| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,162 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,934,694 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,647 |
بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی؛ مطالعهی موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 10، دی 1395، صفحه 23-51 اصل مقاله (624.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.23775.1306 | ||
| نویسنده | ||
| سیداحمد هاشمی* | ||
| رییس دانشگاه آزاداسلامی واحدلامرد | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد انجام شد. این پژوهش از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از 84 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در سال تحصیلی 1396/1395 بود. جهت انتخاب نمونه از روش سرشماری استفاده شد و بدین ترتیب هر 84 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد نتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه جو سازمانی مبتنی بر مطالعات هالپین و کرافت (1963) و پرسشنامه سکوت سازمانی وکولا و بورداس (2005) استفاده شده است. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامهها به تأیید متخصصان رسیده و پایایی آنها که حاصل اجرای آزمون با فاصله ی دو هفته ای بین 30 نفر بود با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد که برای پرسشنامهی مربوط به جو سازمانی برابر 0.78 و برای پرسشنامهی مربوط به سکوت سازمانی برابر 0.83 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از تحلیل رگرسیون در سطح معناداری 0.05 استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد با ارتقای یک واحد از جو سازمانی 0.990 واحد انحراف معیار سکوت سازمانی افزایش پیدا خواهد کرد، در نتیجه ارتباط مثبت دارند. همچنین نتایج نشان داد؛ که ابعاد جو سازمانی جو سازمانی دستوری، تحدیدی، تظاهر به کار، بی علاقگی و فاصله گیری تأثیر معناداری بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جو سازمانی؛ سکوت؛ آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
افخمی اردکانی، مهدی و خلیلی صدرآباد، افسر، (1391)، بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و سکوت کارکنان دانشی، پژوهشهای مدیریت عمومی، 18: 84-65.
آقایی برزآباد پرویز، یزدی فیضآبادی وحید، رسولی مقدم ابراهیم. (1394). ارتباط جوسازمانی و سکوت سازمانی با توانمندی روانشناختی کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند؛ سال ۱۳۹۴. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. ۱۳۹۴; ۲۲ (۳): ۲۷۴-۲۸۵
ترکزاده، جعفر (1391). رهبری راهبردی در آموزش عالی. مجله رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی. دوره
جهانیان، رمضان، حسینی، سمیرا. (1394). نقش جوسازمانی بر میزان بهرهوری کارکنان در آموزشکدههای فنی و حرفهای استان تهران. مدیریت فرهنگسازمانی، 13(4), 1135-1157.
حنیفی، هیوا، (1394)، بررسی اثرات ارتباط سازمانی بر سکوت سازمان (مطالعه موردی سازمان تأمین اجتماعی استان کردستان)، اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی.
حیدری، زهرا، عسکریان، مصطفی، دوایی، مهدی (1389). بررسی رابطه بین جوسازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول، شمارۀ سوم
دامغانیان، حسین و رزوبان، فرناز، (1394)، بررسی علت سکوت کارکنان در ارتباط با مدیر مستقیم: کاربرد پژوهش آمیخته، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 4 (3): 194-175.
داناییفرد، حسن؛ فانی، علیاصغر و براتی، الهام، (1390)، فهم نظریه فرآیند مدیریت فرادستان در سازمان: پژوهشی کیفی در راهبردهای نفوذ به بالا، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 2: 69-61.
رضائیان، علی (1390). مبانی سازمان و مدیریت. سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ چهاردهم: 396.
زارعی متین، حسن؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم، (1390)، سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6 (21): 104-77.
زارعیمتین، حسن؛ طاهری، فاطمه؛ سیار، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21: 77-104.
صلواتی، عادل؛ یاراحمدی، یحیی و سید هاشمی، نادیا، (1393)، ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در شبکه بانکی کشور (موردمطالعه: شهرستان سنندج)، مجله مدیریت دولتی، 6 (3): 542-523.
مهرآبادی، الهه، (1394)، سکوت سازمانی و ارتباط آن با تعهد سازمانی کارکنان، مجله الکترونیکی مدیران آینده.
نصر اصفهانی، علی و آقاباباپور دهکردی، طاهره، (1392)، بررسی رابطه هویتسازمانی با سکوت سازمانی کارکنان موردمطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان، جامعهشناسی کاربردی، 4: 162-139.
