| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,080 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,803,236 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,994,548 |
پیش بینی انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان از طریق خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 6، دی 1395، صفحه 107-123 اصل مقاله (696.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8951 | ||
| نویسندگان | ||
| سید نبی الله قاسم تبار1؛ ایران دخت فیاض2؛ محبوبه حسینی* 1 | ||
| 1- | ||
| 2عضو هئیت علمی | ||
| چکیده | ||
| هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، 106 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همینطور عملکرد تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش اشارههای کاربردی مفیدی برای سیاستگزاران عرصه آموزش و پرورش دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای یادگیری؛ انگیزش پیشرفت؛ عملکرد تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ دانشآموز | ||
| مراجع | ||
|
حسینی، طیبه؛ ترابی، سعید؛ شایان، نسرم؛ اسماعیلپور، مهدی و عاشوری، جمال (1394). مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، 6 (2): 10-1. درتاج، فریبرز (1383). بررسیتأثیرشبیهسازیذهنیفرایندیوفرآوردهایبربهبودعملکردتحصیلیدانشجویان،ساختواعتباریابیآزمونعملکردتحصیلی. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی. رستمی، فرحناز و علیآبادی، وحید (1393). تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصلنامهپژوهشمدیریتآموزشکشاورزی، 30: 75-67. سیف، علیاکبر. و عطارخامنه، فاطمه (1388). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9: 74-57. فردانش، هاشم (1383). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,796 |
||