| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,028,734 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,800,834 |
شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy | ||
| مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
| مقاله 2، دوره 27، شماره 89، مهر 1397، صفحه 11-37 اصل مقاله (738.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jmsd.2018.31058.2740 | ||
| نویسندگان | ||
| علی شریعت نژاد؛ رضا سپهوند* ؛ محمودرضا اسماعیلی؛ سید نجم الدین موسوی | ||
| دانشگاه لرستان | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان است که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای-کوهن تایید شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه مقایسه زوجی است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در بخش کیفی، دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. به علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش Delphi fuzzy تعیین اولویت پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج انجام پذیرفت و مهمترین عوامل و پیامدهای رهبری سطح پنج مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان پیشایندهای رهبری سطح پنج، مناعت طبع و بلند نظری، فروتنی و پرهیز از خودستایی، هوش هیجانی بالا و شجاعت و تهور در نوآوری به عنوان مهمترین پیشایندها و عوامل به وجود آورنده رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. همچنین نتایج مبین آن است که افق دید بلند برای سازمان، رهبری فروتنانه، اشاعه ژرفنگری و نکته سنجی و مربیگری، مرشدی و راهبری سازمانی از مهمترین پسایندها و پیامدهای رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری؛ رهبری سطح پنج؛ سازمانهای دانش بنیان؛ روش دلفی فازی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، غلامعلی، ابراهیمی، اکرم، (1391)، شناسایی رابطه میان سبک رهبری رؤسای آموزشکده های فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری تراز پنج کالینز، رهبری و مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره اول، ص 27-40 چم آسمانی، معصومه، صباغیان، زهرا، صدق پور، صالح، رهبری سطح پنج در روسای دانشگاه های جامع، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزش، سال سوم، شماره پنجم، ص 58-77 حکاک، محمد، شریعت نژاد، علی، ساعدی، عبدالله، (1395)، تحلیل اثر رهبری تحول گرا در رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی به منظور ایجاد شایستگی های سازمانی پایدار، مطالعات منابع انسانی، سال ششم، شماره نوزدهم، ص 121-146 سید نقوی، میرعلی، قلی پور، آرین، قربانی، وجه الله، نصیری، محمد حسین، (1389)، رابطه رهبری سطح پنج و رفتار ضدشهروندی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس غیرحضوری. سلیمی، اکبر، عباس نژاد، محمدحسین، (1394)، تدوین الگوی رهبری منابع انسانی بر اساس رهبری سطح پنج، نظارت و بازرسی، سال دهم، شماره 35، ص 126-159 صالح صدق پور، بهرام، ساکی، رضا، رضایی، امیر، (1390)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، هوش فرهنگی و رضایت شغلی با رهبری سطح پنج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی. کالینز، جیم، (1380)، رهبری سطح پنجم، پیروزی فروتنی و عزم راسخ، ترجمه شهین دخت خوارزمی،گزیده مدیریت، تهران، چاپ اول. کالینز، جیم، (1383)، از خوب به عالی، ترجمه ناهید سپهر، انتشارات پیک آوین، تهران، چاپ اول. کالینز، جیم، (1384 )، بهترازخوب، ترجمه فضل االله امینی، انتشارات فرا، تهران، چاپ اول. میر کمالی، محمد، صالح صدق پور، بهرام، جعفری، نسرین، (1390)، رابطه رهبری تراز پنج، جو سازمانی و رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی. مکسول، جان، (1384)، رهبری در سطح پنجم، ترجمه فضل االله امینی، انتشارات فرا، تهران، چاپ دوم. ملایی نژاد، اعظم، (1395)، مدرسه و رهبری کوانتومی، نشریه مدیریت مدرسه، دوره چهاردهم، شماره سوم، ص50-55 منوریان، عباس، عسگری، ناصر، آشنا، محمد، (1386)، ابعاد ساختاری سازمان دانش بنیان، کنفرانس مدیریت دانش، بهمن 1386 Collins, J. (2001). Level 5 Leadership-The Triumph of Humility and Fierce Resolve, Harvard Business Review, January, pp. 67-76.
Caldwell, c, Ichiho, R, Anderson, V, (2017) "Understanding level 5 leaders: the ethical perspectives of leadership humility", Journal of Management Development, Vol. 36(5), pp.724-732
Chamberlain, Loaur (2006). The Lost art of leadership. Woman Today Magazines, 12, (2): 48-5,
Wang Catherine. L., Ahmed Perveiz, K. (2003), structure & Structural dimensions for knowledge-based organizations, measuring business excellence, vol. 17, pp. 18-25 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,134 |
||