| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,028,080 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,800,760 |
غربیزدایی سینما؛ لزوم بازاندیشی در شیوههای اندیشیدن، نظریهپردازی و فیلمسازی غیرغربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی)* | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 14، مرداد 1397، صفحه 111-148 اصل مقاله (467.27 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2018.25182.308 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدعماد حسینی1؛ شهاب اسفندیاری* 2؛ مرضیه پیراوی ونک3؛ سناء شایان4 | ||
| 1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران | ||
| 2استادیار گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران | ||
| 4کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
| چکیده | ||
| در دهۀ پنجاه میلادی، فیلمهای متمایز غیرغربی، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرد. ازآنپس، رویکردهای مطالعاتی متفاوتی برای شناخت و تحلیل این فیلمها و نیز مقاومت در برابر سینمای غرب به وجود آمد، ازجمله میتوان به «سینمای سوم»[1]، «سینمای دیاسپوریک»[2]، «سینمای پسااستعماری»[3]، «نظریۀ امپریالیسم رسانهای»[4] و... اشاره کرد. نگارندگان معتقدند این رهیافتها در طی زمان، با توجه به تغییرات سیاسی، اقتصادی، ارتباطی بهخصوص بالا رفتن سواد رسانهای[5]، ایجاد و گسترش شبکههای توزیع رسانهای و... دیگر آن کارآمدی سابق را ندارند. در این مقاله کوشش شده با مرور و کنکاش در این رویکردها، آنها را نقد، و با بررسی وضع موجود در جریانهای مختلف مطالعات سینمایی، لزوم بازاندیشی در این رویکردها را تبیین کنیم. در این پژوهش نظری، که با روش مونتاژ و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، در پی آنیم که لزوم عبور از دوقطبی رایج غرب/دیگری[6] را که مبنای نظری جریانهای پیشین مقاومت در برابر غرب در طول تاریخ سینما است، یادآوری کنیم و نشان دهیم غربیزدایی مطالعات فیلم[7] بهعنوان روشی نوخاسته برای مقاومت در برابر سینمای غرب چگونه هدف خود را مرکززدایی[8] از غرب قرار داده است نه طرد غرب یا جابهجایی مرکزها. با غربیزدایی مطالعات فیلم درمییابیم سینمای غرب نیز سینمایی است در کنار سینماهای دیگر که هویت و ارزش دارد و در دنیای چندکانونی و چندفرهنگی حاضر میتواند حضوری زایا، پویا و عادلانه داشته باشد. نظریهپردازان معاصر فیلم قبل از نقد و تحلیل هر فیلم لازم است زمینۀ فرهنگی آن را بشناسند تا بتوانند به درک نزدیکی از هویت خاص آن نائل آیند. در این پژوهش سینمای عباس کیارستمی از منظر غربیزدایی بررسی شده است. کیارستمی با تکنیکهایی همچون کندی ریتم، نماهای طولانی، استفادۀ حداقلی از موسیقی و دیگر تکنیکها، توانسته است تفاوت فیلمهای خود را با فیلمهای غربی به رخ بکشد؛ همچنین با الهام شعر ایرانی (کهن و معاصر)، نمایشهای آیینی (همچون تعزیه)، و دیگر آثار فرهنگی ایرانی اسلامی، توانسته است به سینمایی دست یابد که هدفش، برخلاف سینمای رایج که سرگرمی است، وادار کردن مخاطب به اندیشیدن است. * این مقاله مستخرج از پایاننامه دکتری سید عماد حسینی با عنوان «رهیافت غیرغربی به مطالعات فیلم» در دانشگاه هنر اصفهان است. [1] Third Cinema [2] Diasporia cinema [3] Post colonialism cinema [4] Media imperialism theory [5] Media literacy [6] West/Other [7] De-Westernizing Film Studies [8] Decentralization | ||
| کلیدواژهها | ||
| سینما؛ سواد رسانهای؛ غرب؛ غربیزدایی مطالعات فیلم؛ عباس کیارستمی | ||
| مراجع | ||
|
- آوینی، سید محمد. (1373). مرتضی و ما. تهران: کانون فرهنگی هنر ایثارگران. - آوینی، سید مرتضی. (1377 الف). آینۀ جادو (جلد اول). تهران: نشر ساقی. (کتاب اصلی در سال 1370 توسط انتشارات برگ منتشرشده است.) - آوینی، سید مرتضی. (1377 ب). آینۀ جادو (جلد دوم). تهران: نشر ساقی. - استم، رابرت. (1389). مقدمهای بر نظریۀ فیلم. ترجمۀ احسان نوروزی. تهران: سورۀ مهر. - ایلدیریم، حسنعلی. (1395). گفتوگوی سید عماد حسینی و سناء شایان با حسنعلی ایلدیریم. فایل 1. - بدیو، ٱلن. (1395). سینما بهمثابۀ تجربۀ فلسفی. ترجمه محمد زرینه. بازیابی شده در /سینما-بهمثابه-تجربه-فلسفی/http://tajrishcircle.org در تاریخ 20 تیر 1396. - بهشتی، سید محمد. (1395). «بهجا آوردن سرزمین؛ یکی از اصول ایرانشهری». اندیشۀ ایرانشهر. پژوهش چاپنشده. - تاجیک، محمدرضا (1377). «متن، وانموده و تحلیل گفتمان» در گفتمان. فصلنامۀ سیاسی اجتماعی، تهران، شماره صفر، بهار 1377. - جاهد، پرویز. (1395). کیارستمی، درخت تنومند سینمای ایران بود. بازیابی شده در http://fa.euronews.com/2016/07/06/abbas-kiarostami-life-of-artist در تاریخ 30 فروردین 1396. - ثمینی، نغمه. (1382). جستارهایی در باب فرهنگ و هنر: تأثیر ساختار نمایش دینی بر سینمای ایران. بیناب ؟؟؟؟؟؟