| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,502 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,722 |
به گزینی دانش بومی در بومیسازی برنامه های درسی با توجه به آموزه های تربیتی رضوی(ع) | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 6، فروردین 1396، صفحه 43-70 اصل مقاله (678.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2018.20288.138 | ||
| نویسنده | ||
| صادق زارع صفت* | ||
| مدرس دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی نحوه تأثیر دانش بومی در بومیسازی برنامههای درسی و با تأسی بر فرهنگ رضوی با رویهای تحلیلی-اکتشافی دادههای خود را استخراج نموده است. لذا بر اساس ماهیت کیفی، مبتنی بر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها توصیفی– تحلیلی میباشد. برنامههای درسی را در چارچوبی مبتنی بر هدف، روش، محتوا و ارزشیابی مورد واکاوی قرارگرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانش بومی میتواند در بومیسازی برنامههای درسی مؤثر افتد و با توجه به ارزشهای غالب و حدیث ثقلین تأسی به ائمه اطهار(س)، بهگزینی در دانش بومی محسوب میشود. یافتههای پژوهش نشان داد که هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی ربوبی شدن و به تعبیر دیگر دست یازیدن به حیات پاک(طیبه)است. این ربوبی شدن اتکا بر سه عنصر انتخاب آزاد، باور و شناخت و نهایتاً عمل به دستورات و فرامین الهی است. در بخش روش تربیتی نیز آموزههای رضوی(ع) بر محبت و نوعدوستی تأکید داشته و با گفتمانی تعاملی محور و در خور شأن مخاطب به هدایتگری او همت گمارده میشود. در این فرهنگ علم و علمآموزی باارزش تلقی شده و محتوایی ارزشمند است که در خدمت به جامعه اسلامی باشد و ارزشیابی مطلوب میباشد که در ابعاد چهارگانه تعاملی انسان باخدا، خلق، خلقت و خود زمینهساز تعالی بوده و مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانش بومی؛ بومیسازی؛ برنامه درسی؛ فرهنگ رضوی(ع) | ||
| مراجع | ||
|
ابن بابویه، محمد بن علی( 1417ق). الامالی. ترجمه محمد حسین خورشیدی(1389). قم: جامعه مدرسین. اسحاقی ، سید حسین. (1386). "نقش خدامحوری در زندگی انسانها ".طوبی.ش 25 : 20-10. باقری ، خسرو.(1389).درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی جمهوری اسلامی ایران . جلد اول ،چاپ دوم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. بهشتی، سعید و نیکویی ، روشنک.(1390 )."کاوشهایی در باب فلسفه تربیت دینی از منظر اسلام".روانشناسی تربیتی، ش 18. صص 178-153. خواجه سروی،غلامرضا(1389).تجربه ایرانی رشته های میان رشته ای: سه دهه بومیسازی دانش سیاست.مطالعاتمیانرشتهایدرعلومانسانی. شماره 9، صص 82-47. دشتی،محمد(1389).چارچوب نظری، زوایا و بایسته های آن. تاریخدرآیینهپژوهش، شماره 25، صص 50-23. دلشاد تهرانی، مصطفی، 1382، سیری در تربیت اسلامی. چاپ هفتم. تهران: دریا. ساداتی نژاد،سید مهدی(1392).بومیسازی علوم انسانی و ضرورت بازبینی مبانی انسان شناسی. پژوهشهایسیاستاسلامی، شماره 1، صص 36-5. شادمان، فخرالدین.(1382). تسخیر تمدن فرهنگی.چاپ دوم.تهران: گام نو. شریعتمداری، علی.(1365). روح علمی و سعه صدر در شخصیت حضرت رضا (ع). مجموعه آثار دومین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) ، مشهد: آستان قدس. شمشیری، بابک.( 1393). تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان.تهران: طهوری. صدوق، محمد بن علی(1372). عیون اخبار الرضا.ترجمه علی اکبر غفاری و حمید رضا مستفید. تهران: شیخ صدوق. عصاره، علیرضا(1391).جهانیشدن و تدوین برنامه درسی ملی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هفتم، شماره25، ص 94-67. عطاردی،عزیزاله.( 1397ق). احبار و آثار حضرت امام رضا(علیه السلام). تهران: کتابخانه صدر. فاضلی، نعمت الله.(1388).گفتمان مسئله بومیسازی علوم اجتماعی از رویکرد تا عمل.مطالعه فرهنگی، شماره 5، صفحه84تا96 فتحی اجارگاه ، کوروش(1386). برنامه درسی بهسوی هویت های جدید.