| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,635 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,741 |
تأثیر جهانیشدن فرهنگ بر هویت ملّی دانشجویان دانشگاه یاسوج | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 3، دوره 25، شماره 81، شهریور 1397، صفحه 75-99 اصل مقاله (379.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2018.18924.1483 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم مختاری* 1؛ سیروس احمدی2؛ اسلام یزدانمهر3 | ||
| 1دانشیار جامعهشناسی دانشگاه یاسوج (نویسنده مسئول) | ||
| 2دانشیار جامعهشناسی دانشگاه یاسوج | ||
| 3دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه یاسوج | ||
| چکیده | ||
| از جمله ابعاد جهانی شدن، جهانی شدن فرهنگ میباشد. جهانی شدن فرهنگ فرایندی پویا است که هر روز بر پیچیدگی و فشردگی آن افزوده میگردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهانی شدن فرهنگ برهویت ملّی دانشجویان دانشگاه یاسوج است. روش انجام این پژوهش پیمایشی بوده و حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول لین 400 نفر دانشجوی زن و مرد دانشگاه یاسوج و با روش نمونه گیری طبقهای بصورت تصادفی انجام گرفته است. ابزار پرسشنامه حاوی گویههای محقق ساخته و هنجاریابی شده میباشد. روایی آن از طریق اعتبار صوری وپایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ سنجیده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هویت ملّی افراد مورد مطالعه نسبتا قوی میباشد. با این حال جهانی شدن فرهنگ آنرا تحت تاثیر قرار میدهد. به طوری که از بین 5 فرضیه مرتبط با تاثیر جهانی شدن فرهنگ بر هویت ملّی، 4فرضیه تأیید شد. با استفاده از رگرسیون چند متغیره مهمترین متغیرهای مستقل اثر گذار بر هویت ملّی، استفاده از آثار مکتوب غیربومی، مصرف گرایی، کثرتگرایی و جنسیت شناخته شد. نتیجه نهایی آنکه حدود 38 درصد از واریانس هویت ملّی در این پژوهش از طریق متغیرهای مذکور تبیین گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جهانیشدن فرهنگ؛ هویت ملّی؛ دانشجویان؛ دانشگاه یاسوج | ||
| مراجع | ||
|
منابع - آذین، احمد؛ پیرمحمدی، کبری. (1387). "بررسی نقش رسانههای نوین با تأکید بر ماهواره و اینترنت بر هویت فرهنگی دانشجویان"، پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 2. - آشفته تهرانی، امیر. (1386). جامعهشناسی جهانیشدن، تهران: نشر دانژه. - بیات، بهرام؛ آزادواری، علیاکبر. (1389). "تأثیر جهانیسازی بر هویت ملّی و هویت جهانی با تأکید بر رسانههای ارتباطی نوین". مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 22. - توحید فام، محمد. (1381). فرهنگ در عصر جهانیشدن: چالشها و فرصتها، تهران: انتشارات روزنه. - خلیلی اردکانی، محمدعلی؛ معیدفر، سعید؛ ساعی، علی. (1390). "مسائل اجتماعی ایران جهانیشدن و تأثیر آن بر هویت قومی و ملّی. (مطالعه کردهای سنندج)"، مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره 10. - رابرتسون، رونالد. (1380). جهانیشدن، تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی، ترجمه: کمال پولادی، تهران: نشر ثالث. - رهبرقاضی، محمودرضا؛ ایمان منفرد، زینب. (1396). "بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملّی"، دو فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره 17. - ریترز، جرج. (1389). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی. - سلیمانی بشلی، محمدرضا. (1389). جهانیشدن؛ بحران هویت و تضعیف تربیت دینی، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال دوم، شماره 2. - سلیمی، حسین. (1384). نظریههای گوناگون درباره جهانیشدن، تهران: انتشارات سمت. - فرهادی محلی، علی. (1390). بررسی تحلیلی پدیده جهانیشدن با تمرکز بر حوزه فرهنگ، مطالعات راهبردی سیاستگذاریهای عمومی، دوره 2، شماره 5. - کاستلز، مانوئل. (1385)، عصر اطلاعات، قدرت هویت، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: انتشارات طرح نو. - کاویانی راد، مراد؛ حافظ نیا، محمدرضا؛ کریمیپور، یدالله؛ طاهر خانی، مهدی. (1385). تأثیر جهانیشدن بر هویت ملّی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه دولتی شهر تهران)، فصلنامه ژئولیتیک، شماره 7 و 8 (علمیپژوهشی) - گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی درعصرجدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران، نشر نی، چاپ سوم - گل محمدی، احمد. (1387). جهانیشدن فرهنگ، هویت، تهران: انتشارات نی، چاپ سوم - میرزایی، حسین؛ نظری، بابک. (1391). نظامهای ارزشی و هویت ملّی، سال بیست و پنجم، شماره پیاپی (56)، شماره چهارم - نوابخش، مهرداد؛ هوشنگ ظهیری. (1390)، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال سوم، شماره 5. - هال، استوارت. (1383). "هویتهای قدیم و جدید، قومیتهای قدیم و جدید"، ترجمه: شهریار وفقی پور، فصلنامه ارغنون، شماره 24.
- Batterton, J; Horner, Sh.L. (2016). “Contextual Identities: Ethnic and National Identities of International and American Students”, Journal of student in international Education, Vol.20, N.5. 427- 487.
- Castels, S (1996). Mistaken identity, Sydeny: Pluto Press-Kaul, Vineet (2012). “Globalisation and crisis of cultural identity”. Journal of Research in International Business and Management, Vol. 2, No.13, pp: 341-349.
- Lin, N. (1976). “Foundations of Social Research New York”: Mc Graw Hil.
- Ohmae, K. (1995). The End of the Nation-State: The Rise of Regional Economies.New York: Simon and Schuster Inc.
- Sasaki, M. (2004). “Globalization and National Identity in Japan”, International Journal of Japanese Sociology, Vol.13, pp.8-69.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,098 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 856 |
||