(سورۀ مهر)، شمارۀ 2، مرداد و شهریور 1382، صفحات 192 تا 205. - چلیکجان، پیامی. (1395). گفتوگوی سید عماد حسینی و سناء شایان با پیامی چلیکجان. فایل 2. - خانیکی، هادی. (1380). گفتوگوی تمدنها و ارتباطات بینالمللی. پایاننامۀ دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. - عیدی زاده، حسین. (1395). چرا عاشق کیارستمی هستیم؟. بازیابی شده در http://www.bartarinha.ir/fa/news/ چرا-عاشق-کیارستمی-هستیم-1 در تاریخ 10 اردیبهشت 1396. - فزونی، بابک. (1395). بررسی بزرگی و محدودیتهای سینمای عباس کیارستمی. ترجمۀ سید محمد آوینی. دوماهنامۀ شیوه، شمارۀ اول، دی و بهمن 1395، صفحات 8 تا 23. - کاریر، ژان کلود. (1393). مقدمۀ کتاب کیارستمی و درسهایی از سینما. نوشتۀ محمود رضا ثانی. تهران: نشر معین. - کوروساوا، آکیرا. اسکورسیزی، مارتین. (1395). کوروساوا و اسکورسیزی درباره کیارستمی چه نظری داشتند؟. بازیابی شده در http://www.ana.ir/news/120138 در تاریخ 2 اردیبهشت 1396. - کیارستمی، عباس. (1395). سر کلاس با عباس کیارستمی. جمعآوری پال کرونین، ترجمۀ سهراب مهدوی. تهران: انتشارات نظر. - کیارستمی، عباس. (1396). بازیابی شده در https://t.me/cinkiarostami در تاریخ 20 خرداد 1396. گدار، ژان لوک. (1395). سینما با کیارستمی پایان مییابد. بازیابی شده در: http://www.hamshahrionline.ir/details/339121/cinema/iraniancinema
دسترسی در 25 فروردین 1396. - محمدکاشی، صابره. (1384). بررسی تطبیقی مؤلفههای زیباییشناسی در هنر سنتی و ویژگیهای سینمای کیارستمی. کتاب ماه هنر، بهمن و اسفند 1384، صفحات 48 تا 61. - نجفی، صالح. (1387). آنها که فریب نخوردند. روزنامۀ کارگزاران. تاریخ: 16/6/1387. صفحه 12. Akomfrah, john. (2012). De-Westernizing as double move: Rutledge.- American Cinema (Vol. 1, pp. 62-70). Detroit: Wayne University Press. - Armes, R. (1987). Third World Filmmaking and the West, Berkeley, Calif.: University of California Press. - Brown, willam. (2014). complexity and simplicity in inception and five dedicated to ozu. Routledge: Taylor & Francis Group:125-139. - Burch, N. (1979). To the Distant Observer: Form and Meaning in Japanese Cinema, Berkeley, Calif.: University of California Press. - Chanan, M. (1985). The Cuban Image, London: BFI Publishing. - Dabashi, Hamid. (2001). Close Up Iranian Cinema: Past, Present and Future, London and New York: Verso. Dennison, S. and Lim, S. H. (eds.) (2006). Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, London and New York: Wallflower Press. Durovicova, N. and Newman, K. E. (eds.) (2009). World Cinemas, Transnational Perspectives, London and New York: Routledge. Ezra, E. and Rowden, T. (eds.) (2006). Transnational Cinema: The Film Reader, London and New York: Routledge. Fusco, C. (ed.) (1987). Reviewing Histories: Selections from New Latin American Cinema, New York: Hallwells. Fusco, coco. (2012). There is no entirely non-Western place left De-Westernizing the moving image: Rutledge Gabriel, T. H. (1982). Third Cinema in the Third World, Ann Arbor, Mich.: UMI Press. Gabriel, T. H. (1989). Third Cinema as Guardian of Popular Memory: Towards a Third Aesthetics, in J. Pines and P. Willemen (eds.), Qyestions of Third Cinema, London: BFI Publishing, pp. 53-64. Hamid, Nassia. (1997). ‘Near and Far’, Sight and Sound, 2 (February), pp. 22–24. Hardt, M. and Negri, A. (2000) Empire, Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Johnson, R. and Stam, R. (eds.) (1982). Brazilian Cinema, East Brunswick, NJ: Associated University Presses. Maty Bâ, saer and Higbee, will. (2012). De-westernizing Film Studies: Rutledge Nagib, L., Perriam, C., and Dudrah, R. (eds.) (2012) Theorizing World Cinema, London and New York: I. B. Tauris. Nancy, J.-L. (2000) Being Singular Plural, trans. by R. D. Richardson and A. E. O'Byrne, Palo Alto, Calif.: Stanford University Press. Pfaff, F. (1984) The Cinema of Ousmane Sembene: A Pioneer of African Film, Westport, Conn.: Greenwood Press. Said, E.W. (1995) Orientalism: Western Concepts of the Orient, 2nd edn, London: Penguin Books. Sanjinés, J. (1997). Problems of Form and Content in Revolutionary Cinema. In M. Martin (Ed.), New Latin Shohat, E. and Stam, R. (1994). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, London and New York: Routledge. Srinivas, Srikanth. (2011). The Invisible Man of Indian Cinema. India: Mumbai. Pp 11-15 Stoneman, rod. (2012). isn’t it strange that 'world' means everything outside the West: Rutledge. Willemen (eds.) (1982). Qyestions of Third Cinema, London: BFI Publishing, pp. 53-64. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 874 |
||