| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,499 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,722 |
تأثیر آموزش خوددلگرم سازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روان شناختی | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 35، مهر 1397، صفحه 147-170 اصل مقاله (669.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2018.33571.1880 | ||
| نویسندگان | ||
| عزت اله قدم پور1؛ لیلا منصوری* 2؛ زهرا خلیلی گشنیگانی3؛ فروزان امرایی4 | ||
| 1دانشیار روان شناسی دانشگاه لرستان | ||
| 2دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| 3دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
| 4دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلگرمسازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 بود. بهمنظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت که بر اساس نمرات به دست آمده 30 نفر از دانشآموزانی که نمره آنان در مقیاس احساس تنهایی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین و در عین حال نمره آنان در مقیاس بهزیستی روانشناختی یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. سپس نمونه منتخب بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جسله 90 دقیقهای به مدت 2 ماه تحت آموزش خوددلگرمسازی قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاسهای احساس تنهایی راسل و همکاران (1980) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش خوددلگرمسازی موجب کاهش احساس تنهایی و افزایش بهزیستی روانشناختی درگروه آزمایش شده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آموزش خوددلگرمسازی بهعنوان یک مهارت میتواند باعث کاهش احساس تنهایی و بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان گردد. لذا، چنین برنامهای بهمنظور کاهش احساس تنهایی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی دانشآموزان جهت ایجاد و حفظ سلامت روانی بیشتر در آنان به مسئولین آموزشوپرورش توصیه میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خوددلگرمسازی؛ احساس تنهایی؛ بهزیستی روانشناختی | ||
| مراجع | ||
|
آقایوسفی، علیرضا؛ مهماننوازان، اشرف، و دهستانی، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش خوددلگرمسازی شوناکر مبتنی بر نظریه آدلر بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان سرپرست خانوار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 2(2)، 15-1. برجعلی، محمود؛ کولهمرز، محمدجواد؛ بختی، جواد، و عباسی، مسلم. (1393). اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانشآموزان مدارس شبانهروزی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 21، 99-84. بیانی، علیاصغر؛ کوچکی، عاشورمحمد، و بیانی، علی. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(2)، 20-14. پیمانفر، الیکا؛ علیاکبریدهکردی، مهناز، و محتشمی، طیبه. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. روانشناسی و دین، 5(4)، 52-41. جعفریشیرازی، فائزه. (1391). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بالا بردن خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار شهرداری شهر تهران در سال 90-80. پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3(2)، 70-47. خانجانی، مهدی؛ شهیدی، شهریار، فتحآبادی، جلیل؛ مظاهری، محمدعلی، و شکری، امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر، مجله اندیشه و رفتار، 8(32)، 38-27. دانهکار، معصومه؛ گلچین، ندا؛ ترخان، مرتضی، و دهستانی، مهدی. (1393). اثربخشی درمان میانفردی گروهی بر افسردگی و احساس تنهایی دانشجویان دختر افسرده. مطالعات روانشناختی، 10(1)، 71-56. رحیمزاده، سوسن؛ بیات، مریم، و اناری، آسیه. (1388). احساس تنهایی و خوداثربخشی اجتماعی در نوجوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی-6(12)، 96-87. سفیدی، فاطمه و فرزاد، ولیاله. (1388). رواسازی آزمون بهزیستی شناختی ریف در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16(1)، 66-70. صفارینیا، مجید و مهماننوازان، اشرف. (1393). تأثیر آموزش خوددلگرمسازی بر ارتقاء مهارتهای جرأتورزی و خودکارآمدی عمومی زنان سرپرست خانوار. زن و جامعه، 5(4)، 130-107. صیادیسرینی، مهوش؛ حجتخواه، سید محسن، و رشیدی، علیرضا. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند. مجله روانشناسی پیری، 2(1)، 71-61. عسلیطالکویی، سکینه؛ سلیمیبجستانی، حسین، و شفیعآبادی، عبداله. (1392). اثربخشی آموزش خوددلگرمسازی بر کاهش اضطراب امتحان و کمالگرایی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان منطقهی 9 شهر تهران در سال 91. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 4(14)، 74-54. عشورنژاد، فاطمه؛ کدیور، پروین، و حجازی، الهه. (1396). رابطه عاملیت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش: تحلیل چندسطحی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12(47) 106-79. علیاکبریدهکردی، مهناز؛ علیپور، احمد و مهماننوازان، اشرف. (1395). اثربخشی آموزش خوددلگرمسازی بر بهزیستی اجتماعی و روانشناختی زنان معتاد. