| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,990 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,301,568 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,922,862 |
رابطه خودکارآمدی، اشتیاق شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 11، اردیبهشت 1396، صفحه 101-120 اصل مقاله (469.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.30757.1362 | ||
| نویسندگان | ||
| کریم سواری* 1؛ مریم فلاحی2؛ نوریه زایرچی3 | ||
| 1دانشگاه پیام نور | ||
| 2دانشجوی دکتری | ||
| 3فرهنگی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی، اشتیاق شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران شهر شادگان در سال 1395 بودند که تعداد 200 نفر از آنان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی شرر(1999)، اشتیاق شغلی اترخت (2002)، انگیزش درونی کاری را (2012) و عملکرد شغلی پاترسون (2000) بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان دادند که بین خودکارآمدی با عملکرد شغلی و بین اشتیاق شغلی با عملکرد شغلی آموزگاران و بین انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. متغیر خودکارآمدی با ضریب بتای 38/0، متغیر اشتیاق شغلی با ضریب بتای 32/0 و متغیر انگیزش درونی با ضریب بتای 29/0 توانست به طور مثبت و معنی دار عملکرد شغلی آموزگاران را پیش بینی کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی؛ اشتیاق شغلی؛ انگیزش درونی؛ عملکرد شغلی؛ آموزگار | ||
| مراجع | ||
|
انصاری، محمد رضا. (1392). بررسی رابطۀ بین انگیزش شغلی، رضایت شغلی و عملکرد شغلی. دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمانها. گچساران: دانشگاه آزاد اسلامی.
حجازی، اللهه، صالح نجفی، مهسا، امانی، جواد. (1393). نقش واسطه ای انگیزش درونی در رابطۀ بین نیازهای بنیادین روان شناختی و رضایت از زندگی. مجله روان شناسی معاصر. سال نهم، شمارۀ 1: 77-88 .
ریاحی، موسی، اسمعیلی، معصومه، کاظمیان، سمیه. (1395). تاثیر آموزش ذهن آگاهی به مادران بر خودکارآمدی فرزندان. روان شناسی تحوّلی: روان شناسان ایرانی. دورۀ 12، شماره 48: 375-367.
ریو، م. (1388). انگیزش و هیجان. (ترجمۀ سیّد محمّدی). تهران: انتشارات ویرایش.
ساعتچی، محمود. (1386). روان شناسی بهره وری. تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش.
عابدینی، جلیل. (1386). بررسی رابطۀ رضایت شغلی مربیان ورزش با سطح نیازهای آنها بر اساس نظریۀ مازلو. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
غیبی، معصومه. (1389). رابطۀ بین سبکهای یادگیری و خودکارآمدی در دانشجویان دورۀ کارشناسی گروههای تحصیلی علوم انسانی، فنّی مهندسی و علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
قلایی، بهروز، کدیور، پروین. (1391). ارزیابی مدل باورهای خودکارآمدی معلمّان به عنوان تعیینکنندۀ میزان رضایت شغلی آن ها و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. نشریۀ پژوهش در برنامهریزی درسی. سال نهم، دورۀ دوّم، شماره 5: 95-107.
کرامتی، هادی. (1390). بررسی رابطۀ خودکارآمدی ادراک شدۀ دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی با پیشرفت ریاضی آنها. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
مقیمی، سید محمد. (1387). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه.
ملایی، مریم، مهداد، علی، گل پرور، محسن. (1393). رابطه معنویّت در محیط کار، انگیزه درونی و تعهد شغلی با عملکرد وظیفه. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دورۀ 15، شماره2 :47-63.
مهرعلیزاده، یداله، صفاییمقدم، مسعود، علم، محمد رضا، صالحیعمران، ابراهیم. (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش (کمّی، کیفی و آمیخته) در علوم انسانی اهواز. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرسپاسی، ناصر. (1389). مدیریّت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، با نگرشی به روند جهانی شدن. تهران: انتشارات میر.
Ahmadi, N. (2007). Effect Of Management Training And Home-Based Business On Professional Self-Efficacy Of Women Self-Support Of Isfahan. Masters Thesis, Career Counseling, University Of Isfahan. (In Persian).
Bakker, A. B., & Demerouti, E., (2008). Towards A Model Of Work Commitment. Career Development International, 13 (3), 209-223.
Bakker, A..B. (2011). Job Demands, Job Resources, And Their Relationship With Burnout And Commitment: A Multisample Study. Journal Of Organizational Behavio. 25(3), 293-315.
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agnatic Perspective. Annual Review Of Psychology, 52, 1-26.
Baron, R. A. (2011). Personality And Organizational Conflict: Effect Of The Type A Behavior Pattern And Self-Monitoring. Organizational Behavior And Human Decisions Processes. 44, 2, 281-296.
Brand, T. (2011). An Exploration Of The Relationship Between Burnout, Occupational Stress And Emotional Intelligence. Unpublished Masters Thesis, Stellenbosch University
Carreira, J. M. (2012). Motivational Orientations And Psychological Needs In EFL Learning Among Elementary School Students In Japan. System, 40, 191-202.
Efklides, A. (2011). Interactions Of Metacognition With Motivation And Affect In Self-Regulated Learning: The MASRL Model. JEP. (46): 1- 25.
Grant, A. M. (2013). The Significance Of Task Significance: Job Performance Effects, Relational Mechanisms, And Boundary Conditions. Journal Of Applied Psychology, 93, 108–124.
Hong, K. S., Tan, K. W., & Bujavg, S. (2011). Relationships Between Work Life Quality Of Teachers With Work Commitment, Stress And Satisfaction: A Study In Kuching, Sarawak. Malaysia Jurnal Teknologi, 52, 1–15.
Isfahani, S. S., Bahrami, S., & Torki, S. (2013). Job Characteristic Perception And Intrinsic Motivation In Medical Record Department Staff. Medical Archives, 67, 51-55.
Janssen, P. P. M., & Schaufeli, W. B. (2010). Burnout And Commitment At Work As A Function Of Demands And Control. Scandinavian Journal Of Work, Environment & Health.:279-86.
Kadivar, P. (2006). Educational Psychology. Tehran: Samt Press.(In Persian).
Moliner, C., Martinez, V., Peiro, J., Ramos, J., & Russell, C. (2012). Relationship Between Organizational Justice And Burnout At The Work-Unit. Journal Of Stress Management, 12, 99-116.
Pourjafar Doost, K. (2007). Construction And Standardization Of The Self-Efficacy Post-Test Of 14-18 Year-Old High School Students In Karaj. MA Thesis. Allameh Tabatabaei University. [Persian]
Schwarzer, R., & Luszczynska, A. (2007). Health Behavior Constructs: Theory, Measurement, And Research. National Cancer Institute Website. Retrieved From Http://Dccps.Cancer.Gov/Brp/Constructs/Self- Efficacy/Index.Html.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating Self-Regulation And Motivation: Historical Background, Methodological Developments And Future Propects. American Educational. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,880 |
||