| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,386 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,728 |
واکاوی رفتارهای خشونت آمیز آموخته شده در مدرسه از منظر برنامه درسی پنهان | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 6، فروردین 1396، صفحه 127-150 اصل مقاله (779.84 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2018.15855.92 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید صفائی موحد* 1؛ افسانه ایزدی فر2 | ||
| 1استادیار دانشگاه تهران | ||
| 2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و بازنمایی رفتارهای خشونت آمیزی است که دانش آموزان به دلیل حضور در بافت مدرسه آنها را می آموزند. مکان این پژوهش یکی از مدارس دوره متوسطه اول در شهر تهران است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق مردمنگاری آموزشی صورت گرفته و ابزار جمعآوری دادهها، مشاهده در میدان تحقیق و مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده است. به منظور دستیابی به دادههای مورد نظر، تعداد10 نفر از دانشآموزان و 4 نفر از معلمان با منطق نمونهگیری هدفمند و بابکارگیری راهبرد نمونه گیری زنجیره ای انتخاب شده و دادههای حاصل با روش کدگذاری دادههای روایی تحلیل شدند. جهت کسب اطمینان از اعتبار کد گذاریها، مقولات تشکیل شده و نامگذاری شده توسط سه نفر از پژوهشگران کیفی مورد بازبینی قرار گرفتند. در نهایت با اعمال برخی از نظرات این سه نفر مقولات نهایی شکل گرفتند. مقولات نهایی نیز با اطلاع رسانهای پژوهش در میان گذاشته شدند. نظرات این افراد نشان میداد که مقولات شکل گرفته و نتایج استخراج شده انعکاسی نسبتا صحیح از دیدگاههای آنها میباشند. نتایج حاصل را میتوان در سه مقوله اصلی و هفت زیرمقوله به شرح زیر طبقهبندی کرد: خشونت روانشناختی (زیرمقولات: تمسخر، حسادت کردن و لقب دادن به یکدیگر)؛ خشونت اجتماعی (زیرمقولات: محرومیت تحصیلی و نظارت خانواده) و خشونت فیزیکی (زیرمقولات: خودآزاری یا خشونت نسبت به خود و دیگرآزاری). | ||
| کلیدواژهها | ||
| مردمنگاری آموزشی؛ مقطع متوسطه؛ برنامه درسی پنهان؛ خشونت | ||
| مراجع | ||
|
ادیبحاجباقری، محسن. پرویزی، سرور. صلصالی، مهوش(1386)، روشهای تحقیق کیفی، تهران: انتشارات بشری. ادیبحاجباقری، محسن(1385)، روش تحقیق گراندد تئوری، تهران: انتشارات بشری. اسدی، محمدحسین. علیاحمدی، امید. بازیار، نادر(1393)، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به خشونت (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع متوسطه بخش چوار)، فصلنامه فرهنگ ایلام، دوره 15، شماره 42 و 43، ص 55- 27. اسکندری، حسین(1387)، برنامه درسی پنهان، تهران: انتشارات نشر نسیما. بابائی، محبوبه. ذوالقدر، علی. ندرلو، سکینه. ذوالقدر، حمید(1392)، عوامل و ریشههای خشونت در بین دانشآموزان دوره دبیرستان آذرشهر، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال دهم، شماره 39، ص 12- 1. بازرگان، زهرا. صادقی، ناهید. غلامعلیلواسانی، مسعود(1382)، بررسی وضعیت خشونت کلامی در مدارس راهنمایی شهر تهران: مقایسه نظرات دانشآموزان و معلمان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و سوم، شماره 1، ص28- 1. باشگاه خبرنگاران جوان (www.yjc.ir)، تاریخ انتشار: 28/10/1395، آخرین بازدید: 17/06/1396. حکیمی، محمود(1374)، نگرشی بر تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، تهران: انتشارات مجتمع علمی و فرهنگی مجد. رضاپور، داریوش(1395)، بررسی زمینههای اجتماعی موثر بر گرایش به خشونت کلامی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر بوشهر، فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 11، شماره 2، ص 148- 123. صفاییموحد، سعید. محبت، هدیه(1391)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات آییژ. عبادی، سیدحسین(1395)، برنامه