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 6(23)، 64-51. کشتیدار، محمد؛ بهزادنیا، بهزاد، و ایمانپور، فهیمه. (1390). مقایسه نقش فوق برنامه ورزشی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی. مطالعات مدیریت ورزشی، 17، 104-89. کلانتری، عبدالحسین؛ حسینیزادهآرانی، سیدسعید؛ سخایی، ایوب، و امامعلیزاده، حسین. (1394). انزوا و سلامت: بررسی ارتباط میان انزوای اجتماعی و سلامت روان شهروندان 18+ سال تهرانی با عطف توجه به نقش میانجیگری حمایت اجتماعی. دوفصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 4(6)، 116-89. کلانترهرمزی، آتوسا و کانیسانانی، ئهوین. (1394). بررسی رابطه بین نگرش نوجوانان نسبت به پدر و احساس تنهایی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 6(23)، 66-46. هومن، حیدرعلی؛ حسن، احدی؛ سپاهمنصور، مژگان، و شیخی، منصور. (1389). مدلیابی احساس تنهایی بر پایه ساختار بهزیستی معنوی، خودکارآمدی و رضایت از زندگی. تحقیقات روانشناختی، 2(7)، 32-19. Bahlmann,R. & Dinter, L,D. (2001). Encouraging self encouragement. An Effect study of the Encouragement Training Schoenaker- Concept. The Journal of IndividualPsychology,15(23), 273-288. Bernerth, J. B., & Hirschfeld, R. R. (2016). The subjective well-being of group leaders as explained by the quality of leader–member exchange. The Leadership Quarterly, 27(4), 697-710. Besharat MA, Etemadi Nia M, Farahani H. (2013). Anger and Major Depressive Disorder: The Mediating Role of Emotion Regulation and Anger Rumination. AsianJ Psychiatr, 6(1), 35- 41 Blalock, E (2008). First Step to success Benefits for teachers: Treatment fidelity andteachers’ belifs and behaviors about Encouragement. Doctoral Dissertation, university of New Mexico. Boehm,J.K., Kubzansky, L.D. (2012). The heart's content: the association between positive psychological wellbeing and cardiovascular health, Psychology. Bull. 138(4), 655–691. Carlson, C., Clemmer, F., Jennings, T., Thompson, C., & Page, L. J. (2007). Organizational development: 101 lessons from Star Wars. The Journal of Individual Psychology, 63(3), 424-439. Caspaner, L. L., Fijaco De Milla, A. D. A., & Prins, L. H. (2010). Work Relations That Enhance the Weil -Being of Organizations and Individuals.The Journal of Individual Psychology, Vol. 62, No. 1, pp. 81 -84. Doman, L. C., & Le Roux, A. (2012). The relationship between loneliness and psychological well-being among third-year students: a cross-cultural investigation. International Journal of Culture and Mental Health, 5(3), 153-168. Eckstein, D., Belongia, M., & Elliott-Applegate, G. (2000). The four directions of encouragement within families. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 8(4), 406-415. Evans, T. (2005). The tools of encouragement. The International Child and Youth Care Network (Vol. 73). Retrieved from http://www.cyc-net.org/cyc-online/cycol-0205- encouragement.html Greaves, C.J., & Farbus, L. (2006). Effects of creative and social activity on the health and well-being of socially isolated older people: Outcomes from a multi-method observational study. Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 126(3), 134−142. Guner-Kucukkaya, P., & Isik, I. (2010). Predictors of psychiatric symptom scores in a sample of Turkish high school students. Nursing and Health Sciences, 12(4), 429-436. Guse, T., Vescovelli, F., & Croxford, S. A. (2017). Subjective Well-Being and Gratitude Among South African Adolescents: Exploring Gender and Cultural Differences. Youth & Society, 31, 1-25. Hartz, L., & Thick, L. (2005). Art therapy strategies to raise self- esteem in female juvenile offenders: A comparison of art psychotherapy and art as therapy approaches. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 22(2), Jaaskela, P., Poikkeus, A. M., Vasalampi, K., Valleala, U. M., & Rasku-Puttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: validation of the AUS Scale. Studies in Higher Education, 42(11), 2061-2079. Lee, V., Cohen, S. R., Edgar, L., Laizner, A. M., & Gagnon, A. J. (2006). Meaningmaking intervention during breast or colorectal cancer treatment improves selfesteem, optimism, and self-efficacy. Social Science & Medicine, 62(12), 3133–3145. Navarro,D., Montserrat,C., Malo,S., González, M., Casas,F.,& Crous,. (2017). Subjective well-being: What do adolescents say? Child & Family Social Work, 22, 175-184. Nel, L. (2011). The Psychofertological Experiences Of Master s Degree Stuents In Professional Psychology Programms: An Interpretative Phenomenological Analysis. Thesis in fulfilment of the requirements for the degree. Department Of Psychology Faculty Of The Humanities: University Of The Free State Bloemfontein. 48- 84. O’Brien, M. E. (2014). A middle-range theory of spiritual well-beingin illness. In O’Brien, M. E. (Ed.). (2014). Spirituality in nursing: Standing on holly ground, (Vol. 5). Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning. Ryff CD. (1989).Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well- being. Journal of Personality and Social Psychology. 57:1069-1081. Ryff CD, Singer B. (1998). The contours of positive human health. PsychInqu; 9, 1–28. Ryff, C.D., & Singer, B. (2006). Flourishing under fire: Resilience as a prototype of challenged thriving. In C.L.M. Keyes & J. Haidt (Eds.), Positive psychology and the life well-lived (pp. 15–36). Washington, DC: APA. Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA loneliness scale: concurrent and discriminate validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480. Shankar, A., Rafnsson, S. B., & Steptoe, A. (2015). Longitudinal associations between social connections and subjective wellbeing in the English Longitudinal Study of Ageing. Psychology & health, 30(6), 686-698. Vazquez C., Hervas G., Rahona J. J., & Gomez D. (2009). Psychological wellbeing and health. Contributions of positive psychology. Annuary of Clinicaland Health Psychology, 5, 15-27. Watts, R, E. & Garza,Y. (2008). using children's Drawings to facilitate the acting "As If" technique. The Journal of individual psychology. 64(1),113-118. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,353 |
||