| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,505,547 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,958,241 |
بررسی وارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان مدارس ابتدایی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 10، دی 1395، صفحه 141-167 اصل مقاله (791.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.26457.1330 | ||
| نویسنده | ||
| کامران شیوندی چلیچه* | ||
| دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر" بررسی و ارزیابی رابطه بین راهبردهای رهبری مثبت گرا با سرمایه های روانشناختی معلمان"می باشد.به این منظور جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 14 تهران بود که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تدریس بوده اند، که از بین آن ها 270 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. سپس داده ها از طریق دو پرسشنامه جمع آوری شدند. روش تحقیق پژوهش توصیفی -پیمایشی بوده و با استفاده از روش های همبستگی و مدل معادلات ساختاری(SEM) است که به صورت میدانی اجرا شده است. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معناداری بین رهبری مثبت گرا و ابعاد آن با سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس مربوطه وجود دارد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. نتایج همچنین نشان دهنده تاثیرگذاری رهبری مثبت گرا و ابعاد آن بر روی سرمایه های روانشناختی موجود در مدارس در میان معلمان می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری مثبت گرا؛ سرمایه های روانشناختی؛ مدل معادلات ساختاری | ||
| مراجع | ||
|
فروهر، محمد؛ احسان ملکی، شیوا؛ روزبهانی، رحیم و خبازیان، بیتا (1392). رفتار سازمانی مثبتگرا و پژوهش سازمانی مثبت گر رویکردهایی نوین به مدیریت و رهبری، کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز 1392
فیاضی، مرجان؛ سیماراصل، نسترن و کاوه، منیژه (1389). استفاده از روانشناسی مثبتگرا در مدیریت و رهبری سازمانی (جنبشی رو به گسترش)، همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
میرمحمدی، سید محمد و رحیمیان محمد (1393). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی. پژوهشهای مدیریت در ایران. دوره 18، شماره 3، صفحه 181-204
Alok, K. (2014a). Authentic leadership and psychological ownership: Investigation of interrelations. Leadership & Organization Development Journal, 35(4), 266–285.
Atkinson, T. & Frechette, H. (2009). Creating a positive organizational climate in a negative economic one: improving organizational climate to transform performance. Forum
Avolio, B.J., Luthans, F., & Youssef, C.M. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York, NY: Oxford University Press.
Bakker, A., Schaufeli W.B. (2008).Positive organizational behavior: Engaged employee in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior, 29
Cameron K, Caza A. Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. Am Behav Sci. 2008;47(6):766-90.
Cameron, K. S. (2008). Positive leadership. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Carlsen, A., Landsverk Hagen, A., Mortensen, T.F. (2012), Imagining hope in organizations: From individual goal-attainment to horizons of relational possibility, in: Cameron, K.S., Spreitzer, G.M. (Eds.), The Oxford handbook of positive organizational scholarship, Oxford University Press, Oxford/New York, pp. 288 – 303.
Dhitiporn, C., & Brooklyn, D. C. (2004). The effects of internal career orientations on organizational citizenship behavior in Thailand. Career Development International, 9(4), 406- 423. http://dx.doi.org/10.1108/13620430410544355
emotional intelligence in senior level managers. Leadership & Organization Development Journal, 23(2), 68-78.
Gardner, L., & Stough, C. (2001). Examining the relationship between leadership and
Gauthier, Howard. (2015). A Multi-Dimensional Model for Positive Leadership. Strategic Leadership Review, Volume 5, Issue 1
Gilbert, D. (2012, January-February). The science behind the smile. Harvard Business
Goleman, D., Boyatzis, R., & McKee, A. (2002a). Primal leadership: Learning to lead with emotional intelligence. Boston: Harvard Business School Press.
Feng Feng (2016) School Principals’ Authentic Leadership and Teachers’ Psychological Capital: Teachers’ Perspectives. International Education Studies; Vol. 9, No. 10
Izhar, O. (2009). Organizational Citizenship Behaviour in Teaching: The Consequences for Teachers, Pupils, and the School. International Journal of Educational, 23, 275-389.
