| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,988,719 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,778,204 |
تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 5، آبان 1395، صفحه 17-32 اصل مقاله (643.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8843 | ||
| نویسنده | ||
| حسنعلی گرمابی* | ||
| دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی است. از آن جا که این کتابها دارای 4 بخش علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم زمین و بهداشت بوده لذا از هر یک از بخشهای هر یک از این کتابها یک درس بهطور تصادفی (مجموعاً 20درس) به عنوان نمونه آماری برگزیده شده است. تکالیف واگرا در این نمونه آماری براساس ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن کدگذاری شدهاند و برای برآورد پایایی آن از روش ضریب همبستگی بین کدگذاران استفاده شده که این ضریب در هریک از کتابهای علوم پایههای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب برابر با 70/0، 87/0، 86/0، 89/0 و 94/0 برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائه شده در هر یک از بخشهای کتابهای علوم و پایههای مختلف یکسان نبوده و از نظر سازماندهی طولی نیز دارای نظم مشخصی نمیباشد و میزان این نوع تکالیف در این کتابها 31/30 درصد بوده و بقیه تکالیف از نوع همگرا میباشند و در مقایسه پایهها با یکدیگر میزان تکالیف واگرای ارائه شده از بیشتر به کمتر به ترتیب مربوط به پایههای اول با 5/54، پنجم با 9/30، سوم با 7/30، دوم با 4/29 و چهارم با 5/23 درصد میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: تحلیل محتوا؛ علوم تجربی؛ خلاقیت | ||
| مراجع | ||
|
منابع - احمدی، غلامعلی.(1385).بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 22(2): 92-51. - امانی تهرانی، محمود و همکاران.(1377). کتاب راهنمای معلم علوم تجربی اول راهنمایی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی. - امیرتیموری، محمدحسن؛ زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله و سالاری، مصطفی. (1392). بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مؤلفههای خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3): 185-161. - سیف، علی اکبر.(1383). روانشناسی پرورشی. ویراست پنجم، چاپ دوازدهم. تهران: آگاه. - کیامنش،علیرضا و نوری، رحمان .(1377). یافتههای سومین مطالعه بینالمللی تیمز ریاضیات دوره ابتدایی. تک نگاشت شماره 22، واحد انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت. - فتحی واجارگاه،کورش. (1388). اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی. تهران: نشر دانشگاهی بال. - قادری، مصطفی.(1379). بررسی تطبیقی کتابهای درسی و راهنمای معلم علوم دوره ابتدایی ایران با آمریکا براساس طبقهبندی شناختی بلوم، بعد اعمال فکری در ساختار هوشی گیلفورد و طبقهبندی هدفهای آموزشی مریل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. - قاسمی، فرشید و جهانی، جعفر.(1387). ارزیابی اهداف و محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی از دیدگاه الگوی خلاقیت پلسک. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3(10): 64-39. - مهرمحمدی، محمود. (1383). آموزش هنر،چیستی،چرایی وچگونگی. تهران: انتشارات مدرسه. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,448 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,623 |
||