درسی پنهان: چالشی پیدا یا فرصتی ناپیدا، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال سیزدهم، شماره 25، ص 46- 35. عراقیه، علیرضا. فتحیواجارگاه، کورش. فروغیابری، احمدعلی. فاضلی، نعمتالله(1390)، بررسی جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال ششم، شماره 23، ص 75- 56. علومییزدی، محمدتقی(1380)، تنبیه بدنی در مدارس وعواقب آن، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره شصت و ششم، ص46- 31. غلامعلیلواسانی، مسعود. یوسلیانی، غلامعلی. کرمی، مرضیه(1387)، فراوانی و علل رفتارهای خشونتآمیز در مدارس دوره راهنمایی لرستان: از دیدگاه معلمان، معاونان و دانشآموزان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و هشتم، شماره 2، ص 100- 77. فاضلی، نعمتالله. طالبیان، حامد( 1391)، مصرف فرهنگی اینترنت و شکل نگرفتن هویت مجازی (مردمنگاری دانشجویان سه دانشکده ارتباطات، عمران و معماری)، مجله مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال سیزدهم، شماره 19، ص90- 55. فتحیواجارگاه، کورش. اسلامی، معصومه(1387)، بررسی میزان توجه به «آموزش صلح » در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، کارشناسان برنامهریزی درسی و معلمان دوره ابتدایی شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره 25، ص 76- 49. فتحیواجارگاه، کورش(1393)، اصول ومفاهیم اساسی برنامهریزی درسی، تهران: انتشارات علم استادان. قادرزاده، امید. قادری، بهروز(1394)، تحلیل چندسطحی خشونتورزی: مطالعه پیمایشی خشونتورزی دانشآموزان دبیرستانهای شهر سقز، فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال پنجم، شماره 12، ص 80- 61. کریمی، فاطمه(1390)، بررسی انواع خشونت کلامی وعوامل پدیدآورنده آن از نظر دانشآموزان و معلمان، پژوهشنامه حقوقی، سال دوم، شماره2، ص 102- 85. گال، مردیت. بورگ، والتر.گال، جویس(1390)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات سمت. گروه سلامت(1390)، http://www.persianpersia.com/health.php گلچین، مسعود. حیدر، علیحیدری(1390)، خشونت بینفردی و سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه: مطالعهای اجتماعی در دبیرستانهای پسرانه نورآباد (لرستان)، فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، سال سوم، شماره 1، ص212- 177. محبینورالدینوند، محمدحسین. مشتاقی، سعید. شهبازی، مسعود(1389)، رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال هشتم، شماره 30، ص 93- 84. محمدپور، احمد(1388)، ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیمپذیری، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره چهل وهشتم، ص 106- 73. محمدی، حکمت(1385)، بررسی عوامل موثر بر پرخاشگری دانشآموزان پسر دوره آموزش متوسطه استان اردبیل،وزارت آموزش و پرورش، تحقیقات سازمان آموزش وپرورش اردبیل، ص 60- 47. مهرمحمدی، محمود(1391)، برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها، تهران: انتشارات بهنشر. واعظمهدوی، معصومه(1376)، بررسی تحلیلهای روانشناختی از خشونت اجتماعی، فصلنامه راهبرد، شماره 14، ص 78- 65. هدایتی، مهرنوش(1390)، فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاشگری، مجله تفکر و کودک، سال دوم، شماره 1، ص 134- 109. Kathy, Bosch (2007), "When Words are Use WeaponsVerbal AbusePublished by University of Nebraska,Lincoln Extension", p-73.
Laplantine Francois (2000), "La description ethnographique. Nathan - universite".
Megargee, E and Hokanson, J (1997), "The Dynamics Aggression .Individual,Group and International Analysis, Hariper & Row", p 15.
Braun,V. & Clarke,V(2006), "Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology", Vol .3, N0.2 p77-101. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,933 |
||