| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,767 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,764 |
فراتحلیل مطالعات انجامشده در حوزه تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 6، دی 1395، صفحه 81-100 اصل مقاله (907.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.8952 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین زنگنه* 1؛ آذر محققی2؛ مریم زارع احتشامی2؛ الهه ولایتی3؛ ابراهیم ابوالقاسمی4 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه | ||
| 2دانشگاه بوعلی سینا | ||
| 3دانشجو | ||
| 4مسئول امور عمومی/دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| چکیده با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات بهمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهشهای انجام شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات راهبردهای فراشناختی را مشخص کرد. به این منظور از بین 12 پژوهش، 9 پژوهش که از لحاظ روششناختی موردقبول بوده انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد، میانگین اندازه اثر ترکیبی راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مدل ثابت 82/0 و میانگین اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی 81/0 است که هر دو در سطح 95 درصد معنادار میباشند (p <0.05). نتیجهی فراتحلیل نشان داد که طبق معیار کوهن این تأثیر در حد زیاد ارزیابی میشود. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری میشود و از آنجا که این کودکان در فرآیند شناختی دارای مشکلاتی هستند، آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤثر واقع گرد | ||
| کلیدواژهها | ||
| فراتحلیل؛ اختلالات یادگیری؛ عملکرد یادگیری؛ راهبردهای فراشناختی | ||
| مراجع | ||
|
اصلی آزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد (1391). اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روانشناسی بالینی، 4(2): 71-61. اکبری، الهه (1390). اختلال یادگیری. تهران: نشر نظری. آدمزاده، فاطمه (1386). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درمان اختلال بیان نوشتاری. تعلیم و تربیت استثنایی، شمارههای 68 و 69: 11-2. بهراد، بهنام (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانی یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، 5(4): 930-917. جباری، سوسن و خادمی، محسن (1388). بررسی مقایسهای تأثیر روشهای آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی، بر میزان درک مطلب دانشآموزان پایهی چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 1(2): 57-21. خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتشپور، حمید (1390). تأثیر آموزش حافظه فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(1): 53-45. زارع، حسین؛ احمدی ازغندی، علی، نوفرستی، اعظم و حسینایی، علی (1391). اثر آموزش فراشناختی حل مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(2): 58-40. زارعی زوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه (1391). تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی پایه چهارم شهر اراک. روانشناسی افراد استثنایی، 2(5): 19-1. عابدی، احمد؛ عریضی، حمیدرضا و محمدزاده، فاطمه (1385). درآمدی بر روش پژوهش فراتحلیل در تحقیقات آموزشی. فصلنامه روششناسی علوم انسانی، 12(49): 140-122. علاقبندراد، جواد و مؤمنی، فرزاد (1379). ارتباط اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری در پسران 12-7 ساله. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، 6(2-3): 36-32. غباریبناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسنزاده، سعید؛ بخشی، جعفر و پیرزادی، حجت (1391). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2): 97-77. غباریبناب، باقر و آدمزاده، فاطمه (1386). تأثیر بهکارگیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود انشای دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی.مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 37(1): 71-57. غباریبناب، باقر؛ دانشوری، عبدالله؛ ذکایی، مریم و خزایی، محمدمهدی (1383). درمان اختلال توجه در کودکانی که اختلال یادگیری دارند و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی. فصلنامه تازههای رواندرمانی، 9(34-33): 123-105. فراهانی، حجتالله و عریضی، حمیدرضا (1384). اصول پیشرفته پژوهش در علوم انسانی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. گیج، نیتال و برلاینر، دیویدسی (1374). روانشناسیتربیتی. ترجمه غلامرضا خوینژاد، جواد طهوریان، حسین لطفآبادی، محمدتقی منشی طوسی و محمدحسین نظرینژاد. مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی. نیازی، مجتبی (1380). شناخت و درمان ناتوانیهای یادگیری. نشریه آموزه، پیششماره 3 و 4: 10-1. والاس، جرالد و مک لافین، جیمز (1373). ناتوانیهای یادگیری. ترجمه محمدتقی منشی طوسی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. هویت، کرامر (2005). روشهای آماری در روانشناسی. ترجمه حسنپاشا شریفی و همکاران، تهران: انتشارات سخن. یاوری، ماهنیا؛ یاریاری، فریدون و رستگارپور، حسن (1385). بررسی اثربخشی نرمافزار آموزشی حسابیار بر یادگیری ریاضیات دانشآموزان حساب نارسا. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(3): 734-713. یعقوبی، ابوالقاسم و احدی، حسن (1383). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایهی چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. مطالعات روانشناختی، 1(1): 12-1. یوسفی، فخرالسادات؛ پوشنه، کامبیز و یوسفی لویه، مجید (1382). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی در بهبود عملکرد حل مسئله دانشآموزان حساب نارسا. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 20 و 21: 9-3. یعقوبی، ابوالقاسم (1383). تأثیرآموزشراهبردهایفراشناختیبربهبودعملکردخواندندانشآموزان نارساخوانپسرپایههایچهارموپنجمابتداییشهرهمدان. پایاننامهی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 793 |
||