| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,054 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,756,352 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,988,572 |
مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 5، آبان 1395، صفحه 33-45 اصل مقاله (841.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8844 | ||
| نویسندگان | ||
| الهه معزی* 1؛ ملوک خادمی1؛ زهرا نقش2 | ||
| 1دانشگاه الزهرا | ||
| 2استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی بود. این پژوهش از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر مراکز پیش از دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که از بین آنها 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) 6 تا 7 ساله از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از آزمون عصب- روانشناختی کانرز برای ارزیابی توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی کودکان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی وجود دارد (05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که وجود مشارکت میتواند توجه و عملکرد روانی- حرکتی را تحتتاثیر قرار دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: توجه؛ عملکرد روانی- حرکتی؛ مهدکودک مبتنی بر مشارکت؛ مهدکودک سنتی | ||
| مراجع | ||
|
منابع جدیدی، مهدی و عابدی، احمد (1390). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان. مجله رویکردهای نوین آموزشی، 3(1)، 71-56. عموزاده خلیلی، محمد (1384). مقایسه رشدشناختی- حرکتی کودکان در مهدکودکهای شهری و روستایی سمنان درسال 1381. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 15 (48)، 73-81 یارمحمدیان، احمد. (1391). اختلالات روانی حرکتی و راههای توانبخشی آن. دانشگاه اصفهان. انتشارات دانشگاه. بهرامی، هادی.(1377). آزمون های روانی – مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 619 |
||