Alas R, Vadi M. (2006). The impact of organizational culture on organizational learning and attitudes concerning change from an institutional perspective, Int. J. Strategic Change Management 2006; 1(1): 155-170.
Amabile, T., Gryskiewicz S. S., (1987). Creative in the R & D laboratory, Greensboro, North Carolina: Center for creative Leadership, Technical Report, No. 30.
Brinsfield, C. T., Edwards, M. E., & Greenberg, J., (2009). Voice and silence in organizations: Historical review and current conceptualizations, Emerald Group publishing limited, 1: 3-33.
Cappelletti, LG, Charles Richard B. (2013). Developing human capital through a pragmatic oriented action research project A French case study. Action Research; 8(2): 1-22.
Chen, C. J. & Huang, J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management- social interaction perspective. international journal of information management, 27 (2): 104-118.
Cossin, D & Caballero. J (2013). Transformational Leadership. Background,Literature Review, June 2013 © IMD, All Rights Reserved.
Cox, T., (2010). Cultural diversity in organizations: Theory, research, and practice, San Francisco: Berrett-Koehler.
Deniz, N; Noyan, A; Ertosun, O, G (2013). The Relationship between Employee Silence and Organizational Commitment in a Private Healthcare Company. Procedia - Social and Behavioral Sciences 99, pp 691- 700.
Dickson, W, & Roethlisberger, F., (2008). Counseling in an Organization: A Sequel to the Hawthorne Researches, Boston, Mass.: Harvard University Press.
Dimitris, B & Vakola, M., (2007). Organizational Silence: A new challenge for human resource management, Athens university of economics and business, 1-19.
Flecher, D; Watson, T (2007). Voice, Silence and Business of construction: loud and queit voices in the construction of Personal, organizational and social realities. Organazition journal, pp155-157.
Fletcher, D. & Watson, T., (2007), voice, silence and business of construction: loud and Quiet voices in the construction of personal,organizational and social realities, organization journal, 155-175.
Foong, L. C. (2001). commitment organizational and productivity, satisfaction job on Effects: behaviors Leadership. Academy of Journal management. 9 (4) 4-191.
Hazen, M. A., (2006). silences, perinatal loss and polyphony: a postmodern perspective, journal of organizational change management, 19 (2): 237-249.
Karaca, H., (2013). an exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchical organizations: Turkish national police case, European Scientific Journal, 19 (23): 38-50.
Li,Y., Sun, J. M., (2015). Traditional Chinese leadership and employee voice behavior: A cross-level examination, The Leadership Quarterly, 26 (2): 172– 189.
Liu, D., Wu, J., Ma, J. C., (2009). Organizational Silence: A Survey on Employees Working in a Telecommunication Company, Computers & Industrial Engineering,.International Conference on source, Troyes.
Liu, D; Wu, J; Ma, J-ch. (2009). Organizational Silence: A Survey on Employees Working in a Telecommunication Company, Pp 1647-1651.
Liu, W., Zhu, R., Yang, Y., (2010). I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership, The Leadership Quarterly, 21 (1): 189–202.
Miller, J. G., (2006). Living systems: The organization, Behavioral Science, 17:1-82.
Miner J B. (2006). Organizational Behavior 3. Historical Origins. Theoretical Foundations, and the Future, New York.
Moasa, H, (2013). Struggling for Organizational Identity: Employee Voice and Silence, Lumen International Conference Logos Universality Mentality Education Novelty.
Morrison, E. W. & Milliken, F. J., (2000). Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in a Pluralistic World, Academy of Management Review, 25(4): 706-725.
Payne, J. M. (2007). The Bonds of Identification Revisited Exploring The Impact Organizational Identity on Volunteer Behavior In Not- For- Profit organizations. Unpublished Doctoral Dissertation. Submitted to faculty of Peabody college of Vanderbilt university.
Vakola, M. & Bouradas, D., (2005). Antecedents and consequences of organizational silence: an empirical investigation, employee relations journal, Vol.27, No.5.
Xu A. J., Loi, R., Lam, L. W., (2015). The bad boss takes it all: How abusive supervision and leader–member exchange interact to influence employee silence, The Leadership Quarterly, In Press, doi:10.1016/j.leaqua.2015.03.002.
Yıldız, E., (2013). Enigma of Silence in Organizations: What Happens To Whom and Why?, Beykent University Journal of Social Sciences, 6 (2): 30-44. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 975 |
||