تهران:آییژ. فتوره چی،محمد مهدی؛اویسی فردویی،قاسم(1388).تأملی بر بومی کردن جامعه شناسی در ایران.معرفت.شماره 146، صص 92-77. فراستخواه، مقصود(1386). مقایسه سه روایت از بومی گرایی در علم ایران، علوم بومی و علم جهانی: امکان یا امتناع؟(خلاصه مقالات همایش) تهران: انجمن جامعه شناسی ایران. فراهانی،حسن(1389).بومیسازی علم یا تولید علم. معرفت.شماره 146، صص 104-93. قاسمپور دهاقانی، علی ،لیاقت دار، محمدجواد و جعفری، سید ابراهیم.(1390).تحلیلی بر بومی سازی و بین المللی شدن برنامه درسی دانشگاهها در عصر جهانیشدن. فصلنامهتحقیقاتفرهنگی، دوره چهارم، شماره 4، زمستان 1390، صص 24-1. قرآن کریم ماندی؛ پال.آ کامپتون ، وجی.لین.( بی تا)."ارتباطات بومی و دانش بومی"، ترجمه غلامحسین حسینی نیا، و مسعودپیرو شعبانی(1379)،.اقتصادو جهاد.شماره 226 و 227، صص 16-2 مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران.( 1390). مشهد مقدس. مجلسی، محمدباقر.(1364).بحارالانوار . ج49و75. ترجمه موسی خسروی.تهران:اسلامیه. مختاری،مریم؛کوپایی،محمد؛جاویدی،فاطمه؛صیفوری طغرالجردی،بتول(1390).امکان گفتمان بومیسازی یا اسلامی سازی در ساحت جهانیشدن دنیای امروز. مطالعاتمعرفتیدردانشگاهاسلامی، شماره 49، صص 42-26. مصلایی پور،عباس و سلیمی،مریم.(1392).اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضا (ع). فرهنگ رضوی. شماره 3. صص 114-87.معتمدی،عبدالله .(1392).سبک زندگی مطلوب بر اساس دیدگاه ارتباطی(ارتباط انسان با خود، خداوند، دیگران و طبیعت).فرهنگ مشاوره و روان درمانی. ش13: 142- 125. مکارم شیرازی، ناصر.(1365).مناظرات تاریخی امام رضا (ع). مجموعه آثار دومین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) . مشهد: آستان قدس. ملکی،حسن.(1392).برنامه درسی(راهنمای عمل). چ هجدهم. مشهد: پیام اندیشه. Cheng, Y. C. (2004), “Fostering local knowledge and human development in globalization of education”, International Journal of Educational Management, 18 (1), pp. 7-24.
Cheng, Y.C. (2001). “A New Paradigm of education: Globalization, Localization, Individualization and Contextualized Multiple Intelligence”, organized By the National Institute of Educational Planning and Administration, 2001, New Delhi, pp, 1-36.
Eisner, E.W.(1994). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School
Herzele, A. V. and Woerkum, C M. (2008), “Local Knowledge in Visually Mediated Practice,” Journal of Planning Education and Research, 27, pp. 444-456.
Klein, M. (1991). Approaches to Curriculum Theory and Practices, In: Klein, M. Ed. The Politics of Curriculum Decision Making, New York: state university of NewYork press,Albeny.
Klein, m. frances.)1984). The Master Teacher Concept: Five Perspectives (Research and Development Center for Teacher Education, Report No. 9053.
McGinn, Colin, “Knowledge and Reality”, New York: Oxford University Press, 1999.Mediated Practice”, Journal of Planning Education and Research, 27, pp. 444-456.
Mok, M. M. C., Cheng, Y. C., (2001).” A Theory of Self-Learning in a Human Technological development: Implication For educational Reforms”, International Journal of education Management, Vol. 15, pp. 172-86
Null, Wesley(2011). Curriculum,From Theory to Practice, The paper used in this publication meets the minimum requirements of American National Standard for Information Sciences—Permanence of Paper for Printed Library Materials. ANSI/ NISO Z39.48-1992.
Olssen, Mark, Codd, John, O’Neill, Anne–Marie, (2004). Education Policy, Globalization, Citizenship and Democracy, London, SAGE publicati
Scholte, J. A. (2000). Globalization: A critical introduction, London: Palgrave.. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,655 |
||