| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,467 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,622 |
بازمهندسی فرایندهای رسیدگی کیفری در دادگاههای عمومی و انقلاب مبتنی بر کاربرد فناوری اطلاعات | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 24، شهریور 1397، صفحه 63-86 اصل مقاله (945.11 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2018.8892 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم زارع* 1؛ روح اله نوری2 | ||
| 1کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ Maryam.zare.khu.ac.ir@gmail.com | ||
| 2عضو هیئتعلمی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله با استفاده از رویکرد بازمهندسی فرایندهای کسبوکار و متدولوژی نوینی به نام 5PR [A1] مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرایندهای دادرسی کیفری جاری در دادگاهها با هدف کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرعت عملیات قضایی، بر اساس اصول سهگانه طراحی فرایندها، بازطراحی و اصلاح میگردند و در آخر سیستمی اطلاعاتی برای انجام فرایندهای بهبودیافته طراحی و معرفی میگردد. این تحقیق از حیث روش، توصیفی از شاخه میدانی و از باب نتایج و هدف، تحقیقی کاربردی است و دادههای استفاده شده از نوع "کیفی و تفسیری" میباشند که اطلاعات لازم از منابع مختلفی اعم از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و قوانین کیفری و سایر روشها، تحت نظارت و همکاری خبرگان قضایی و مدیریتی، جمعآوری گردید. بهتدریج با بهکارگیری فنون تحقیقات کیفی و همچنین فنون چهارگانه تحلیل دادههای کیفی، پنج معیار افزایش سرعت و کاهش اطاله با لحاظ کردن تعدادی قیود و شروط استخراج گردید و درنهایت پنج فرایند کیفری هستهای بهعنوان جایگزین ده فرایند فعلی، تعریف گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازمهندسی فرایندهای کسبوکار؛ فناوری اطلاعات؛ فرایندهای دادرسی کیفری؛ اطاله دادرسی؛ سیستم اطلاعاتی | ||
| مراجع | ||
|
الماسی، نجادعلی وحبیبی درگاه، بهنام. (1391). درآمدی بر کیفیت دادرسی در فرایند دادرسی کارآمد. فصلنامه دیدگاههای حقوق قضایی، دوره 17، شماره 58، ص. 72-47. بنجویی، حسین., یزدانی، حمیدرضا و ابراهیمی، عباس (1395). عواملمؤثرسازمانی زمینهای( برارزیابیسیستمهایاطلاعات. فصلنامهمطالعاتمدیریتفناوریاطلاعاتسالپنجم،شماره18،زمستان. صفحات 75-96 جوان جعفری بجنوردی، عبدالرضا و نورپور، محسن. (1394). تعقیب زدایی کیفری؛ بازتابی نوین از الغاگرایی کیفری. پژوهشنامه حقوق کیفری، شماره 12، پاییز و زمستان 94, ص.75-98. زارعی، بهروز و فرکیش، سوفیا. (1378). بررسی تجربیات مهندسی مجدد در ایران. تهران: کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، شماره 4، ص 13-1 عیسی خانی، احمد و میرقادری، سیدهادی. (1384, بهمن). مهندسی مجدد فرایندهای کسبوکار، مدل تحلیلی-اجرایی. ماهنامه تدبیر، دوره 16، شماره 165، ص 30-36. عامری، فائزه., عبدالهیان، امید. (1393). خدمات قضایی الکترونیک با تأکید بر کشورهای کره جنوبی و ایران. چاپ اول، تهران: قوه قضاییه مرکز مطبوعات و انتشارات. عبادی، محمد اسماعیل. (1385, مهر). علل اطاله دادرسی و راههای جلوگیری از آن. نشریه قضات. غلامی، حسین و بابایی، یوسف. (1389). مک دونالدی کردن عدالت کیفری. مجله حقوقی دادگستری، دوره 34، شماره 70، ص 153-185. فرزانه، حسن. (1393). بایستهها و چالشهای دادرسی کیفری الکترونیکی. پایاننامه کارشناسی ارشد. گلپایگانی، زهرا., سرلک، محمدعلی و یمانی، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک بر اساس سیستم مدیریت پرونده قضایی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، دوره 27، شماره 1، بهار 93، ص 27-54. محسنی، حسن و رضایینژاد، همایون. (1391, پاییز و زمستان). دادگستری و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات. مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره 4، شماره 2، ص 26-1 مرادی، فرزانه., موسوی مجاب، سید درید و عدالتجو، اعظم. (1390). معامله اتهامی در فرایند دادرسی کیفری. فصلنامه تحقیقات حقوقی آزاد دانشکده حقوق تهران، دوره 5، شماره 14، ص 118-174. معمارزاده، غلامرضا., سرفرازی، مهرداد و حاجیزاده، مجتبی. (1390). دادگاه الکترونیکی ضرورتی اساسی در شهر الکترونیک. نخستین همایش ملی آرمانشهر