Jiing-Lih, F., Chen-Bo. Z & Dennis W. O (2004). Organizational Citizenship Behavior in the People’s Republic of China. Organization Science 15(2), pp. 241–253
Judge, T. A. and Bono, J.E. (2001) ‘Relationship of core self-evaluations traits –
Kelloway, E. K., Sivanathan, N., Francis, L., & Barling, J. (2005). Poor leadership. In Barling, J., Kelloway, E.K., & Frone, M.R. (Eds.). Handbook of work stress (pp. 89- 112). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Kumar, A. (2015). Sāttvika Leadership: An Indian Model of Positive Leadership. Springer Science+Business Media Dordrecht 2015.
Luthans, F. (2002a). Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16 (1), 57-72.
Luthans, F. B. J., Avolio, J. B., Avey, S. M. N. (2007). Positive Psychological capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541–572.
Luthans, F., & Avolio, B. J. (2003). Authentic leadership development. In R. E. Quinn (Ed.), Positive organizational scholarship (pp. 241-261). San Francisco: Barrett-Koehler.
Lee, Hsing-Ming; Chou, Mei-Ju; Chin, Chia-Hui; Wu, Ho-Tang(2017) Universal Journal of Educational Research Universal Journal of Educational Research, 5(5): 891-900
Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J., Norman, S.M. and Combs, G.J. (2006a) ‘Psychological capital development: Toward a micro-intervention’, Journal of Organizational Behavior, 27, 387–93.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007).Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3),541–572.
Luthans, F., Youssef, C.M. and Avolio, B.J. (2007) Psychological Capital. Oxford: Oxford University Press, 25–44.
Maxwell, J. C. (2011). The 5 levels of leadership. New York, NY: Center Street.
Mayer, D.M. (2012), “A positive lens on organizational justice: Toward a moral, constructive, and balanced approach to reactions to third-party (in)justice”, in: Cameron, K.S., Spreitzer, G.M. (Eds.), The Oxford handbook of positive organizational scholarship, Oxford University Press, Oxford/New York, pp. 316 – 324.
Michel, J. E., & Neuman A. (2010, November). Positive psychology as a catalyst for change. Harvard Business Review, 1-4. Retrieved from http://www.hbr.org
Mishra, A.K., Mishra, K.E. (2012), “Positive organizational scholarship and trust in leaders”, in: Cameron, K.S., Spreitzer, G.M. (Eds.), The Oxford handbook of positive organizational scholarship, Oxford University Press, Oxford/New York, pp. 449 – 461.
Obamiro,J. K.,Ogunnaike,O.O & Osibanjo, O. A.. (2014).Organizational Citizenship Behaviour, Hospital Corporate Image and Performance. Journal of Competitiveness. Vol. 6, Issue 1, pp. 36 – 49
Peterson, S. J, Luthans, F. (2003); "The Positive Impact & Development of Hopeful Leaders", Leadership & Organization development Journal, 24 (1), 26-31.
Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American psychologist, 55, 5-14.
Shannon, E.A., & Van Dam, P. (2013). Developing positive leadership in health and human ervices. SA Journal of Industrial Psychology/SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 39(2)
Skakon, J., Nielsen, K., Borg, V., & Guzman, J. (2010, April-June). Are leaders’ wellbeing behaviors and style associated with the affective well-being of theiremployees? A systematic review of three decades of research. Work and Stress,24(2), 107-139.
Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., Bernard, J. (2008), “The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back”, International Journal of Behavioural Medicine, Vol. 15, pp. 194 – 200. DOI: 10.1080/10705500802222972
Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., Gardner, W. L., Wernsing, T. S., & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and analysis of a multidimensional theorybased measure, Journal of Management, 34,89126.
Youssef, C.M., Luthans, F. (2012), “Psychological capital. Meaning, fi ndings and future directions”, in: Cameron, K.S., Spreitzer, G.M. (Eds.), The Oxford handbook of positive organizational scholarship, Oxford University Press, Oxford/New York, pp. 17 – 27.
Zbierowski, P.J. (2012), Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Wolters Kluwer, Warszawa. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 880 |
||