اجتماعی، ترجمه: عبدالله بیچرانلو، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - شافریتز، جی ام و بریک، کریستوفر. (1390). سیاستگذای عمومی در ایالات متحده، ترجمه: حمیدرضا ملک محمدی. تهران: دانشگاه امام صادق. - عطارنیا، احمد و همکاران. (1393). بررسی وضعیت تدوین خطمشی در نظام غیررسمی آموزش مهارتی ایران» مدیریت فرهنگ سازمان 12. - مرکز پژوهشهای مجلس. (1389). مقایسه تطبیقی قانون برنامه پنجم توسعه با لایحه برنامه پنجم، تهران: دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهشهای مجلس. - مرکز پژوهشهای مجلس. (1387-1391). کلیه طرحها و لوایح مجلس هشتم، تهران: سامانه قوانین مرکز پژوهشهای مجلس. - مرکز پژوهشهای مجلس. (1391-1395). کلیه طرحها و لوایح مجلس نهم، تهران: سامانه قوانین مرکز پژوهشهای مجلس. - ملکی، عباس. (1383). مدخلی بر علوم تصمیم گیری، تهران: شرکت راهبران پتروشیمی. - Australian Public Service Commission (2007). Tackling Wicked Problems A Public Policy Perspective, Australian government: Australian Public Service Commission.
- Cre U, V. (2016). “Co-creating Public Policies or Ways to Bring Citizens into the Process”, European Public Sector Information Platform, Topic Report No. 2016/01.
- Lindblom, Ch. (1959). “The Science of Muddling Through”, Public Administration Review, Vol. 19, No. 2 (Spring, 1959), pp. 79-88.
- Saul, j. et al. (2013). “A time-responsive tool for informing policy making: rapid realist review”, Implementation Science, 8:103. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 917 |
||