ایرانی. مهرافشان، علیرضا. (1390). دادرسی مجازی مفهومی نوین در عدالت قضایی. مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامی، دوره 28، شماره 5، ص 119-147. وطنی، منصوره. (1394). آسیبشناسی اجرای عدالت در قوه قضاییه با تبیین وضعیت نظام سازی قضایی در ایران و ارائه راهبرد مبتنی بر آموزههای دینی. موسسهفرهنگی و اطلاعرسانی تبیان. تهران Alas, R., Zernand-Vilson, M., & Vadi, M. (Eds.). (2012). Management techniques in Estonian organizations: learning organization and business process reengineering. Social and Behavioral Sciences,volume 62, 24 october 2012, pp 494 - 498. Bevilacqua, M., Ciarapica, F., & Paciarotti, C. (2012). Business Process Reengineering of emergency management procedures:A case study. Safety Science, Volume 50, Issue 5, June 2012, pp1368–1376. Cusatelli, C., & Giacalone, M. (2013). Evaluation indices of the judical system and ICT developments in civil procedure. Innovation and society conference,volume 17, pp. 113-120. Economist. (2011). The feeblest branch. an underfunded court system weakens the economy as well as access to justice. Falavigna, G., Ippoliti, R., Manello, A., & Ramello, G. (2015). Judical productivity, dely and efficiency: A Directional Distance Function DDF approach. European Journal of Operational Research, volume 240, issue 2, 16 January. Hao, T., & Yifei, T. (2011). Study on Queuing System Optimization of Bank Based on BPR. Procedia Environmental Sciences, Volume 10, Part A, 2011, pp 640 – 646. Halegua, A. (2005). Reforming the people's mediation system in urban china. Hong Kong Law.J.
Hammer, M., & Champy, J. (1994). Reengineering for corporation: a manifesto for business revolution. London: Nicholas Brealey Publishing. Jiang, Wu. (2014). Chines people's intended and actual use of the court to resolve grievance/dispute. Social science reaserch, Volume 49, January 2015, pp 42-52. Kumar, A., & Rahman, S. (2014). RFID-enabled process reengineering of closed-loop supply chains in the healthcare industry of Singapore. Journal of Cleaner Production, Volume 85, 15 December 2014, pp 382-394. Narasimhan, R., & Jayaram, J. (1998). Reengineering service operations: a longitudinal case study. Journal of Operations Management, Volume 17, Issue 1, December18, pp 7–22. Omidi, A., & Khoshtinat, B. (2016). Factors affecting the implementation of business process reengineering: taking into account the moderating role of organizational culture(Case Study: Iran Air). Procedia Economics and Finance,volume 36, pp 425 – 432. Ozcelik, Y. (2010). Do business process reengineering projects payoff? Evidence from the United States. International Journal of Project Management, Volume 28, Issue 1, January 2010, pp 7–13. Patel, J. (2012, February 28). Trial Courts: Trial Court Business Process Reengineering Services. (J. C. California, Performer) San Francisco, California, Orange Court as a report. Pattanayak, S., & Roy,S. (2015). Synergizing Business Process Reengineering with Enterprise Resource Planning System in Capital Goods Industry. Social and Behavioral Sciences, volume 189, 15 may, pp471 – 487. SEARCH, T. N. (2003). Court Business Process Enhancement Guide. The U.S: Technology ReengineeringSubcommittee of the Joint Technology Committee of the Conference of State Court Administrators (COSCA) and the National Association for Court Management (NACM). Peyrache, A., & Zago, A. (2015). Large courts, small justice: The inefficiency and the optimal structure of the Italian justice sector. Omega the international journal of management science, volume 64, pp 42-56. Tka, M., & Ayachi Ghannouchi, S. (2012). Comparison of Business Process Models as Part of BPR Projects. Procedia Technology,volume 5, pp 427 – 436.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,133 |
||